Så ska Audi A6 köra om konkurrenterna i jakten på Volvo V90

PREMIUM Sedanmodeller i all ära, men det är kombiversionerna av de stora familjebilarna som sväljer och säljer mest. Audi "gör en V90" för att maximera försäljningen!
Annons

För Audi är det väldigt viktigt att nya A6 Avant inte ser ut som en lastbil och att bakrutans lutning sluttar mer än på föregångaren. Med andra ord prioriteras utseende framför bästa möjliga förmåga att lasta kylskåp eller flyttkartonger. Man pratar själva om en ”Shooting-brake-design.”

Från fronten till bakdörrarna är nya Avant identisk med sedanversionen men längre bak bjuder man på maffigare hjulhus som breddar bilen med två centimeter och som dessutom ska ge lite ”Quattrokänsla.” Den nya designen ger plats för större fälgar och inne i hjulhusen kan man hitta fyra olika typer av chassin: konventionella stålfjädrar, sportfjädring (stålfjädrar), elektroniskt styrda stötdämpare (stålfjädrar) samt elektroniskt styrda stötdämpare med luftbälgar. Som tillval finns dessutom bakhjulsstyrning.

De bakre sidorutorna har en egen skärning och aktern är självklart helt egen även om baklyktorna ser likadana ut som på sedanversionen – för första gången i Audi A6 historia.

Jämfört med sedanversionen rymmer bagageutrymmet 35 liter extra och självklart kan det växa ännu mer om man fäller fram baksätets ryggstöd. Tack vare att nykomlingen har fått ett längre axelavstånd har den maximala lastlängden också förbättrats. Bredden mellan hjulhusen är 105 centimeter. Baksätet kan fällas 40/20/40 vilket är lite mer premium än Volvo som numera nöjer sig med 40/60-fällning.

Insteget till baksätet är generösare jämfört med sedanversionen och utrymmet är bättre eftersom taket går längre bak och ger mer plats – och rymdkänsla.

Så ska Audi A6 köra om konkurrenterna i jakten på Volvo V90
Praktisk 40/20/40-fällning av baksätet ger poäng i vår flexibilitets-bedömning.

Baksätets dyna är välstoppat och dynan lång, sittställningen är inte heller för låg vilket uppskattas av fullvuxna – och barn som gillar att se både framåt och åt sidorna. Men som vanligt är mittenplatsen inte mycket att skryta med och absolut inget för fullvuxna under en längre resa. Man sitter hårt och det är smalt.

Men åter till lastvolymerna. Volvo V90 är med gigantisk marginal landets mest sålda kombi – trots att lastvolymen inte är något att skryta med, särskilt om man jämför med VW Passat. 

Audis satsning på design, eller ska vi säga form mer för lust än last, är förmodligen inte alls fel. En stor del av framgången för nya Volvo V90 – inte minst internationellt – beror på designen. Vi köper det vi tycker om att se på! Och en riktigt lyxig kombi ska nog inte heller vara utrymmesmaximerad – då blir det mer en lastbil.

Leveranserna av Avant drar igång sent i september och längre fram kommer det givetvis en Allroadmodell. Det blir spännande att se hur Audis nya former och hårda tekniksatsning biter på marknaden.

Så ska Audi A6 köra om konkurrenterna i jakten på Volvo V90
Markerad ”höft” baktill – precis som på nya Volvo V60.

FÖRSÄLJNING: AUDI BEHÖVER NYA A6!

  2015 2016 2017 2018*
Audi A6 5.496 5.580 4.656 1.426
BMW 5-serie 4.439 5.435 6.670 1.600
Mercedes E-klass 2.734 4.146 5.533 1.830
Volkswagen Passat 14.392 15.716 15.057 5.158
Volvo V70 28.613 21.321
Volvo S90/V90 4.197 22.593 11.041

*) För 2018 gäller siffrorna januari–april.

Audi var tidigare klart före BMW och Mercedes i försäljningsstatistiken men trots bra priser på Allroadmodellen har man tappat. Med nya A6 vill man givetvis gå upp på andraplatsen efter Volvo V90 som formligen dominerar den svenska marknaden.


MÅTT: AUDI VÄXER PÅ LÄNGD OCH BREDD…

  Längd Bredd Höjd Axelavstånd
Gamla A6 Avant 4.926 1.874 1.461 2.912
Nya A6 Avant  4.940 1.890 1.470 2.924
BMW 5-serie  4.936 1.868 1.483 2.975
Mercedes E-klass  4.923 1.852 1.468 2.939
Volkswagen Passat  4.767 1.832 1.516 2.786
Volvo V90  4.936 1.879 1.475 2.941

VW Passat är med marginal den kortaste bilen i det här gänget men med uppfällt baksäte är lastvolymen störst. Det beror på den raka bakrutan och att motorhuven inte är ”premiumlång.” Nya A6 Avant har vuxit något jämfört med konkurrenterna och är nu längst och bredast i klassen – men inte lägst. 


…men KOMBIN MED MINST LASTVOLYM SÄLJER MEST!

Lastvolym (liter) Uppfällt baksäte Fällt baksäte
Gamla A6 Avant 565 1.680
Nya Audi A6 Avant  565 1.680
BMW 5-serie  570 1.700
Mercedes E-klass  640 1.820
Volkswagen Passat  650 1.780
Volvo V90  560 1.526

Mercedes E-klass är tveklöst kombin för dig som har stora lastbehov men är den också snyggast i klassen? Volvo experimenterade med en design där taket drogs ut längre och bakrutans lutning var brantare – men den såg klumpig ut. V90 är alltså en snygg försäljningssuccé och nu jagar Audi efter.


Ägarna älskar BMW 5-serien mest

Här har du ägarnas betyg från vår stora begagnatdatabas. Totalt sett får BMW 5-serien högst snitt, men det finns mycket annat intressant att utläsa. BMW är med marginal den bästa körbilen medan utrymmena inte står sig så bra – däremot får man högst poäng på ”Göra om köpet.” Volvo V70 hamnar på en stark andraplats när det gäller att göra om köpet –  ägarna gillar den trots att den inte är kul att köra. Det handlar om olika typer av bilägare. Audi A6 anses fortfarande vara snygg och byggkvaliteten är bra, men den nya måste vara roligare att köra! Passat är framför allt rymlig – betygen skvallrar tydligt om att det inte är en så kallad premiumbil. 

Nya Volvo V90 får låga betyg för främst bagageutrymme och buller – för stora däck? Ägarna tycker dessutom att bilen har väl många fel, är det därför som betyget för ”Göra om köpet” är så lågt?

Sätt gärna betyg på din egen bil här!

Så ska Audi A6 köra om konkurrenterna i jakten på Volvo V90

Hög standardnivå i Sverige

I ”svensk standard” till nya Audi A6 Avant ingår några större utrustningspaket som:

– MMI Navigation med touch response (går att uppgradera till MMI Navigation plus).

– Assistanspaket Tour (adaptiv farthållare med kökörningsassistent, lane assist, kamerabaserad avläsning av vägmärken med mera, effektivitetsassistent, undanmanöverassistent och Turn assist).

        

I övrigt ingår som standard bland annat:

– Audi connect 3 år + Audi connect safety & service.

– Audi Sound system.

– Parkeringshjälp fram och bak.

– LED-strålkastare.

– Larm.

– Multifunktionsratt med växelpaddlar.

– 17″ fälgar.

– Grafitgrå dekorinlägg.

– Jämfört med sedanen ingår elbaklucka på Avant.

Annons
Annons
Rulla till toppen