Förra året provkörde vi Caterham Seven 170R som är en riktigt kul bil att köra. Nu meddelar Caterham att de håller på att konstruera en eldriven version av Seven – EV Seven.
Vi vet alla att batterier är tunga, men Caterham EV Seven väger bara 700 kilo, 70 kilo mer än motsvarande bensinversion.
Batterikapaciteten uppges till 40 kWh netto, vilket ska räcka för bankörning enligt 20-15-20-cykeln. Det vill säga 20 minuters bankörning, 15 minuters laddpaus, 20 minuters körning och så vidare. Laddeffekten är 152 kW som mest.
Elmotorn ger 243 hästkrafter och 250 Newtonmeter och sitter på bakaxeln. 0-96 km/h ska ta 4 sekunder. Maxfarten är 209 km/h.
Caterham EV Seven kommer att visas upp på årets upplaga av Goodwood Festival of Speed i England. Någon serietillverkning är det inte tal om på ett tag.
– Det är en testbädd för att se hur väl en EV-drivlina fungerar för våra kunders specifika användande. Vi gör det här projektet med vidöppna ögon så att vi kan lära oss att leverera de specifika Caterham-fordonsegenskaperna som krävs för en Seven: lätt, enkel och rolig att köra, säger Bob Laishley, vd Caterham.