Pengarna i statens kassa för klimatbonus har nästan tagit slut – i år igen – och därför har utbetalningarna stoppats. Det sålts fler bilar med klimatbonus är budgeterat. Tanken är att det ska komma in lika mycket pengar från malusbilar som går ut till bonusbilar, men så är inte fallet.
Staten kommer att fylla på kassan, men de försenade utbetalningarna innebär ökade kostnader för bilköparen som många inte är medvetna om.
Det finns varierande uppgifter om hur länge utbetalningarna kommer att skjutas upp, en del källor talar om en månad och andra om tidigast i januari 2022. Det senare skulle innebära minst fem månaders fördröjning.
Varje månad som utbetalningen skjuts fram innebär en ökad finansieringskostnad i genomsnitt med 175 kronor för en elbil och 63 kr för en laddhybrid, som regel på grund består av ökad räntekostnad på leasingsumman.
Det här kan låta som en struntsumma. Men om utbetalninge kommer att dröja fem månader blir det 875 kronor för en elbil. För ett företag som har många bilar kan de bli betydande summor.
Månad 2021 |
Elbilar |
Laddhybrider |
Gasbilar |
Bonus |
Bonus Laddhybrider (kr) |
Bonus Gasbilar (kr) |
Januari |
1.106 |
5.720 |
109 |
66.360.000 |
286.000.000 |
1.090.000 |
Februari |
1.394 |
6.473 |
186 |
83.640.000 |
323.650.000 |
1.620.000 |
Mars |
2.609 |
14.894 |
153 |
156.540.000 |
742 450 000 |
1.410.000 |
April |
4.869 |
4.480 |
140 |
340.830.000 |
112.000.000 |
1.400.000 |
Maj |
4.408 |
5.460 |
141 |
308.560.000 |
136.500.000 |
1.530.000 |
Juni |
8.687 |
9.025 |
162 |
608.090.000 |
225.625.000 |
1.860.000 |
Juli |
2.541 |
2.895 |
109 |
177.870.000 |
72.375.000 |
1.080.000 |
Källa försäljningsstatistik: Bil Sweden. Kalkyl: Ynnor