Rimacs nya energitäta batteripaket

Rimacs nya batteripaket kommer bli en del av karossen och ska ha en högre energitäthet.

Annons
Annons

Rimac håller på att utveckla nya batteripaket som ska bli en del av karossen. I en intervju med Automotive News Europe berättar Rimacs chef för forskning och avancerad teknik, Wasim Sarwar Dilov, att företaget vill ändra sättet man bygger batteripaket på.

Utöver det menar Rimac att de också vill öka effekten i relation till vikten, något de kallar ”cell-to-pack conversion efficiency”.

Tillverkaren hoppas kunna få upp den siffran till 75 procent. Det vill säga att 75 procent av vikten av batteripaketet ska bestå av celler. Detta siktar Rimac på att kunna implementera i nya modeller med produktionsstart redan 2025.

Just nu är effekten i förhållandet till vikten 67 procent för deras Rimac Nevera, något som kan jämföras med Porsche Taycans 63 procent och Tesla Model 3 som ligger på 64 procent, enligt tillverkaren.

– När den siffran ökar kommer all parasitisk vikt att minska, säger Dilov.

De nya cellerna ska följa i Teslas fotspår med att vara 46 mm i diameter. Men till skillnad från Tesla vars celler blir 80 mm höga ska Rimac bygga dem i olika höjder, förmodligen för att bättre kunna forma batteripaketet.

Rimac samtalar just nu med tre olika batteritillverkare om att förse celler till det nya batteripaketet. 2023 är målet att kunna producera 40 000 batteripaket, en siffra som ska öka till hela 200 000 till 2028. 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen