2020 är här – och det är laddat för bilköparkaos!

PREMIUM Bilåret 2020 kommer att bjuda på himmel och helvete för bilköpare, bilhandlare, bilföretag och tjänstebilsförare. Efterfrågan på laddbara bilar kommer att slå rekord – även när det gäller väntetider. För dig som ska köpa bil kan det löna sig att vara iskall.
Annons

Ingenting kommer att vara som vanligt när det gäller bilförsäljningen i Sverige under 2020. Men det är varken den nya WLTP-beskattningen eller Gretaeffekten som bär huvudansvaret.

Landets tjänstebilister gör närmast ekonomisk harakiri om man inte väljer en laddbar bil. Skillnaden mellan laddbart och att ”njuta livets sista dieselbil” handlar om runt 25 000–30 000 kronor direkt i plånboken, skattat och klart under ett år för en helt vanlig ”Passatbilist”.

”Den förhandlingen får ingen tjänstebilsförare igenom hemma vid köksbordet”, säger Sveriges tjänstebilsorakel Ronny Svensson som räknat fram siffrorna. ”Ska mamma eller pappa köra dieselbil eller ska det bli laddbart och ett rejält tillskott i semesterkassan?”, fortsätter Ronny Svensson.

Cirka 65 procent av alla nya bilar brukar köpas av juridisk person, vilket betyder att förarna till 65 procent av årets nya bilar kommer att göra allt de kan för att arbetsgivaren ska beställa något elektriskt.

Så långt ser det bra ut för klimatet och bilhandlarna – som får sälja dyra bilar – men det stora problemet är att få bilmärken kan leverera lika många laddbara bilar som det efterfrågas. Många företag kommer att förlänga sina leasingavtal eller helt enkelt hyra bilar – till dess att de kan få leverans av en laddbar bil.

Landets hitintills ohotade nummer ett, Volvo, har haft väldigt långa leveranstider. Karin Wik, Media relations på Volvo, säger: ”Vi kommer att tredubbla vår produktionskapacitet och har en mycket tydlig ambition att korta leveranstiderna för samtliga hybridmodeller ner mot tre månader successivt under året.” Trots det uppger hon att andelen laddbart från Volvo (bara) kommer att hamna runt 20 procent, mot tio procent under 2019. Ställ detta mot Ronny Svenssons prognos att 50 procent av alla nybilar blir elektrifierade och vi ser ett gigantiskt tapp för Volvos försäljning. 

För att försöka förutspå hur stor elbilsandelen blir under året har vi frågat samtliga generalagenter om deras andel, och även frågat om uppdelningen mellan rena elbilar och laddhybrider. Utifrån det har vi räknat fram antal bilar – förutsatt att totalmarknaden hamnar på 300 000.

Våra unika siffror pekar på en marknadsandel runt 30 procent för laddbart och Volvos andel av totalen laddbart hamnar i så fall runt 12 procent. Det är inget annat än en katastrof för märket. 

2020 är här – och det är laddat för bilköparkaos!
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Landets största leverantör av laddbara bilar lär bli Kia och det med stor marginal. VW ligger därefter mycket bra till för andraplatsen, eftersom man kommit igång med leveranserna av Passat GTE och laddar hårt för nya ID.3.

Vi noterar också att sportbilstillverkaren Porsche verkligen rivstartar sin elbilsoffensiv, märkets mest sålda modell lär bli helektriska Taycan!

Siffrorna i tabellen utgår från att alla märken bibehåller sina marknadsandelar från 2019, men det lär bli stora rörelser med mycket att både vinna och förlora.

Slår Ronny Svenssons profetia in blir det närmast ett blodbad bland landets bilhandlare. I skrivande stund ligger Bil Swedens prognos för 2019 på 345 000 bilar, medan Ronny tror på en minskning med 20–25 procent på grund av bilbrist. Det betyder i så fall att det kommer att säljas runt 250 000 bilar, eller minus 100 000 sålda exemplar under 2020! Räknar vi lågt med ett snittpris för varje ny bil på 250 000 kronor betyder det 25 miljarder kronor i utebliven omsättning.

Men det är inte bara enskilda bilhandlare som kan få det riktigt tufft, det lär också bli kämpigt för en hel del generalagenter. Extra motigt kan det bli för Alfa Romeo, Dacia, Subaru och Suzuki som i skrivande stund inte ser ut att kunna leverera några sladdmatade bilar under året. Därtill får många fabrikat sina elektrifierade bilar sent 2020, och volymerna från fabrik lär inte räcka till för att mätta efterfrågan.

Bara det faktum att Tyskland har vaknat till när det gäller elbilar och kommer att svälja långt mycket större volymer än Norge betyder mycket. Frågan är om svenska generalagenter kan fortsätta att räkna med att vara en prioriterad marknad?

Sett ur bilhandlarperspektiv lär våren bli avvaktande när det gäller nyregistreringar eftersom det ställdes på väldigt mycket ”bränsleslukande” bilar före nyår som delvis står kvar hos handlarna. Här finns det fortfarande prutmån för dig som ska köpa privat!

Vi kan också räkna med att Volvo och många andra  kommer att locka med rejäla rabatter och generösa utrustningspaket för att hålla igång försäljningen av förbränningsmotorbilar. 

Även privatleasingerbjudandena lär bli många och attraktiva och här kan man säkert göra bra klipp. Men kom ihåg att du betalar skatten själv, den läggs ovanpå leasingpriset.

Bästa bilköpartipset är att nogsamt räkna på den totala bilkostnaden under den tid du ska behålla bilen. Själva inköpspriset har aldrig varit så ointressant som det är nu eftersom de fyra största utgiftsposterna för ett bilinnehav påverkas väldigt mycket av bilens drivlina. En elbil är överlägsen rent ekonomiskt när det gäller skatt, bränsle, service och andrahandsvärde. Titta gärna i våra biltester, där vi räknar fram totalkostanden för fyra års innehav. 

För bilköpare blir 2020 ett väntans år – eller kanske året då du gör ditt livs bästa klipp? Risken finns att begagnatpriserna stiger, men vårt råd är att vara iskall – det kan vara så att det rabatterade nybilsköpet är mycket bättre!

Elbilsägarna om sitt bilköp

Vi börjar komma till den punkten i bilhistorien där så gott som alla biltillverkare har en elbil i sitt modellprogram. Antingen finns det redan någon elbil till försäljning, eller så är det en elbil på gång, som i exempelvis Volvos eller Porsches fall.

Men många bilmärken har haft elbilar på sin modellpalett ett antal år, för att inte tala om tillverkare som enbart bygger elbilar, exempelvis Tesla.

Om man tar en titt i vår begagnatdatabas som innehåller över 52 000 betyg från ägarna själva, börjar det fyllas på med både eldrivna modeller och betyg. Ganska snabbt kan man konstatera att ägarna är nöjda. Till och med väldigt nöjda med sina bilar. 

Av de tio elbilar som vi tittat närmare på, ligger alla utom en över snittet i den kolumn som handlar om huruvida man skulle göra om köpet eller inte. Det är bara Volkswagen e-Golf-ägarna som inte skulle göra om sina köp i samma utsträckning som genomsnittsägaren. e-Golf får ett ”göra om köpet”-betyg på 86,1. Att jämföra med snittbilens 87,3.

Annars är det idel över snittet, många av bilarna ligger  faktiskt långt över.

De ägare som är mest benägna att göra om sitt köp är Kia e-Niro-ägarna. Av de 31 begagnatbetyg som kommit in, säger samtliga att de skulle göra om köpet, vilket är anmärkningsvärt och imponerande högt.

En annan om möjligt lika anmärkningsvärd ”gör om köpet”-siffra hittar vi hos Renault Zoe. Hela 99 procent av de 96 ägarna som satt betyg uppger att de skulle göra om köpet igen. Därifrån är det sedan ett hopp ned till BMW i3 och Tesla Model 3, som båda får ett betyg på 96,4 procent.

I den andra änden av listan hittar vi, förutom ovan nämnda Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf (88,9) och Volkswagen e-Up (90). Långt ifrån e-Niro-siffror, men ändå med bred marginal över genomsnittsbilen.

För att kunna dra någon rimlig slutsats har vi som praxis att det minst måste finnas 30 begagnatbetyg. Den gränsdragningen gjorde att exempelvis Kia e-Soul, Audi e-tron och Hyundai Kona Electric lämnas utanför jämförelsen.

SÅ HÖGT ”GÖRA OM KÖPET-BETYG” GER ELBILSÄGARNA SINA BILAR

Modell

Göra om köpet (procent)

Kia e-Niro

100,0

Renault Zoe

99,0

BMW i3

96,4

Tesla Model S

95,3

Tesla Model X

90,5

Tesla Model 3

96,4

Hyundai Ioniq

95,6

Volkswagen e-Up

90,0

Nissan Leaf

88,9

Volkswagen e-Golf

86,1

 

Annons
Annons
Rulla till toppen