Ora 400 Pro+ provkörd: En mindre Mini från Kina

Kinesiska elbilar är på frammarsch i Europa och här kommer nästa utmanare. Kompakta Ora 400 Pro+ vill plocka viktiga marknadsandelar med omfattande utrustning och gullig retrodesign.

Annons
Annons

VAD ÄR NYTT? Vinden har vänt. Idag blåser det hårdare än någonsin från öst och här på Mallorca når vinden till och med orkanstyrka. Varför vi pratar om vädret? För att kinesiska elbilar vill ta den europeiska marknaden med storm. En av dessa är Ora, en av åtta märken som ingår i Kinas äldsta privatägda fordonskoncern Great Wall Motors. 

Ora kommer även att samarbeta med BMW under utvecklingsarbetet av nya Mini. Det hade man nästan kunnat gissa när man tittar på den lilla retroinspirerade elbilen som har liknande strålkastare som den engelska ikonen.

Likheterna slutar inte där eftersom Ora bygger på samma elbilsplattform, även om Mini är betydligt större än sin kinesiska kusin – namnet till trots.

Oras längd anges till kompakta 4,24 meter och bilens siluett och bakdel påminner om den första Nissan Leaf och Fiat 500e. Kunden kan välja mellan sju olika karosskulörer samt kontrasterande tak. Beroende på vilken lack man har valt anpassas interiörfärgsättningen.

Ora 400 Pro+ provkörd: En mindre Mini från Kina
Styrningen är inte Oras starkaste sida, precis som infotainmentsystemet som irriterar med en alltför krånglig menystruktur.

Medan Ora finns i hela fem utrustningsvarianter på den europeiska marknaden har man begränsat utbudet i Sverige till endast två (300 Pro, 400 Pro+) samt två olika batteristorlekar (48 och 63 kWh).

Instegsversionen 300 Pro har det lilla batteriet ombord vilket innebär en räckvidd på drygt 300 km, omfattande utrustning, fem års garanti och fem stjärnor i Euro NCAP. Toppversionen 400 Pro+ har istället en räckvidd på 420 km och ännu mer lullull inkluderat.

På insidan möts man av en trevlig materialmix som känns väl sammansatt. Kupén övervakas konstant av en sensor i A-stolpen medan man njuter i klimatiserade och masserande komfortstolar som dock saknar en hel del sidostöd. I baksätet är det nästan lika mysigt tack vare ett generöst benutrymme och tillräckligt luftig takhöjd.

Ora 400 Pro+ provkörd: En mindre Mini från Kina
Bagageutrymmet är i absolut minsta laget och måste dessutom transportera laddningskablaget.

Dessvärre är det lite sämre i skuffen. Med en lastvolym på 228–858 liter är det riktigt trångt, samtidigt som lasttröskeln är högre än den borde vara. 

Lika medioker som lastvolymen är laddningshastigheten: med en maximal laddeffekt på 67 kW dröjer det 45 minuter för att höja laddningsnivån från 15 till 80 procent. Laddar man hemma vid en trefasig AC-wallbox (11 kW) behöver man sex timmar för att ladda fullt.

Förarmiljön har några nackdelar: bortsett från fyra kromade vippbrytare sköts de flesta funktionerna via den lilla pekskärmen eller krångliga pekytor på ratten. Och när man fumlat lite för länge med pekandet manar bilen till uppmärksamhet på trafiken. Det hade den knappast behövt göra om det hade funnits riktiga knappar på instrumentpanelen.

Ora 400 Pro+ provkörd: En mindre Mini från Kina
Vi gillar däremot det rymliga och bekväma baksätet, den lyckade materialmixen och det fina chassit.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Man hade kanske inte förväntat sig det från den lilla runda bilen, men Ora 400 Pro+ levererar faktiskt en hel del körglädje!

Bilens synkrona permanentmagnetmotor producerar maximalt 171 hk och 250 Nm som driver framhjulen. Kanske låter dessa siffror futtiga i elbilskretsar, men faktum är att Pirellidäcken många gånger har problem att hitta fäste när man accelererar från stillastående, vilket bidrar till att bilen känns betydligt kvickare än den officiella sprinttiden från 0 till 100 km/h på 8,2 sekunder.

På Mallorcas kurviga och supersläta landsvägar har Oras chassi underbar balans och fina köregenskaper. Även utan adaptiva dämpare bjuder bilen på fin komfort och skickar egentligen bara stötar från skarvar till kupén vilket dock beror på toppversionens 18-tumshjul.

Den låga tyngdpunkten beror på det centralt placerade batteriet i bilens golv. Ora beter sig ytterst neutralt i kurvorna, kränger knappt och först i gränsområdet understyr den milt.

Ora 400 Pro+ provkörd: En mindre Mini från Kina
Räckvidden anges till 420 km. Är batteriet tömt dröjer det en bra stund att ladda bilen med en maximal laddningseffekt på mediokra 67 kW. I slutet av året byggs Ora med helt återvinningsbara batterier från Svolt.

Under provkörningen använder vi mestadels sportläget. Dels för att motorn utvecklar sin fulla potential, dels för att styrningen arbetar med större precision även om återkopplingen är lite sisådär.

Man verkar ha lagt mer krut på att finjustera bromsarna, vilket vi är mer än tacksamma för: övergången från regenerering till de mekaniska bromsarna sker nästan omärkbart och energiåtervinningen är så pass stark vid behov att man knappt behöver använda bromspedalen över huvud taget. Synd bara att de olika regenereringsstegen och enpedalsfunktionen gömmer sig långt ned i menystrukturen.

Kör man gärna fort eller kanske till och med utnyttjar bilens toppfart på 160 km/h kommer man naturligtvis inte att komma i närheten av bilens maximala räckvidd som Ora anger till 310–420 km, beroende på batteristorleken.

Och att köra fort är ändå ingen större njutning eftersom vindbruset blir olidligt redan i hastigheter runt 100 km/h. Bilens adaptiva farthållare med avståndsfunktion och filhållningsassistans fungerar dessutom enbart upp till 120 km/h.

Ora 400 Pro+ provkörd: En mindre Mini från Kina

NÖRDFAKTA. I stora delar av världen heter den här bilen något annat, nämligen Ora Funky Cat eller bara Cat. I Kina anser man nämligen inte att hunden är människans bästa vän utan den äran tillfaller katterna.

BORDE JAG KÖPA DEN? Ora 400 Pro+ är kompakt, körglad och välutrustad. Bortsett från karosskulör och inredning finns inte mycket att välja (det enda som tillvalet är faktiskt vinterhjul), men det återspeglas även i priset.

Medan instegsmodellen 300 Pro med det lilla batteriet kostar från 414 900 kronor, betingar 400 Pro+ saftigare 499 900 kronor. Då får man en bil med kul retrodesign och balanserade köregenskaper som dock varken är en storlastare, snabbladdare eller särskilt intuitiv att använda.

TEKNISK INFO/Ora 400 Pro+

Motor: El, 171 hk och 250 Nm. Batterikapacitet 63 kWh. Framhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4 235/1 825/1 603 mm. Axelavstånd 2 650 mm. Bagagevolym 228–858 liter.

Prestanda: 0–100 km/h 8,2 sek. Toppfart 160 km/h. Förbrukning 16,5 kWh/100 km.

Pris: Från 499 900 kronor. Aktuell nu.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen