EU kräver snart förarstödsystem i alla nya bilar eftersom grundtanken är att maskiner inte gör misstag på samma sätt som människor. De är inte morgontrötta eller glömmer att titta åt ett håll.
Den amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen IIHS har testat förarstödsystemen i bilar från en lång rad olika tillverkare och har kommit fram till att det finns många brister i dagens system. Endast Lexus LS får betyget ”godkänd”. Nissan Ariya och GMC Sierra får omdömet ”acceptabelt” och resten får ”underkänt”.
Totalt testade IIHS 14 olika förarstödssystem. De undersökte hur adaptiv farthållare, filhållningsassistans, automatiska filbyten fungerar och vad som händer om föraren inte reagerar på systemens instruktioner. Enligt IIHS ska systemen inte tillåta att föraren gör fel om man ska nå maximal säkerhet.
Sämst i testet var Teslas system Full Self-Driving (Beta) som klassades som ”dåligt” i sex testkategorier och ”acceptabelt” i två. Teslas enklare system Autopilot som är standard fick marginellt bättre betyg. Det klassades som ”bra” i kategorin ”filbyte”.
Sedan testet gjordes i december 2023 har Tesla uppdaterat sina system så att föraren ska få tydligare varningar om de inte följer bilens uppmaningar. Denna uppdatering gäller dock bara den amerikanska marknaden.
Testade förarstödsystem
Betyg: Godkänt
Lexus LS, Teammate/Advanced Drive
Betyg: Acceptabelt
GMC Sierra, Super Cruise
Nissan Ariya, Propilot med Navilink
Betyg: Dåligt
BMW X1, Active Driving Assistant Professional
Ford Mustang Mach-e, Bluecruise
Ford Mustang Mach-e, adaptiv farthållare med Stop & Go och filhållningsassistent
Genesis G90, Highway Driving Assist 2
Genesis G90, Smart Cruise Control/Lane Following Assist
Lexus LS, Dynamic Radar Cruise Control/Lane Tracing Assist
Mercedes S-Klass, Active Distance Assist Distronic/Active Steering Assist
Nissan Ariya, Propilot Assist 2.0
Tesla Model 3, Autopilot version 2023.7.10
Tesla Model 3, Full Self-Driving beta, version 2023.7.10
Volvo S90, Pilot Assist
Källa: IIHS / ViBilägare