BMW-gruppen har ett eget testcenter i Arjeplog där alla kommande bilmodeller vintertestas inför produktionsstart. Allt från fyrhjulsdrift till elektronikkomponenter sätts på prov.
Vid testerna av iX1 las särskilt fokus på värmestyringen av batteriet för att korta laddtiden och förlänga räckvidden, även i minusgrader.
Räckvidden för BMW iX1 är 413-438 km, enligt WLTP. Vid minusgrader får man räkna med en kortare sträcka även om BMW ansträngt sig att hålla batteriet varmt.
Fyrhjulsdriften har naturligtvis också testats. Fram- och bakaxeln har varsin elmotor. Under testerna i Arjeplog finjusteras kraftbalansen så att bilen både kan erbjuda trygg och sportig körning.
I likhet med storebror iX3 görs iX1 på en plattform som även används för bilar med förbränningsmotorer. En avgörande skillnad mellan de två syskonen är att iX3 inte har fyrhjulsdrift.
2025 kommer BMW med en helt ny elektrisk plattform som kallas ”Neue Klasse”.
BMW iX1 börjar serietillverkas i höst. Under sommaren öppnar orderböckerna.