Vi granskar: Bensin eller diesel – så räknar du på grammen

Premium Fler än nio av tio bilar som säljs i Sverige går fortfarande på bensin eller diesel. I sommar införs nya skatteregler som kan ge en kalldusch för bilen du tänkt köpa. Vi har räknat på landets 20 mest sålda bilmodeller.

Vi granskar: Bensin eller diesel – så räknar du på grammen
Två nästan likadana bilar – men bensinversionen av Volkswagen Golf är både trevligare att köra och billigare att äga, visar vår granskning.

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


Det blir svårare och svårare att välja rätt motor i sin nya bil – men här kommer hjälp i nöden. 

Vi har räknat på vilket motoralternativ som är bäst ekonomiskt sett – både om du kör 2 000 mil per år och 4 000 mil. Vi har också tittat på hur den nya Bonus-maluseffekten slår mot olika bilar. 

Låt oss börja med Sveriges i särklass mest sålda bil: Volvo V90. Vi har jämfört en bensindriven T4 med 190 hästkrafter med en D4 med samma antal hästkrafter. Ekonomiskt är det tajt, men det intressanta är att bensinversionen får betydligt högre skatt efter den 1 juli – så pass mycket att dieselalternativet blir mer lönsamt om du kör långt. Före 1 juli är det ekonomiskt dödläge om du kör 4.000 mil per år.

Det hela beror på att varje gram koldioxid blir ännu mycket viktigare framöver när skatten ska räknas ut. Och en bensinbil drar oftare mer än sitt dieselsyskon och trots att dieselbränslet har en extra straffskatt blir det kännbart att köpa sig en relativt sett törstig bensinbil. Volvo V90 T4 får en ny skatt på 5.976 kronor och dieselversionen skattar 5.811 kronor – glöm den gamla regeln om att dieselbilar har högre skatt.

Beställer du bredare däck går förbrukningen upp – och därför blir alltså utrustningen alltmer avgörande. Titta noga igenom om förbrukningen ökar med dina tillval.

Varsågod – här har du det ekonomiska underlaget för att välja rätt drivmedel, men vi kryddar också med testlagets val.

Volvo V90: Testlaget gillar dieselmotorn – men bensin kan vara smartare

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Volvo V90 T4 Automat (bensin) 7.000/7.400 10.000/10.400
Volvo V90 D4 Automat (diesel) 7.500/7.800 10.000/10.300

Ska du ha en bensinbil, köp den snabbt eller vänta till nästa år då det kommer en vanlig hybrid! Skatten går upp dramatiskt efter 1 juli. Testlaget föredrar råstyrkan och gången i Volvos dieselmotor. Kör du under 2.000 mil per år – köp bensin.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Volkswagen Golf: Ekonomin och karaktären talar för bensin

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
VW Golf 1,5 TSI (bensin) 6.000/6.100 8.000/8.100
VW Golf 2,0 TDI (diesel) 6.000/6.200 8.500/8.700

Ekonomi och motorkaraktär i stadstrafik talar för bensinversionen – testlagets val för en Golf. Dieselversionen blir dyrare efter 1 juli, men det är en fin motor. 

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Nya Volvo V60: Finns än så länge bara som diesel och laddhybrid

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Nya Volvo V60 D3 manuell (diesel) 6.500/6.700 9.000/9.200

Här finns tyvärr ingen jämförbar bensinmotor än så länge – det kommer senare. Skatten för en manuell D3 går upp med 2.753 kronor efter 1 juli – men hinner Volvo ställa på bilar före dess? 

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Volvo V60: Diesel för dig som kör mycket landsväg

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Volvo V60 T3 (bensin) 6.000/6.200 8.500/8.700
Volvo V60 D3 (diesel) 8.500/8.700 8.500/8.700

Kör du mycket landsväg är dieselmotorn testlagets val. Det är bara om du oftast kör korta sträckor som bensinversionen är rätt val.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Volvo XC60: Dieseln är fin – men laddhybriden ännu bättre

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Volvo XC60 T5 auto (bensin) 7.500/8.000 11.000/11.500
Volvo XC60 D4 auto (diesel) 8.000/8.300 12.000/12.300

Dyrare än Volvo V90! Men i en suv passar dieselmotorns karaktär bäst. Bensinmotorn upplevs som "tunn" och T5 blir hela 5.517 kronor dyrare i skatt från 1 juli. Den skulle vi inte köpa. Laddhybriden T8 är däremot en drömdrivlina.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Volkswagen Passat: Beror på hur du kör

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
VW Passat 1,4 TSI (bensin) 6.500/6.600 9.500/9.600
VW Passat 2,0 TDI (diesel) 6.500/6.700 9.000/9.200

Två fina motorer, ekonomiskt väldigt liten skillnad. Låt ditt användningsområde avgöra. Kör du korta sträckor är bensin bättre, men för långfärd är dieseln trevligare.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Volkswagen Tiguan: Högre fart och släp ändrar kalkylen

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
VW Tiguan 2,0 TSI 180 (bensin) 7.500/7.900 10.500/10.900
VW Tiguan 2,0 TDI 190 (diesel) 7.500/7.900 11.500/11.900

Bensinmotorn överraskar genom att vara billigare i Konsumentverkets kalkyl, men det gäller bara vid riktigt försiktig "labbkörning". Högre farter och släp förändrar kalkylen. Stadssuv är bensinsuv men skatten för bensinaren ökar mer.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Volvo V40: Mycket billigare med diesel!

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Volvo V40 T3 (bensin) 5.500/5.700 8.000/8.200
Volvo V40 D3 (diesel) 5.000/5.100 7.000/7.100

Mycket billigare med diesel och skillnaden ökar med ytterligare en dryg hundralapp efter 1 juli. Kör du inte bara kortsträckor är diesel det klara valet.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Nissan Qashqai: Dieseln mycket dyrare – och knattrigare

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Nissan Qashqai 1,2 Digi (bensin) 5.000/5.200 7.500/7.700
Nissan Qashqai 1,5 DCI (diesel) 5.000/5.200 7.000/7.200

Dieselversionen är cirka 30.000 kronor dyrare och ganska knattrig. Det här är inget långfärdslok utan Qashqai är bäst som stadssuv. Köp bensinmodellen. 

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Skoda Octavia: Övertaget för bensin ökar i sommar

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Skoda Octavia 1,5 TSI (bensin) 5.500/5.600 8.000/8.100
Skoda Octavia 2,0 TDI (diesel) 6.000/6.200 8.000/8.200

Litet ekonomiskt övertag för bensin och det blir lite större efter 1 juli. Köp bensinaren.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Toyota Auris: Finns ingen diesel – välj hybriden!

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Toyota Auris 1,5 (bensin) 5.000/5.100 7.500/7.600
Toyota Auris Hybrid (bensin) 4.500/4.500 6.500/6.500

Det finns ingen dieselvariant så här har vi jämfört vanliga 1,5 mot hybridversionen som är cirka 15.000 kronor dyrare. Den lägre förbrukningen och det högre andrahandsvärdet avgör saken. Köp en hybrid! 

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Mercedes E-klass: Tveklöst dieselläge

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Mercedes E 200 (bensin) 8.500/8.700 11.500/11.700
Mercedes E 200 d (diesel) 8.000/8.100 10.500/10.600

Mercedes E 220 d är en fantastiskt fin motor, avgasreningen är bra och ekonomin är bättre än för bensinversionen. Tveklöst dieselläge.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Kia Ceed: Inget snack – här är det diesel som gäller

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Kia Cee´d 1,6 (bensin) 5.500/5.700 8.000/8.200
Kia Cee´d 1,6 CRDI (diesel) 5.000/5.100 7.000/7.100

Dieselversionen är avgjort billigare, ekonomiskt inget snack. Snart kommer en ny generation – prutläge på den gamla! Och det är bensinversionen som tappar mest på bonus/malus.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Audi A6: Pruta hårt eller vänta!

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Audi A6 2,0 TFSI 252 (bensin) 10.500/10.900 13.500/13.900
Audi A6 3,0 TDI 272 (diesel) 10.500/10.800 13.500/13.800

I denna duell har vi valt lite större motorer för att göra det spännande. Fyrcylindrig bensinare på 252 hästkrafter och 3,0-liters dieselsexa med 272 hästkrafter. Åker du långt, så njut gärna av den fantastiska sexan! Nya Audi A6 får renare motorer – pruta hårt eller vänta.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

BMW 5-serie: Ren och fin diesel ger bättre ekonomi

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
BMW 520i (bensin) 8.000/8.200 10.500/10.700
BMW 520d (diesel) 7.500/7.700 10.000/10.200

Inget snack om saken, välj den rena och fina dieselmotorn som ger bättre ekonomi. Men bensinaren har fått turbo och går mjukt med bra kraft.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

BMW 3-serie: Välj bensin om du inte kör långt

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
BMW 320i (bensin) 7.000/7.200 10.000/10.200
BMW 320d (diesel) 7.500/7.700 9.500/9.700

Kör du inte långt är bensinaren det mer ekonomiska valet. Bensinaren går lenare och turbon ger bra kraft. 

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Skoda Fabia: Utan tvekan – välj bensin

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Skoda Fabia 1,2 TSI 90 (bensin) 4.000/4.000 6.500/6.500
Skoda Fabia 1,4 TDI (diesel) 4.500/4.700 7.000/7.200

Utan någon som helst tvekan, köp bensinaren. Småbilar passar sällan bra ihop med dieselmotorer och de blir omotiverat dyra.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Toyota Yaris: Köp den dyrare hybriden!

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Toyota Yaris 1,5 (bensin) 4.000/4.100 6.500/6.600
Toyota Yaris 1,5 Hybrid (bensin/hybrid) 4.000/4.000 6.000/6.000

Även här har vi jämfört två bensinmotorer, utan och med hybriddrift. Vårt val är tveklöst att köpa den lite dyrare men snålare hybriden.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Volvo XC90: Allt talar för diesel

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Volvo XC90 T5 (bensin) 9.500/10.000 14.000/14.500
Volvo XC90 D5 (diesel) 9.000/9.300 13.000/13.300

En stor tung bil. Här rekommenderar både testlag och ekonomikalkylen dieselalternativet, och D5-versionen ger bättre drag från start än den billigare D4 – väl värt den extra slanten för denna fina bil. Bensinversionen tappar mycket på "malus".

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Volvo XC40: Diesel bäst, men varför inte vänta på laddhybriden?

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Volvo XC40 T3 (bensin) 6.500/6.800 9.500/9.800
Volvo XC40 D3 (diesel) 6.500/6.700 9.000/9.200

Modern avgasrening i båda versionerna. Vi väljer tveklöst dieselalternativet som gör bilen bättre rättvisa, men kör du ofta korta sträckor och har råd, vänta in den trecylindriga bensinladdhybriden som kommer i höst, då blir XC40 en riktigt bra stadssuv – tror vi!

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Kia Niro: Hybrid – men vilken?

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Kia Niro Hybrid 5.000/5.000 7.000/7.000
Kia Niro Plug-In Hybrid (laddhybrid) 5.000/4.700 6.500/6.200

Här jämför vi två bensinalternativ, det finns inga dieselmotorer. Vanlig hybrid mot laddhybrid. Den extremt optimistiska förbrukningen enligt körcykeln ger laddhybriden det ekonomiska övertaget. Kan du ladda mycket är det här ett riktigt bra alternativ till "riktig elbil" men på vintern går bensinmotorn igång. Har du inte bra laddmöjligheter är den vanliga hybriden ett bättre ekonomiskt val.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.

Toyota RAV4: Visst ska en Toyota ha hybriddrift

Bilmodell och bränsle 2.000 mil 4.000 mil
Toyota RAV4 2,5 AWD (bensin) 6.500/6.900 9.500/9.900
Toyota RAV4 2,5 Hybrid (hybrid) 7.000/7.100 10.000/10.100

Kör du kortare sträckor i stan kommer aldrig hybridversionen att bli ekonomiskt vettig i denna jämförelse. Prisskillnaden vid köp är för stor. Men visst ska en Toyota ha hybriddrift. Avgjort billigare per månad än Volkswagen Tiguan.

Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.


Tänk på detta när du köper bil

Bilar under 60 gram i utsläpp får från den 1 juni en större bonus än i dag, maximalt 60 000 kronor. Ska du köpa en sådan är det ekonomiskt bra att vänta.

Bilar mellan 60 och 90 gram får varken bonus eller malus, påverkas inte av den nya skatten.

Bilar över 90 gram får höjd skatt och dieselbilar har en extra straffskatt. Dessa bilar köps och inregistreras med ekonomisk fördel före 1 juli. För sportbilar kan skatten gå upp över 20 000 kronor per år.

Registreringsdatumet avgör! Det är extremt viktigt om din nya bil registreras före eller efter 1 juli, beroende på om du köper en mer eller mindre törstig bil. Det räcker inte med att beställa före 1 juli. Innan du hämtar ut din nya bil, kontrollera registreringsdatum.

stad eller landsväg? Kör du mest korta sträckor är en bensinbil att rekommendera, eftersom de går mjukare och kommer upp snabbare i arbetstemperatur. Dieselbilar kan dessutom få problem med partikelfiltret om de ofta körs korta sträckor.

Miljözoner. I dagsläget vet ingen hur det blir i framtiden! Men debatten har mer handlat om att förbjuda dieselbilar än bensinbilar. Ska du vara så säker som det går, beställ en bil som är klassad enligt Euro 6d-Temp – se separat ruta. 

HVO och biodiesel. Utvecklingen av förnyelsebar diesel går snabbt vilket talar för dieselbilar. Men i dagsläget är det enbart Citroën, DS och Peugeot som godkänner att man tankar HVO 100. För klimatet är dieselbilar att föredra och det blandas i mer och mer förnyelsebart i "vanlig" diesel än i bensin.

En elbil kan vara lönsam och billig att äga och är garanterat framtidssäkrad för miljözoner. Har du någonstans att ladda och har hushållet två bilar – kanske ska den ena vara elektrisk? Eller klarar du dig enbart med en elbil? Hur många dagar per år kör du längre än vad en modern elbil kommer?

Privatleasa. Är du orolig för värdefallet kan privatleasing vara ett bra alternativ. 

Försäkring. I Konsumentverkets uträkningar är försäkringskostnaden densamma i de flesta dueller, men i verkligheten är dieselbilar ofta dyrare. Reparationskostnaderna är högre och driftsäkerheten är inte som förr överlägsen, fler reningsaggregat kan också drabba den ekonomiska kalkylen. Innan du köper, kontrollera med ditt försäkringsbolag. 

Köp en bil som klarar Euro 6d Temp

Nya avgaskrav ger mycket renare bilar vid verklig körning. Vi har tillsammans med det brittiska analysföretaget Emissions Analytics testat tre nya bilar vid verklig körning och imponeras av reningen.

Från september 2019 får endast bilar som klarar den nya normen Euro 6d-Temp säljas och det är stor skillnad på kväveoxidutsläppen (NOx) jämför med bilar som "bara" klarar Euro 6. Redan nu måste helt nya bilmodeller klassas enligt Euro 6d-Temp och från september 2019 måste alla bilar som säljs som nya klara detta gränsvärde – äldre modeller måste alltså uppdateras med ny teknik för att få säljas. Euro 6d-Temp betyder att bilen testats enligt den nya normen WLTP samt RDE – verklig körning.

Så har vi räknat

Vi har tagit hjälp av Konsumentverkets bilväljartjänst Bilsvar, som du hittar på www.bilsvar.se.

Vi har letat upp jämförbara versioner av de olika bilmodellerna och räknat milkostnad/månadskostnad på 2 000 och 4 000 mil. Bilsvar har en hel del uppgifter som är lika för alla bilmodeller och uträkningarna är långt ifrån lika exakta som de ekonomikalkyler som vi gör i våra tester. Men som fingervisning ger de en bra riktning. 

Förbrukningssiffrorna är angivna enligt tillverkarnas officiella värden och är väldigt optimistiska, men det gäller både bensin- som dieselbilar. En orosfaktor är självklart hur andrahandsvärdet kommer att utvecklas framöver, just nu faller dieselbilar snabbare än bensinbilar, men det kan ändra sig.

Ordlista: Har du koll på termerna?

Det är många förkortningar och begrepp att hålla reda på. Här är det viktigaste.

NEDC New European Driving Cycle. Den är inte alls så ny utan stammar från 60- och 70-talen och har gällt sedan 1996. Det är denna norm som hittills använts av bilindustrin och som gett utrymme för många kryphål vid tester, både vad gäller förbrukning och utsläpp.

WLTP Worldwide Harmonized Light Duty Test Procedure. Från 1 september 2018 ska WLTP-siffrorna användas för alla nyregistrerade bilar. WLTP har utvecklats som ett FN-projekt. WLTP har en genomsnittshastighet på 46,6 km/h och en toppfart på 131 km/h, medan gamla NEDC hade ett genomsnitt på 33,6 km/h och maxhastigheten 120 km/h. Men likt den gamla normen sker mätningen utan luftkonditionering, uppvärmda stolar och så vidare. Förbrukningen lär öka med cirka 20 procent, men drabbar mindre så kallade "downsizade" motorer mest. Även laddhybrider får det tuffare och elbilar tappar cirka 20 procent av sin räckvidd med den nya normen.

RDE Real Driving Emssionions. Denna norm kompletterar laboratorietesterna och alla bilar ska köras på vanlig landsväg 90–120 minuter, avgaserna mäts med en portabel utrustning som hängs på bilen. EU hotar med böter för tillverkare som inte klarar avgaskraven.

NOx Kväveoxid. Giftiga avgaser som irriterar luftvägar och slemhinnor och kan leda till många sjukdomar och för tidig död. Kan också leda till försurning, och övergödning. 

SCR Selective catalytic Reduction. Reducerar NOx med hjälp av tillsatt AdBlue – urea.

Partiklar Har varit ett stort problem för dieselbilar men renas med partikelfilter. Även moderna direktinsprutade bensinmotorer behöver partikelfilter.