Det finns ett enormt utbud av takboxar på marknaden. De säljs hos bildelsbutiker, lågprisvaruhus, på nätet och hos bilhandlarna. Skillnaderna i pris är avsevärda och det kan vara frestande att gå på prislappen.
Vi har testat åtta boxar från olika tillverkare och lagt största vikt vid vad som händer vid en krasch. Hastigheten är ändå rätt modest, 30 km/h, men det räcker för att en del boxar ska öppna sig i fronten med risk för att bagaget flyger ut. I något fall släpper boxen helt från lasthållaren och det förekommer att bagagesäkringsremmar slits sönder eller släpper i sina infästningar.
Rätt val av takbox och rätt användning är lika viktigt för trafiksäkerheten som valet av vinterdäck. Både för dig och dina medtrafikanter.
Så har vi testat
Kraschtesterna är genomförda i samarbete med Dekra vid Automobil Test Center i Klettwitz. Testet är baserat på ”City-Crash” enligt DIN 75302. Det simulerar olyckor runt 30 km/h och med maximal tillåten lastvikt.
Märk väl: Här handlar det om helt nya och korrekt använda takboxar. Boxarna och deras lastsäkringsfunktioner utsätts för krafter upp till 10 G. I verkligheten är potentialen för misstag och olyckor betydligt större.
Åldrade takboxars plastmaterial försvagas med åren och felaktigt använda eller dåligt passande fästanordningar kan ge ännu sämre och farligare resultat.
ATERA CERTO 460
En solid box med bra detaljer. Till exempel ett lastsäkringsnät. I kraschtestet sitter boxen stadigt fast vid lasthållaren och håller lasten säkert. Den öppnar bara en aning i fronten men inget av lasten kan falla ut.
CARTREND/G3 REEF 580
Säljs under varumärkena Cartrend och G3 och finns även i Liedls sortiment. Boxen öppnar i fronten redan vid första inbromsningen så att osäkrad last riskerar att flyga ut. Den klarar inte heller belastningen i kraschtestet.
HAPRO CRUISER 10.8
Verkar solitt byggd men har brister i lastsäkringsfunktionerna. Skidorna ska enligt instruktionen stå på bindningarna men faller alltid runt. Vid kraschtestet slits en ögla loss och lastsurrningsremmen slits av.
JETBAG 80 FAMILY
Trots relativt låg tillåten last (50 kg) fallerar Jetbag rejält i kraschtestet. Boxen släpper helt och hållet från den bakre lasthållaren. Fästöglorna, som är integrerade med snabbfästena sliter även loss surrningsremmarna och därmed också lasten.
JUNIOR ALTRO 500
Ofullständig instruktion kan leda till olyckor men även korrekt monterad går det illa. Vid en olycka skulle fästbyglarna böjas så att boxen flög av. I kraschtestet knäcktes lockets gångjärn fram och ett surrningsband slets av så att lasten flög all världens väg.
KAMEI 510
Medföljande lastskydd och tre bra surrningsremmar är positivt. Ändå rör sig lasten och knäcker det främre gångjärnet i kraschtestet. Boxen öppnar sig dock bara lite och ingen last flyger ut. Mindre saker skulle ha kunnat göra det.
MODULA TRAVEL TWIN 460
Den här boxen fästs vid lasthållaren med vinkelbyglar. Vid kraschtestet lossnar två av dem, endast de främre byglarna håller fast boxen. Dessutom slits en lastsurrningsögla sönder så att lasten bara hålls fast av två surrningsremmar.
THULE MOTION XT L
En solid box som satt kvar på lasthållaren vid kraschtestet, och bagaget stannade kvar fastspänt med lastsäkringarna. Visserligen gled montageklorna till lasthållaren genom ledskenorna så att boxen var obrukbart skadad efteråt.
Köpguide: Så väljer du rätt takbox
• Börja med att ställa dig frågan hur du tänker använda takboxen. Då vet du hur mycket last den måste vara tillåten för.
• Är den lätt att montera och demontera?
• Hur mycket pengar vill du lägga på en box?
• Ett test genomfört av det oberoende testföretaget Testfakta 2016 visade att priset inte nödvändigtvis avgjorde hur säker en box var. Priserna varierar starkt från runt 2 000 kronor upp till drygt 14 000 kronor. För en del boxar tillkommer pris för monteringssatser och/eller diverse fästanordningar som ska hålla bagaget på plats.
• Takboxar är en stark nordisk gren med tre svenska tillverkare och en norsk. De svenska är Thule, Calix (Autoform) och Mont Blanc samt Packline som är norskt.
• Takboxar tillverkas av ABS-plast eller glasfiber. Det senare gör boxen starkare. Det finns även så kallade mjuka takboxar i textil. De kan vikas ihop och tar alltså inte så stort utrymme vid förvaring.
• Tänk också på boxens vikt. Den, liksom lasthållarens vikt, ska räknas in i din taklast plus givetvis vad du lägger i boxen.
• Max tillåten taklast för din bil anges i din instruktionsbok. Den brukar ligga mellan 75 kg och 100 kg. En bra takbox ska ha rejäla anordningar för att surra fast lasten i boxen. Om den ligger lös ökar risken att lasten far framåt vid en hård inbromsning eller kollision och slår sönder boxens front.
• Viktigt är också att det finns en utförlig bruksanvisning som tydligt anger hur boxen ska monteras mot lasthållaren samt hur lasten bäst anordnas och surras fast. Kolla att boxens fästanordning passar på dina lasthållare.
• En fördel med en lätt monterad takbox är att den också är lätt att plocka av. Om du inte använder boxen frekvent bör du ta av den då det ökade luftmotståndet höjer bränsleförbrukningen. Det finns fiffiga lyftanordningar som fästs i carportens eller garagets tak. Då hissar du enkelt upp boxen och hänger den under taket. Många lyfter av takbox och lasthållare i ett vilket förstås är bäst ur bränsleförbrukningssynpunkt.
• Hur kan boxen öppnas? Vanligt är att det går att öppna från båda sidor, vilket kan vara praktiskt om man står trångt parkerad på någon sida. Vissa boxar öppnas baktill. Når du då att lasta? Du kanske inte vill kliva på bakre stötfångaren för att nå upp.
• Om du har en kombi – kan du då öppna bakluckan utan att den tar i boxen? Om du med kombi väljer en box med öppning bak kan du inte lasta i och ur bagaget samtidigt med boxen vilket kan bli lite opraktiskt.
• En del tillverkare anger att boxen klarar ”City-Crash” – det vill säga den norm som vårt kraschtest använder. Den bör din takbox klara. Andra anger att de är TÜV-godkända. Fråga säljaren om du är osäker.
Från sniklåda till lyxbox
Priserna varierar rejält mellan de allra billigaste och de dyraste takboxarna. Vi har hittat takboxar i fullängd för runt 2 000 kronor (Biltema). Kortare boxar, för exempelvis snowboards, kan kosta runt 1 500 kronor. Det finns en uppsjö av boxar i mellanprislägen, 4 000 kronor till drygt 7 000 kronor.
Det som tycks skilja de olika prislägena är främst form, finish, finesser och förstås – varumärke. Thule Excellence XT är ett exempel på en riktig lyxbox med några riktigt bra finesser. Den har bland annat ett inbyggt lastsäkringsnät som automatiskt säkrar lasten när locket stängs. Den har en inbyggd ”crash nose” – ett skydd i boxens inre framkant som hindrar att tunga saker slår sönder och öppnar den. Den har dessutom en inbyggd lampa och ett måttanpassat överdrag för skydd av boxen vid förvaring.
Priset är nästan 14 000 kronor. Smakar det så…