Volkswagen ID.3 GTX får 333 hästar och fyrhjulsdrift

ID.3 GTX blir en busbil som gör 0-100 km/h strax över 5 sekunder. ID.3 kommer även i fler specialversioner.

Volkswagen ID.3 GTX får 333 hästar och fyrhjulsdrift
Märkeschefen Ralf Brandstätter med konceptbilen ID.X som nu ska gå i produktion.

I maj visade VW-chefen Ralf Brandstätter upp konceptbilen ID.X. Nu bekräftar han att den kommer i produktion, troligen som ID.3 GTX.

Volkswagen har lovat att fyrhjulsdrivna GTX-versioner av alla ID-modeller, och R-versioner av några utvalda. En R-modell av ID.3 ligger nära till hands, men först lär GTX komma.

 

Under bilmässan IAA i München lättade VW-chefen lite mer på förlåten kring hur ID.3-serien ska utvecklas. Han bekräftade att konceptet ID.X ligger till grund för en kommande fyrhjulsdriven modell, även om han inte ville bekräfta att namnet blir just GTX.

Han ville inte heller bjuda på några specifikationer, men sa att batteriernas fulla potential ska utnyttjas. Med ID.X lyckades Volkswagen få ut 333 hästkrafter ur drivlinan som ger 299 hk i ID.4/ID.5 GTX. Egentligen skulle ID.4/ID.5 GTX få 306 hk, men effekten ströps för att ge längre räckvidd. ID.3 GTX är mindre familjebil och mer busbil än ID.4/ID.5 och därför prioriteras prestanda framför räckvidd.

De extra hästarna och 200 kg lägre vikt än vanliga ID.3 gör att ID.X kan ta sig från 0 till 100 km/h på 5,3 sekunder.

 

VW-chefen Ralf Brandstätter berättade också för de samlade journalisterna på bilmässan att Volkswagen håller på att utveckla en cabrioletversion av ID.3.

Jag gillar ID.X-konceptet!
Ja
338
35
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.