Så mycket el krävs inom EU år 2040

Forskare har räknat ut hur mycket el som kommer att krävas till alla elfordon inom EU år 2040.

Annons
Annons

I dag består den svenska fordonsflottan av knappt 5 procent elbilar enligt statistik från statliga Trafikanalys. År 2035 införs ett förbud mot storskalig tillverkning av avgasbilar inom EU, men redan innan dess kommer flera tillverkare att fasa ut sina modeller med förbränningsmotorer.

Det innebär att nästan alla bilar, bussar och lastbilar som säljs kommer att vara eldrivna. Endast småskaliga tillverkare som Koenigsegg tillåts sälja avgasbilar.

Större elförbrukning än Sveriges totala produktion

En studie som gjorts av forskningsinstitutet Fraunhofer ISI och revisionsfirman PWC visar hur mycket mer el som kommer att gå åt för att driva alla eldrivna bilar och lätta lastbilar.

År 2040 kommer lätta fordon att förbruka 240 TWh årligen och tunga fordon 115 TWh – det senare är en ökning med över 100 gånger mot i dag.

Elåtgången kan jämföras med den totala svenska årsproduktionen av el på 170 TWh.

Spar pengar och minskar utsläpp

Enligt studien spar övergången till eldrift en hel del pengar då driftkostnaden är lägre. Fram till 2030 uppskattas besparingen till 330 miljarder euro och 590 miljarder euro till 2040.

Trots att det knappt kommer att säljas några avgasbilar efter 2035 kommer ändå andelen avgasbilar att vara 70 procent eftersom bilar har en livslängd på närmare 20 år. Äldre bilar körs dock kortare sträcka årligen jämfört med nyare.

För tyngre fordon blir andelen med förbränningsmotor 65 procent då fordon i yrkestrafik byts ut oftare än privatbilar.

Omställningen till eldrift uppskattas innebära att försäljningen av bränsle sjunker från 246 biljoner liter bränsle per år 2020 till 130 biljoner liter per år 2040.

Den minskade bränsleåtgången halverar koldioxidutsläppen till cirka 280 miljoner ton per år.

Annons
Annons
Rulla till toppen