Renault Scénic Vision går på både vätgas och batterier

Renaults senaste konceptbil är en elbil med en bränslecell som räckviddsförlängare. Den ska mynna i en produktionsbil som lanseras 2024.

Renault Scénic Vision går på både vätgas och batterier
Renault Scénic Vision drivs på el från både batterier och en bränslecell. Tekniken utvecklades först till märkets transportbilar.

Hållbarhet ligger i tiden och Renaults senaste konceptbil Scénic Vision ska vara tillverkad av 70 procent återvunna material, heter det. Exempelvis är golvet gjort av plastrester medan inredningen är gjord av återvunnet kol från flygindustrin. 

Namnet på konceptet har Renault samtidig återvunnit från sin familjebuss (även kallad mpv) Scénic vars produktion avslutas denna månad. Som synes är konceptet däremot ingen sådan bil utan en moderiktig crossoversuv.

Renault Scénic Vision är bakhjulsdriven, med en bakmonterad 160 kW (214 hk) elmotor.

Formerna påminner en hel del om Renaults nylanserade elbil Megane E-tech Electric. Renault Scénic Vision är dock 29 centimeter längre och 160 kilo tyngre än Megane. Tjänstevikten ligger därmed på 1 700 kilo.

Och det beror inte på att den är belastad med något rejält batteripaket. I golvet ryms det bara 40 kWh med celler, klart mindre än konkurrenterna. Det mindre batteripaketet är även det något som minskar bilens kilmatavtryck, menar Renault.

Denna vätgastank på 2 kg sitter i fram på Renault Scénic Vision och ger 30 mils extra räckvidd.

Istället har bilen en räckviddsförlängare i form av en vätgas bränslecell på 16 kW som matar ett litet separat 15 kWh-batteri. Renault Scénic Vision är alltså en vätgashybrid. Eftersom huvudbatteriet beräknas ge 50 mils räckvidd och bränslecellen ytterligare 30 blir den (vad det låter teoretiska) räckvidden 80 mil.

Samtidigt tar det bara ungefär fem minuter att fylla upp vätgastanken, något man bara ska behöva göra ungefär var tredje timme under långfärd, uppger en talesperson för Renault till Auto News.

Fälgarna har rörliga kåpor som gör dem helt täckta i högre hastigheter – för att ge mer räckvidd. Notera även kamerabackspeglarna som även de bidrar till ett lägre luftmotstånd.

Bakhängda bakdörrar och ingen b-stolpe – likt andra koncept på sistone. Vi tippar att Renault skippar dessa designdrag på produktionsbilen.

Renault tar ett blad från Tesla och Toyota med flygplansratten. Likt Toyota använder man steer-by-wire – elektronisk styrning – med variabel utväxling.

Vätgashybridtekniken är den samma som Renault tidigare prövat i prototypform för sina transportbilar.

När nya Renault Scénic lanseras 2024 kommer den dock inte att ha något bränslecell i nosen, vad det låter. Det är redan nu klart att den får det lite övertydliga namnet Renault Scénic 100% Electric, precis som elbilen Megane vars fulla namn stavas Megane E-Tech 100% Electric (puh).

Ett lovande koncept!
Ja
125
26
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.