Opel Astra tar nu ett kliv upp och bli laddbar. Med den nya sjätte generationen kommer den för första gången erbjudas som laddhybrid.
Jämfört med den förra generationen är allting nytt – vilket inte är så konstigt med tanke på att Opel nu ingår i jättekoncernen Stellantis. Astra blir nu en syskonmodell till de franska bilarna Peugeot 308 och DS 4 som de delar plattformen EMP2 med.
Två olika laddhybridvarianter kommer att erbjudas, och även om Opel inte delat några utförliga tekniska specifikationer för dessa kan vi vänta oss att de blir mycket snarlika Peugeot 308:s. Den kraftfullare av de två ska bjuda på en systemeffekt på 225 hk, precis som 308:an.
Utgår vi från Peugeoten lär den svagare då bjuda på 180 hk. Effektminskningen beror i fransosen helt på bensinmotorn, båda varianterna har nämligen samma elmotor på 110 hk.
Inte heller någon räckviddssiffra eller storlek på batteripaketet har delats av Opel men om det rör sig om samma 12,4 kWh-paket som 308 kan vi nog vänta oss en WLTP-räckvidd på knappt 6 mil.
Även vanliga bensin- och dieselvarianter ska erbjudas, med ett effektspann på 110–130 hk. Det är återigen precis som Peugeot 308 som erbjuds med två bensinare på antingen 110 eller 130 hk samt en dieselvariant med 130 hk och (antagligen) mer vridmoment. För förbränningsvarianterna är en sexväxlad manuell låda standard medan en åttastegad automat finns som tillval.
Invändigt är Astra betydligt modernare än sin föregångare med två 10-tums bildskärmar. Opel kallar denna nya, digitala förarmiljö för Pure Panel. ”Analoga instrument är förpassade till historien”, heter det även i pressreleasen.
En heads up-display finns bland tillvalen och så gör också de förarassistanssystem vi numer är vana att se i Golfklassen – exempelvis en en adaptiv farthållare.
Produktionen beläggs på Opels fabrik i hemstaden Rüsselsheim där Astra ska börja rulla av bandet till hösten. Då öppnar man även orderböckerna för modellen som levereras tidigast i början av nästa år. Parallellt med Astra ska fabriken även tillverka dess ena syskon, DS 4.
Vad det svenska priset kan tänkas bli lär vi få veta ungefär samtidigt.