Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?

PREMIUM GLK har gått från kantig till rund. Har de nya formerna gjort GLC till en bättre bil? Vi har sonderat terrängen...
Annons

Kantiga former är en ovanlig syn bland dagens bilar. Originalet G-wagen har däremot sett likadant ut sedan sjuttiotalet. En klassiker behöver inte ändras. GLK:s kantighet blev däremot inte långlivad, det var i samband med generationsuppdateringen som Mercedes passade på att byta både namn och kaross. Resultatet blev betydligt rundare former och större bil. Försäljningsmässigt är GLC en succé och dess allsidighet har gjort att den vunnit flera av våra tester där den mött konkurrenter som BMW X3 och Volvo XC60. 

Kantigheten gjorde GLK unik rent formmässigt men det fanns en baksida. Innerutrymmena var små. Bagagevolymen rymde enbart 450 liter och öppningen var alldeles för snäv. ”Jag får inte plats med barnvagnen”, skriver en ägare. En suv ska främst vara rymlig och ha god framkomlighet, vilket man tog fasta på när man utvecklade GLC som är betydligt större såväl ut- som invändigt. Även terrängegenskaperna har förbättrats med kortare överhäng både fram och bak. Måhända att den inte ser lika bruksig ut längre. GLC har lägst markfrigång inom sitt segment, med offroadpaketet ökar däremot markfrigången från 181 till 227 centimeter.

GLK är fyrhjulsdriven men i samband med facelift 2012 släppte man även en bakhjulsdriven version av 220CDI. Trots att det inte sålts särskilt många bakhjulsdrivna GLK i Sverige förekommer de. Glöm inte att kolla det innan du slår till så du slipper blir överraskad när du blir stående i närmaste uppförsbacke i vinter. GLC har däremot bara sålts med fyrhjulsdrift i Sverige och var dessutom den första suven i mellansegmentet att utrustas med luftfjädring, Air Body Control på Mercaspråk. Testlaget var måttligt imponerat och konstaterade att stålfjädringen skötte sig bättre. Trots att GLC är en relativt ny bil har en handfull ägare redan rapporterat om enstaka problem med luftfjädringen. Det är främst givare som felindikerat och någon enstaka kompressor som slutat ladda. Detta kan förstås bara vara måndagsexemplar men en sak är säker, luftfjädring kräver underhåll vilket innebär merkostnader på sikt.

Så vad tycker ägarna? Design är förstås alltid en vattendelare men faktum är att många tycker att GLC har tappat mycket av GLK:s charm. ”Den ser ut som ännu en rund tvål.” ”GLK har en kantig retrokänsla såväl interiört som exteriört.” ”Bagaget är uselt i förhållande till bilens storlek.” Detta återspeglas även i betygen här till höger. GLK:s betyg 57 för bagage i suvsegmentet är väldigt lågt. Som redan nämnts är detta förbättrat i GLC. En sak man bör ha i åtanke om man funderar på GLC som laddhybrid är att batteriet tar plats, bagageutrymmet minskar med drygt 100 liter och att bilens totalvikt ökar med 180 kg. Att döma av ägarnas kommentarer är de inte speciellt imponerade av laddhybriden. Officiellt ska elräckvidden vara drygt 33 kilometer men i verkligheten rör det sig snarare om 20–25. Laddhybrider är en dyr historia som kanske lämpar sig allra sämst som suvar. På begagnatmarknaden får man lägga till drygt 50 000 kronor för en hybrid jämfört med en 250 d.

GLC är tveklöst en bättre och mer praktisk transportör även om den må ha tappat lite retrocharm i samband med den nya karossen. 

Modellhistorik

Mercedes GLC 2015–2017

2015 GLC ersätter GLK och börjar säljas i Sverige i september. Nya snålare motorer. Större ytter- och innermått. Bottenplattan kommer från C-klass. Överhängen har minskat sedan föregångaren och gjort den mer terrängduglig.

Mercedes GLK 2009–2015

2008 GLK debuterar i Peking och börjar säljas under hösten.
2010 En bakhjulsdriven version tillkommer i 220 CDI.
2012  Facelift märks framför allt på framlyktorna som fått lysdioder, tvåekrad grill samt andra baklampor och avgasrör.  Nya snålare motorer med stopp/start, ny interiör där växelspaken flyttat från mittkonsolen upp till ratten.

FELRAPPORTEN

(Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)

Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Enligt Dekra har GLK inga större brister. Stenskott är dock vanligt förekommande och elektroniken spökar, även spridarproblemen återspeglas i statistiken. GLC är har cirka 20 procent garantiärenden.
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?

Ägarnas köpskäl

Mercedes GLC 2015–2017

Komfort Förhöjt insteg lockar till köp.
Kvalitet Mercedes säljer på kvalitetskänsla.
Design Design har plötsligt hamnat på tredje plats jämfört med GLK.

Mercedes GLK 2009–2015

Design Första köpskälet, den kantiga formen går hem.
Kvalitet God kvalitet lockar till köp.
Komfort Trots att det är en suv har den bra åkkomfort.

Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Många saknar den kantiga GLK. GLC finns även som coupéversion. Fräckare design? Ja, men på bekostnad av utrymmena.

Kontrollpunkter

Mercedes GLC 2015–2017

Luftfjädring Felmeddelande från givare.
Elektronikbuggar Diverse elektronikbuggar som åtgärdas via programuppdatering. 

Mercedes GLK 2009–2015

Parkeringssensorer Det vanligaste klagomålet bland ägarna är att sensorerna slutat fungera. De flesta fall har åtgärdats inom garantitiden.
Spridare Tidiga årsmodeller med fyrcylindrig dieselmotor kunde råka ut för problem med spridarna. Detta bör ha åtgärdats via servicekampanj. Drabbade främst tidiga årsmodeller med den berömda OM 651-motorn.
Spolarvätskegivare Några ägare berättar att bilen felaktigt varnar för låg spolarvätskenivå.

Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
De nya rundade formerna är omtyckta även om GLK:s kantiga design var mer unik. GLC är större utvändigt och invändigt.
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Komforten hos GLK imponerar och den fick maxbetyg för fjädringen när vi testade den som ny.
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Interiören i GLC känner vi igen från C-klass, det ser identiskt ut.
Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?
Lättanvänd förarmiljö. Växelspak på ratten (flyttade upp efter facelift) möjliggör ett stort förvaringsfack mellan stolarna.
Experten: ”Laddhybrid i suvkostym är fortfarande ett skämt”

En nyare bil borde vara snålare, tystare, lättare, bekvämare och rymligare än sin föregångare. GLC lyckas med uppgiften. Men GLK är förstås billigare, de allra första årsmodellerna går att få för runt 140 000 kronor idag och kan man leva med mindre utrymmen är detta en fin driftsäker vagn som dessutom sticker ut från mängden. GLC kostar fortfarande en slant även som begagnad. Nästa år bör en hel del bilar bli tillgängliga på begmarknaden då många tjänstebilar med treårskontrakt löper ut. Vilken motor ska du välja? Kör du över 1 000 mil per år lönar det sig att köpa diesel. Laddhybrid i suvkostym är fortfarande ett skämt, för vad ska man med två mils räckvidd till?

Julia Brzezinska, begagnatredaktör

Begagnat: Bättre Mercedes som GLC än som GLK?

Annons
Annons
Rulla till toppen