Vad namnet på produktionsbilen blir är inte känt, men förmodligen ett namn som, likt Enyaq, börjar med bokstaven E.
Förutom den här sjusitsiga vagnen ska Skodas elbilsutbud framöver innehålla en mindre halvkombi och en crossover som är mindre en Enyaq.
I likhet med Enyaq använder Vision 7S Volkswagengruppens MEB-plattform. Konceptbilen har ett 89 kWh-batteri som ger 60 mils räckvidd. Den maximala laddeffekten är 200 kW, vilket är högre än Enyaq men inte lika bra som exempelvis Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.
Den yttre formen ska vara tämligen lik produktionsbilen, men troligen får vi inte se några bakhängda själmordsdörrar och antagligen blir videobackspeglar ett tillval om de kommer i produktion.
Interiören i Vision 7S är för futuristisk för att komma i produktion oförändrad, men i stora drag ska den likna den färdiga bilen. Bland annat kan vi notera att Skoda håller fast i att deras bilar ska ha kvar en del fysiska reglage. I mittkonsollen finns tre stora vred för ventilationen. Även ratten har fysiska kontroller och inte bara touchknappar.
Några innovativa detaljer är en bakåtvänd kamera i kupén som gör att föraren kan hålla koll på barn i baksätet och en infotainmentskärm som kan roteras mellan stående och liggande läge. Det är för att föraren ska kunna ta en paus och kunna titta på film eller att spela spel. Då kan även sätet vridas något mot skärmen.
Med konceptbilen visar Skoda också sin nya grafiska profil där företagsnamnet ska användas mer än den runda Skoda-symbolen. S:et i namnet har ritats om.