Det blir svårare och svårare att välja rätt motor i sin nya bil – men här kommer hjälp i nöden.
Vi har räknat på vilket motoralternativ som är bäst ekonomiskt sett – både om du kör 2.000 mil per år och 4.000 mil. Vi har också tittat på hur den nya bonus/malus-effekten slår mot olika bilar.
Låt oss börja med Sveriges i särklass mest sålda bil: Volvo V90. Vi har jämfört en bensindriven T4 med 190 hästkrafter med en D4 med samma antal hästkrafter. Ekonomiskt är det tajt, men det intressanta är att bensinversionen fått betydligt högre skatt efter 1 juli – så pass mycket att dieselalternativet blir mer lönsamt om du kör långt. Före 1 juli är det ekonomiskt dödläge om du kör 4.000 mil per år.
Det hela beror på att varje gram koldioxid blir ännu mycket viktigare framöver när skatten ska räknas ut. Och en bensinbil drar oftare mer än sitt dieselsyskon och trots att dieselbränslet har en extra straffskatt blir det kännbart att köpa sig en relativt sett törstig bensinbil. Volvo V90 T4 får en ny skatt på 5.976 kronor och dieselversionen skattar 5.811 kronor – glöm den gamla regeln om att dieselbilar har högre skatt.
Beställer du bredare däck går förbrukningen upp – och därför blir alltså utrustningen alltmer avgörande. Titta noga igenom om förbrukningen ökar med dina tillval.
Varsågod – här har du det ekonomiska underlaget för att välja rätt drivmedel, men vi kryddar också med testlagets val.
Volvo V90: Testlaget gillar dieselmotorn – men bensin kan vara smartare
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Volvo V90 T4 Automat (bensin) | 7.000/7.400 | 10.000/10.400 |
Volvo V90 D4 Automat (diesel) | 7.500/7.800 | 10.000/10.300 |
Ska du ha en bensinbil, köp den som registrerats innan 1 juli eller vänta till nästa år då det kommer en vanlig hybrid! Skatten har gått upp dramatiskt efter 1 juli. Testlaget föredrar råstyrkan och gången i Volvos dieselmotor. Kör du under 2.000 mil per år – köp bensin.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Volkswagen Golf: Ekonomin och karaktären talar för bensin
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
VW Golf 1,5 TSI (bensin) | 6.000/6.100 | 8.000/8.100 |
VW Golf 2,0 TDI (diesel) | 6.000/6.200 | 8.500/8.700 |
Ekonomi och motorkaraktär i stadstrafik talar för bensinversionen – testlagets val för en Golf. Dieselversionen blev dyrare efter 1 juli, men det är en fin motor.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Nya Volvo V60: Finns än så länge bara som diesel och laddhybrid
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Nya Volvo V60 D3 manuell (diesel) | 6.500/6.700 | 9.000/9.200 |
Här finns tyvärr ingen jämförbar bensinmotor än så länge – det kommer senare. Skatten för en manuell D3 gick upp med 2.753 kronor efter 1 juli – men hann Volvo ställa på lagerbilar?
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Volvo V60: Diesel för dig som kör mycket landsväg
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Volvo V60 T3 (bensin) | 6.000/6.200 | 8.500/8.700 |
Volvo V60 D3 (diesel) | 8.500/8.700 | 8.500/8.700 |
Kör du mycket landsväg är dieselmotorn testlagets val. Det är bara om du oftast kör korta sträckor som bensinversionen är rätt val.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Volvo XC60: Dieseln är fin – men laddhybriden ännu bättre
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Volvo XC60 T5 auto (bensin) | 7.500/8.000 | 11.000/11.500 |
Volvo XC60 D4 auto (diesel) | 8.000/8.300 | 12.000/12.300 |
Dyrare än Volvo V90! Men i en suv passar dieselmotorns karaktär bäst. Bensinmotorn upplevs som ”tunn” och T5 blir hela 5.517 kronor dyrare i skatt från 1 juli. Den skulle vi inte köpa. Laddhybriden T8 är däremot en drömdrivlina.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Volkswagen Passat: Beror på hur du kör
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
VW Passat 1,4 TSI (bensin) | 6.500/6.600 | 9.500/9.600 |
VW Passat 2,0 TDI (diesel) | 6.500/6.700 | 9.000/9.200 |
Två fina motorer, ekonomiskt väldigt liten skillnad. Låt ditt användningsområde avgöra. Kör du korta sträckor är bensin bättre, men för långfärd är dieseln trevligare.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Volkswagen Tiguan: Högre fart och släp ändrar kalkylen
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
VW Tiguan 2,0 TSI 180 (bensin) | 7.500/7.900 | 10.500/10.900 |
VW Tiguan 2,0 TDI 190 (diesel) | 7.500/7.900 | 11.500/11.900 |
Bensinmotorn överraskar genom att vara billigare i Konsumentverkets kalkyl, men det gäller bara vid riktigt försiktig ”labbkörning”. Högre farter och släp förändrar kalkylen. Stadssuv är bensinsuv men skatten för bensinaren ökar mer.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Volvo V40: Mycket billigare med diesel!
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Volvo V40 T3 (bensin) | 5.500/5.700 | 8.000/8.200 |
Volvo V40 D3 (diesel) | 5.000/5.100 | 7.000/7.100 |
Mycket billigare med diesel och skillnaden ökade med ytterligare en dryg hundralapp efter 1 juli. Kör du inte bara kortsträckor är diesel det klara valet.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Nissan Qashqai: Dieseln mycket dyrare – och knattrigare
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Nissan Qashqai 1,2 Digi (bensin) | 5.000/5.200 | 7.500/7.700 |
Nissan Qashqai 1,5 DCI (diesel) | 5.000/5.200 | 7.000/7.200 |
Dieselversionen är cirka 30.000 kronor dyrare och ganska knattrig. Det här är inget långfärdslok utan Qashqai är bäst som stadssuv. Köp bensinmodellen.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Skoda Octavia: Övertaget för bensin ökar i sommar
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Skoda Octavia 1,5 TSI (bensin) | 5.500/5.600 | 8.000/8.100 |
Skoda Octavia 2,0 TDI (diesel) | 6.000/6.200 | 8.000/8.200 |
Litet ekonomiskt övertag för bensin och det blev lite större efter 1 juli. Köp bensinaren.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Toyota Auris: Finns ingen diesel – välj hybriden!
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Toyota Auris 1,5 (bensin) | 5.000/5.100 | 7.500/7.600 |
Toyota Auris Hybrid (bensin) | 4.500/4.500 | 6.500/6.500 |
Det finns ingen dieselvariant så här har vi jämfört vanliga 1,5 mot hybridversionen som är cirka 15.000 kronor dyrare. Den lägre förbrukningen och det högre andrahandsvärdet avgör saken. Köp en hybrid!
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Mercedes E-klass: Tveklöst dieselläge
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Mercedes E 200 (bensin) | 8.500/8.700 | 11.500/11.700 |
Mercedes E 200 d (diesel) | 8.000/8.100 | 10.500/10.600 |
Mercedes E 220 d är en fantastiskt fin motor, avgasreningen är bra och ekonomin är bättre än för bensinversionen. Tveklöst dieselläge.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Kia Ceed: Inget snack – här är det diesel som gäller
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Kia Cee´d 1,6 (bensin) | 5.500/5.700 | 8.000/8.200 |
Kia Cee´d 1,6 CRDI (diesel) | 5.000/5.100 | 7.000/7.100 |
Dieselversionen är avgjort billigare, ekonomiskt inget snack. Snart kommer en ny generation – prutläge på den gamla! Och det är bensinversionen som tappar mest på bonus/malus.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Audi A6: Pruta hårt eller vänta!
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Audi A6 2,0 TFSI 252 (bensin) | 10.500/10.900 | 13.500/13.900 |
Audi A6 3,0 TDI 272 (diesel) | 10.500/10.800 | 13.500/13.800 |
I denna duell har vi valt lite större motorer för att göra det spännande. Fyrcylindrig bensinare på 252 hästkrafter och 3,0-liters dieselsexa med 272 hästkrafter. Åker du långt, så njut gärna av den fantastiska sexan! Nya Audi A6 får renare motorer – pruta hårt eller vänta.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
BMW 5-serie: Ren och fin diesel ger bättre ekonomi
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
BMW 520i (bensin) | 8.000/8.200 | 10.500/10.700 |
BMW 520d (diesel) | 7.500/7.700 | 10.000/10.200 |
Inget snack om saken, välj den rena och fina dieselmotorn som ger bättre ekonomi. Men bensinaren har fått turbo och går mjukt med bra kraft.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
BMW 3-serie: Välj bensin om du inte kör långt
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
BMW 320i (bensin) | 7.000/7.200 | 10.000/10.200 |
BMW 320d (diesel) | 7.500/7.700 | 9.500/9.700 |
Kör du inte långt är bensinaren det mer ekonomiska valet. Bensinaren går lenare och turbon ger bra kraft.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Skoda Fabia: Utan tvekan – välj bensin
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Skoda Fabia 1,2 TSI 90 (bensin) | 4.000/4.000 | 6.500/6.500 |
Skoda Fabia 1,4 TDI (diesel) | 4.500/4.700 | 7.000/7.200 |
Utan någon som helst tvekan, köp bensinaren. Småbilar passar sällan bra ihop med dieselmotorer och de blir omotiverat dyra.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Toyota Yaris: Köp den dyrare hybriden!
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Toyota Yaris 1,5 (bensin) | 4.000/4.100 | 6.500/6.600 |
Toyota Yaris 1,5 Hybrid (bensin/hybrid) | 4.000/4.000 | 6.000/6.000 |
Även här har vi jämfört två bensinmotorer, utan och med hybriddrift. Vårt val är tveklöst att köpa den lite dyrare men snålare hybriden.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Volvo XC90: Allt talar för diesel
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Volvo XC90 T5 (bensin) | 9.500/10.000 | 14.000/14.500 |
Volvo XC90 D5 (diesel) | 9.000/9.300 | 13.000/13.300 |
En stor tung bil. Här rekommenderar både testlag och ekonomikalkylen dieselalternativet, och D5-versionen ger bättre drag från start än den billigare D4 – väl värt den extra slanten för denna fina bil. Bensinversionen tappar mycket på ”malus”.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Volvo XC40: Diesel bäst, men varför inte vänta på laddhybriden?
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Volvo XC40 T3 (bensin) | 6.500/6.800 | 9.500/9.800 |
Volvo XC40 D3 (diesel) | 6.500/6.700 | 9.000/9.200 |
Modern avgasrening i båda versionerna. Vi väljer tveklöst dieselalternativet som gör bilen bättre rättvisa, men kör du ofta korta sträckor och har råd, vänta in den trecylindriga bensinladdhybriden som kommer i höst, då blir XC40 en riktigt bra stadssuv – tror vi!
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Kia Niro: Hybrid – men vilken?
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Kia Niro Hybrid | 5.000/5.000 | 7.000/7.000 |
Kia Niro Plug-In Hybrid (laddhybrid) | 5.000/4.700 | 6.500/6.200 |
Här jämför vi två bensinalternativ, det finns inga dieselmotorer. Vanlig hybrid mot laddhybrid. Den extremt optimistiska förbrukningen enligt körcykeln ger laddhybriden det ekonomiska övertaget. Kan du ladda mycket är det här ett riktigt bra alternativ till ”riktig elbil” men på vintern går bensinmotorn igång. Har du inte bra laddmöjligheter är den vanliga hybriden ett bättre ekonomiskt val.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Toyota RAV4: Visst ska en Toyota ha hybriddrift
Bilmodell och bränsle | 2.000 mil | 4.000 mil |
Toyota RAV4 2,5 AWD (bensin) | 6.500/6.900 | 9.500/9.900 |
Toyota RAV4 2,5 Hybrid (hybrid) | 7.000/7.100 | 10.000/10.100 |
Kör du kortare sträckor i stan kommer aldrig hybridversionen att bli ekonomiskt vettig i denna jämförelse. Prisskillnaden vid köp är för stor. Men visst ska en Toyota ha hybriddrift. Avgjort billigare per månad än Volkswagen Tiguan.
Tabellen visar månadskostnaden i kronor vid olika körsträckor.
Tänk på detta när du köper bil
Bilar under 60 gram i utsläpp får från den 1 juni en större bonus än i dag, maximalt 60.000 kronor. Ska du köpa en sådan är det ekonomiskt bra att vänta.
Bilar mellan 60 och 90 gram får varken bonus eller malus, påverkas inte av den nya skatten.
Bilar över 90 gram får höjd skatt och dieselbilar har en extra straffskatt. Dessa bilar köps och inregistreras med ekonomisk fördel före 1 juli. För sportbilar kan skatten gå upp över 20.000 kronor per år.
Registreringsdatumet avgör! Det är extremt viktigt om din nya bil registreras före eller efter 1 juli, beroende på om du köper en mer eller mindre törstig bil. Det räcker inte med att beställa före 1 juli. Innan du hämtar ut din nya bil, kontrollera registreringsdatum.
Stad eller landsväg? Kör du mest korta sträckor är en bensinbil att rekommendera, eftersom de går mjukare och kommer upp snabbare i arbetstemperatur. Dieselbilar kan dessutom få problem med partikelfiltret om de ofta körs korta sträckor.
Miljözoner. I dagsläget vet ingen hur det blir i framtiden! Men debatten har mer handlat om att förbjuda dieselbilar än bensinbilar. Ska du vara så säker som det går, beställ en bil som är klassad enligt Euro 6d-Temp – se separat ruta.
HVO och biodiesel. Utvecklingen av förnyelsebar diesel går snabbt vilket talar för dieselbilar. Men i dagsläget är det enbart Citroën, DS och Peugeot som godkänner att man tankar HVO 100. För klimatet är dieselbilar att föredra och det blandas i mer och mer förnyelsebart i ”vanlig” diesel än i bensin.
En elbil kan vara lönsam och billig att äga och är garanterat framtidssäkrad för miljözoner. Har du någonstans att ladda och har hushållet två bilar – kanske ska den ena vara elektrisk? Eller klarar du dig enbart med en elbil? Hur många dagar per år kör du längre än vad en modern elbil kommer?
Privatleasa. Är du orolig för värdefallet kan privatleasing vara ett bra alternativ.
Försäkring. I Konsumentverkets uträkningar är försäkringskostnaden densamma i de flesta dueller, men i verkligheten är dieselbilar ofta dyrare. Reparationskostnaderna är högre och driftsäkerheten är inte som förr överlägsen, fler reningsaggregat kan också drabba den ekonomiska kalkylen. Innan du köper, kontrollera med ditt försäkringsbolag.
Köp en bil som klarar Euro 6d Temp
Nya avgaskrav ger mycket renare bilar vid verklig körning. Vi har tillsammans med det brittiska analysföretaget Emissions Analytics testat tre nya bilar vid verklig körning och imponeras av reningen.
Från september 2019 får endast bilar som klarar den nya normen Euro 6d-Temp säljas och det är stor skillnad på kväveoxidutsläppen (NOx) jämför med bilar som ”bara” klarar Euro 6. Redan nu måste helt nya bilmodeller klassas enligt Euro 6d-Temp och från september 2019 måste alla bilar som säljs som nya klara detta gränsvärde – äldre modeller måste alltså uppdateras med ny teknik för att få säljas. Euro 6d-Temp betyder att bilen testats enligt den nya normen WLTP samt RDE – verklig körning.
Så har vi räknat
Vi har tagit hjälp av Konsumentverkets bilväljartjänst Bilsvar, som du hittar på www.bilsvar.se.
Vi har letat upp jämförbara versioner av de olika bilmodellerna och räknat milkostnad/månadskostnad på 2.000 och 4.000 mil. Bilsvar har en hel del uppgifter som är lika för alla bilmodeller och uträkningarna är långt ifrån lika exakta som de ekonomikalkyler som vi gör i våra tester. Men som fingervisning ger de en bra riktning.
Förbrukningssiffrorna är angivna enligt tillverkarnas officiella värden och är väldigt optimistiska, men det gäller både bensin- som dieselbilar. En orosfaktor är självklart hur andrahandsvärdet kommer att utvecklas framöver, just nu faller dieselbilar snabbare än bensinbilar, men det kan ändra sig.
Ordlista: Har du koll på termerna?
Det är många förkortningar och begrepp att hålla reda på. Här är det viktigaste.
NEDC New European Driving Cycle. Den är inte alls så ny utan stammar från 60- och 70-talen och har gällt sedan 1996. Det är denna norm som hittills använts av bilindustrin och som gett utrymme för många kryphål vid tester, både vad gäller förbrukning och utsläpp.
WLTP Worldwide Harmonized Light Duty Test Procedure. Från 1 september 2018 ska WLTP-siffrorna användas för alla nyregistrerade bilar. WLTP har utvecklats som ett FN-projekt. WLTP har en genomsnittshastighet på 46,6 km/h och en toppfart på 131 km/h, medan gamla NEDC hade ett genomsnitt på 33,6 km/h och maxhastigheten 120 km/h. Men likt den gamla normen sker mätningen utan luftkonditionering, uppvärmda stolar och så vidare. Förbrukningen lär öka med cirka 20 procent, men drabbar mindre så kallade ”downsizade” motorer mest. Även laddhybrider får det tuffare och elbilar tappar cirka 20 procent av sin räckvidd med den nya normen.
RDE Real Driving Emssionions. Denna norm kompletterar laboratorietesterna och alla bilar ska köras på vanlig landsväg 90–120 minuter, avgaserna mäts med en portabel utrustning som hängs på bilen. EU hotar med böter för tillverkare som inte klarar avgaskraven.
NOx Kväveoxid. Giftiga avgaser som irriterar luftvägar och slemhinnor och kan leda till många sjukdomar och för tidig död. Kan också leda till försurning, och övergödning.
SCR Selective catalytic Reduction. Reducerar NOx med hjälp av tillsatt AdBlue – urea.
Partiklar Har varit ett stort problem för dieselbilar men renas med partikelfilter. Även moderna direktinsprutade bensinmotorer behöver partikelfilter.