Nissan Micra blir eldriven – men ska inte bli dyrare

Nissans bekanta småbil ska ta klivet över till eldrift. Grunden blir gemensam med Renaults kommande retro-elbil 5.

Annons
Annons

Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen har lanserat en ny, gemensam storsatsning på elbilar. Investeringarna som görs ska uppgå i 241 miljarder kronor. Planen är att utveckla en gemensam elbilsarkitektur och lansera 35 nya elbilar fram tills 2030.

För Nissans del blir åtminstone en av dessa en elektrisk ersättare till dagens förbränningsbil Micra, det vill säga en billig småbil. Tillverkningen ska ske hos Renault i Frankrike som redan har visat sitt syskon, retrostukade Renault 5 som ska ersätta den populära elbilen Zoe.

 
 
 
Nissan Micra blir eldriven – men ska inte bli dyrare
Nissan Micras elektriska efterträdare ska dela plattform och byggas parallellt med kommande Renault 5 eller R5, här i konceptform.

Som grund ska man använda alliansens gemensamma elbilsplattform kallad CMF-BEV, som ska ha premiär 2024 och erbjuda en räckvidd på upp till 40 mil. Den nya plattformen ska sänka produktionskostnaden med 33 procent och förbrukningen med mer än 10 procent jämfört med dagens Renault Zoe.

Enligt Nissan ska deras elektriska Micra-ersättare matcha dagens förbränningsbil i pris. Om det stämmer kan vi i sådant fall vänta oss ett grundpris på runt 180.000 kronor.

 
 
 
Nissan Micra blir eldriven – men ska inte bli dyrare
En föraning om den nya eldrivna Nissan Micra-ersättaren.

– Det här är ett av de mest konkurrensutsatta segmenten i Europa. Ska du ha en elbil i det här segmentet så måste du kunna konkurrera både prestanda- och prismässigt. CMF-BEV kommer att vara väldigt konkurrenskraftig, sa Nissans operative chef Ashwani Gupta under strategipresentationen under torsdagen.

Alliansens plan är att tillverka 250.000 elbilar om året på plattformen. Dessa ska förutom Nissan och Renaults loggor också prydas med sportbilsmärket Alpines stilserade A. Vilken som lanseras först 2024 nämndes inte under presentationen.

Trots att Renault ska stå för tillverkningen kommer i alla fall Nissan Micra-ersättaren att ”behålla sin Nissan-känsla”, enligt Ashwani Gupta.

Om Nissan väljer att fortsätta med Micra-namnet, som hängt med sedan 1982, är inte klart. Möjligheten finns annars att ta namnet förbränningsbilen har haft på hemmamarknaden Japan sedan starten, nämligen March.

 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen