Under flera år kämpade Mercedes med att rädda Smart. Men hur mycket pengar de än tryckte in i marknadsföring lyfte inte försäljningen.
Dödsdomen sägs ha varit klubbad när Volvo-ägaren Geely visade intresse för märket. Och nu, många miljarder senare, kan Smarts vd Dirk Adelmann visa upp den kompakta elektriska citybilen Smart #1.
Målet är att behålla befintliga kunder, men samtidigt locka nya yngre. Ledordet är ”light premium” och siktet är ställt på de som i dag köper Mercedes A- och B-klass – bilmodeller som inte längre är prioriterade för Mercedes, uppger Mercedes vd Ola Källenius till Automotive News.
Smart #1 är 4,3 meter lång och har en elmotor på 272 hk och 343 Nm – det är alltså långt ifrån den mikrobil som lanserades på bilmässan i Frankfurt 1997.
Bilen byggs i Kina på Geely-plattformen SEA. Räckvidden är 44 mil och maximal laddhastighet är 150 kW.
Som mest sålde Smart 130 000 bilar per år i Europa. Dirk Adelmann har antytt för återförsäljarna att de forna glansdagarna ska komma åter. Mercedes kommer att fortsätta sälja Smart Fortwo då den inte ingår i ”nya Smart”.