Vad är bäst i lastbilen – V8 eller el?

Vad är maffigare än en 24 meters Scania med 16-liters V8 på 660 hk? Kanske en eldriven superlastbil med 3 500 Nm? Alrik provkör båda!

Annons
Annons

Lastbilarnas värld är på väg in i eldrift men branschen är kanske där de eldrivna elbilarna var för fem år sedan, mycket intresse men färre sålda bilar. Scania tillhör de som satsar hårt och redan nu påstår man att totalekonomin är lite likvärdig jämför med en jämförbar dieseldriven lastbil – mycket beroende på att man får 40 procent av merkostnaden i bidrag.

Dagens ellastbilar från Scania går upp till 35 mil med en tågvikt på 42 ton. Motoreffekten är 612 hk och vridmomentet hela 3 500 Nm. Det största batteripaketet är på 624 kWh och man kan ladda med 350 kW och fyller upp till 80 procent på 45 minuter.

I framtiden kommer man att kunna ladda med upp till 3 000 kW!

Följ med på en åktur!

Megaladdning – ”Glöm vätgas och batteribyten”

Vi intervjuar Fredrik Allard, Head of E-mobility Scania Group om elektriska ellastbilar. Går det att köra mer än chips och varför satsar ni inte på vätgas, elvägar och batteribyten?

Fem procent av världens koldioxidutsläpp kommer från lastbilar och bland andra Scania satsar hårt på att sänka lastbilarnas utsläpp med hjälp av eldrift. Vi står alltså inför den största förändringen inom transportbranschen sedan man gick från häst och vagn till lastbil för 130 år sedan.

Redan om två år ska Scania sälja tio procent tunga ellastbilar i Sverige. För citytransporter går omställningen snabbare.

För att klara kraven som lastbilsvärlden ställer på bland annat livslängd har Scania tillsammans med Northvolt tagit fram en ny battericell som ska hålla 150 000 mil, vilket är hela lastbilens livslängd. Redan i år ska det därtill gå att snabbladda med 750 kW vilket betyder att ett stopp på 45 minuter ska räcka.

Lyssna på intervjun så vet du snart mycket mer om hur mycket lastvikt som man går miste om och varför Scania anser att el är den bästa vägen framåt:

”Om inte detta lyckas finns inte Scania mer”
Upp till 4,5 megawatt med MCS-laddare
Scania hotat – säljer för få ellastbilar
Premiär: Scanias 64 tons ellastbil på Ecomexpo
Annons
Annons
Rulla till toppen