Alrik om körupplevelsen i Hyundai Ioniq 5: ”som formerna på en Ford 17M …”

Chefredaktören gillar Hyundais nya elbil, men inte riktigt hur den är att köra: "En Tesla Model Y väger ungefär lika mycket och dess styrning är som ett samurajsvärd i jämförelse med Hyundaiens smörkniv."

Annons
Annons

Den här texten är en kommentar till vårt test av Hyundai Ioniq 5 RWD och Skoda Enyaq iV 80.

Ingenting i en bil finns till av en slump, inte ens den mista knapp eller egenskap. Allt handlar om kravställning och ekonomi. Jag är helt med på att design fått gå före bagageutrymmets höjd, bilen ska se snygg ut, inte vara maximalt praktisk.

Men lite förvånad är jag ändå över att det inte alls finns någon plats under golvet i bagageutrymmet, som det exempelvis gör i Teslas bilar där man nästan kan lasta ner till underredet. Hyundai har lagt dit en bashögtalare, men det är inte hela sanningen, även med den ur vägen saknas det en massa utrymme. Och det är synd.

Alrik om körupplevelsen i Hyundai Ioniq 5: ”som formerna på en Ford 17M …”
Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport och Recharge.

Jag tror att många barnfamiljer verkligen skulle vilja ha ett högre lastutrymme. Har man inte lyckats packa in motor och all elektronik lika effektivt som Tesla? Varför i så fall? Och någonstans undrar jag varför Hyundai Ioniq 5 inte har samma körskärpa som karossen har skarpa veck och självsäker utstrålning.

Om jag ska försöka att förklara hur bilen känns att köra med hjälp av en annan bils design skulle jag säga att körupplevelsen är som formerna på en Ford 17M. Snälla, mjuka och testosteronbefriade, kanske lite melankoliska?

Alrik om körupplevelsen i Hyundai Ioniq 5: ”som formerna på en Ford 17M …”
1964 Ford Taunus 17M – snäll, mjuk och testosteronbefriad. FOTO: Getty Images.

Jag förstår inte riktigt grejen med det. Hyundai kan verkligen bygga bilar som är skojiga, som i30 N. Mycket styrskärpa, vägkontakt och livsglädje. Det långa axelavståndet gör inte direkt under för Ioniq 5:s dynamik och bilen väger över två tusen kilo, men hade styrningen varit livlig skulle man ha fått mycket mer närkontakt.

En Tesla Model Y väger ungefär lika mycket och dess styrning är som ett samurajsvärd i jämförelse med Hyundaiens smörkniv. Okej, jag gillar verkligen att Hyundai har byggt bilarnas loungemöbel och komfort är underprioriterat i utvecklings- och framför allt i marknadsföringssammanhang.

Jag skulle gärna ha tagit ett ännu mjukare chassi med ett skönt gung, men också en krispigare styrning med närvaro och skärpa. Den kantiga 80-talsdesignen får mig att tro att jag ska få köra en bil som reagerar direkt, inte som något som kokats lite för länge.

Men det här är radanmärkningar för jag älskar den lekfulla och modiga designen och det stora tekniksprånget!

Annons
Annons
Rulla till toppen