Begagnatguide: 3 intressanta bilmodeller som är på väg att ersättas – fyndchans!

När det kommer en ny modellgeneration sjunker alltid priset på den utgående modellen. Vi har tittat närmare på tre av Sveriges populäraste begagnatbilar som alla snart kommer i en ny generation – och det betyder fyndchans för dig som köpare.

Både Volvo V60, Audi A6 och Ford Focus har sina fördelar, enligt ägarna – men det finns detaljer du måste se upp med.

Audi A6 får toppbetyg av ägarna

Audi A6 håller generellt sett värdet riktigt bra, och det gör den inte alltid till ett självklart val som begagnad. Men när det nu börjar bli dags för en helt ny generation är det läge att göra ett fynd.

Modellen vi tittar närmare på här lanserades 2011 och blev snabbt vanlig på svenska vägar, inte minst som tjänstebil. Det finns många exemplar att välja på och det är alltså ganska lätt att hitta en bil med rätt motor och utrustning.

Styrkorna som Audi A6 har jämfört med konkurrenterna BMW 5-serie och Mercedes E-klass är framför allt hög kvalitetskänsla, bra komfort och många olika motoralternativ att välja på. I våra tester har Audi A6 inte sällan tagit hem komfortronden – tidigare en paradgren för Mercedes.

Vanligast är den fyrcylindriga dieselmotorn på 2,0 liter och 190 hästkrafter, och på senare år dök den också upp med Quattro. Om du kan tänka dig att betala mer är den upphöjda versionen Audi A6 Allroad riktigt mysig att åka med sin luftfjädring, särskilt på vintervägar. I vårt vintertest var Audi A6 lugn och välkontrollerad att köra.

"Det är en magisk fjädring som ger mycket fluff och sväljer gupp fint", skrev testlaget om Audi A6 Allroad.

Bilen fick ett ansiktslyft 2015 med justerat motorutbud och några mindre designmässiga förändringar.

Tittar vi på ägarnas betyg är det nästan bara gröna staplar – alltså grenar där Audi A6 presterar bättre än snittbilen. Ägarna gillar förarmiljön, kvalitetskänslan, ljudnivån, motorernas gångkultur och förfining, köregenskaperna, fjädringskomforten (så länge du undviker sportchassit) och utrymmena.

Den höga kvalitetskänslan till trots finns det en sak att se upp med och det är inredningsdetaljer som knarrar eller sitter löst. Det har drabbat en del ägare och har visat sig svårt att felsöka. Styrningen kan ibland bete sig underligt och "hugga". Det har lösts med mjukvaruuppdateringar.

Volvo V60 är bekväm men inte särskilt rymlig

Volvo gjorde en chansning när V50 och ersättaren V60 lanserades. Här var plötsligt inte kombiutrymmet högsta prioritet – V50 och framför allt V60 skulle istället vara "sportkombimodeller" med BMW 3-serie som främsta konkurrent.

Och det verkar ha gått hem. Volvo V60 säljer bra i Sverige och kommer alldeles snart i en ny generation.

Jämfört med de större Volvomodellerna känns V60 mycket mer alert och smidig att köra. När den lanserades gillade vi också designen och komforten.

Även svenska Bilprovningen och tyska Dekra ger Volvo V60 höga betyg. Hos Dekra blev den bäst i mellanklassen med minst antal fel, och högre miltal verkar inte påverka antalet fel.

Ägarna är också ganska nöjda och ger Volvo V60 ett bättre betyg än för snittbilen, men det märks att V60 är ganska trång för att allt i vardagen ska få plats. Baksätet och bagageutrymmet får låga betyg.

Ägarna klagar dessutom på elektronikfel. Oftast handlar det om irriterande buggar men ibland är det mer avancerat än så. Det brukar lösa sig med en omstart eller en mjukvaruuppdatering men är ändå irriterande i vardagen. Vid det här laget ska de flesta felen vara åtgärdade.

Det blir också minuspoäng för dyrt och dåligt avgassystem, vibrerande bromsar och stenar som fastnar, kondens i strålkastarna och problem med klimatanläggningen.

Det som uppskattas mest av ägarna är körglädjen, fjädringskomforten, ljudnivån och driftkostnaderna. Hela nio av tio kan tänka sig att köpa en Volvo V60 igen.

Vanligast är Volvo V60 vanligast med dieselmotor, men det finns också en mängd bensinmotorer (hela vägen upp till turbosexan T6 med fyrhjulsdrift). Volvo V60 finns även med etanolmotor, gasdrift och som laddhybrid.

2014 fick bilen en uppdatering med ny front som ser modernare ut.

Ford Focus är rolig – men har sina brister

En ny generation Ford Focus lurar runt hörnet och dyker upp när som helst. Därför är det ingen dum idé att göra ett fynd på den utgående modellen.

Ford Focus har alltid lockat med roliga köregenskaper och den senaste modellen är inget undantag. När många av konkurrenterna är lite småtråkiga känns Focus riktigt kul, med fin chassibalans och styrning. Fjädringen kombinerar körglädje och komfort på ett bra sätt.

Särskilt trevlig är Ford Focus med någon av de pigga och alerta turbomotorerna som heter Ecoboost. De är snåla på papperet men inte alltid i verkligheten. Det trecylindriga ljudet är karaktäristiskt och kul!

Men om vi tittar på andra aspekter än körglädjen bleknar bilden en aning. Kvalitetskänslan får ris både av ägarna och testlaget. Inredningen är plastig och inte alltid så lättanvänd. Det blev bättre när Focus fick ett ansiktslyft 2014.

Vid sidan av kvalitetskänslan klagar ägarna på att ljudnivån är hög på svensk asfalt och på att utrymmena är inte precis bäst i klassen.

Totalbetyget när ägarna får säga sitt hamnar en bit under snittbilens. Det är framför allt ljudnivån, förarmiljön och kvalitetskänslan som drar ner betyget. När det gäller bagageutrymme och totalekonomi verkar ägarna dock nöjda.

Om du ska titta på en begagnad Ford Focus, leta efter skramlande interiördetaljer och elektronik som strular.