Begduell: Audi Q7 mot Volvo XC90

Premium Ägarna av nya Volvo XC90 har tidigare rapporterat en del kvalitetsbrister. Mer än varannan hade besökt verkstaden. Har det blivit bättre? Två lyxiga vagnar möts. Vilken bil vinner?

I artikeln redovisar vi bilarnas svaga och starka sidor, ägarnas köpskäl, prisutveckling, modellhistorik, ägarkostnad och typiska fel som man bör kontrollera innan köp. Slutligen berättar vår expert vilken bil som är bästa valet.

Begduell: Audi Q7 mot Volvo XC90

Marknadens mest teknikstinna suvar gör upp i begduellen. XC90 har redan begtestats en gång och resultatet visade att 60 procent av ägarna hade utnyttjat garantin för att åtgärda diverse fel. Det rörde sig mestadels om elektronikbuggar och mjukvarufel, men siffran var oacceptabelt hög. Statistiken hämtade vi som vanligt från vår begagnatdatabas där ägarna själva fyllt i en rapport om sin bil och betygen avsåg First Edition-bilar samt XC90 modellår 2016. Har Volvo bättrat sig? Det är dags att återigen titta på betygen.

En ny jämförelse, av modellår 2017, visar att antalet garantiärenden har sjunkit från 60 till 38 procent och att problemfriheten har förbättrats från 74 till 80 procent. Men samtidigt har betyget för Garantinöjdhet och "Göra om köpet" sjunkit. Märkesverkstäderna verkar hantera sina ärendena bra eftersom servicebetyget ligger på par med genomsnittsbilarnas. Att garantinöjdheten minskat skulle kunna förklaras av att man var mer frikostig i början när 90-modellerna precis hade lanserats.

Vår djupdykning i databasen visar alltså att XC90 från 2017 är mer problemfri än de från 2016 men att färre ägare skulle göra om sitt köp. Hur tolkar man det? Det skulle kunna bero på att en rad andra intressanta modeller har lanserats på marknaden, till exempel XC60. En snabb analys av V90 visar att den också har en hög andel garantiärenden, 56 procent, men att problemfriheten är bättre, 82 procent. Vilket får V90 att framstå som den mest driftsäkra 90-modellen just nu. (Vi lovar att återkomma med en begagnatanalys av XC60.) Får Volvo XC90 godkänt? 

Omdömena för Audi är betydligt högre. 99 procent av ägarna skulle göra om sitt köp vilket visar att det går att göra betydligt bättre ifrån sig som biltillverkare, vi låter siffrorna på nästa sida tala för sig själva. 

När man utvecklade den senaste generationen Q7 ville man utmana Volvo på samtliga punkter, i synnerhet vad gäller säkerhet och teknik. Den förra Q7:an var maffig och tuff, men vad beträffar designen vågade man inte riktigt ta ut svängarna. När det kommer till Utseende och Förarmiljö hävdar sig XC90 ordentligt. Designbetyg för Q7 är 85 jämfört med 93 för XC90. Både Q7 och XC90 är riktiga drömbilar som ska bära varumärket och av den enkla anledningen ökar också omgivningens förväntningar. I XC90 liksom i alla nya Volvomodeller finns pilotkörning och kökörningsassistans, så även i Audi Q7.

Q7 har högre motorbetyg vilket delvis kan förklaras av att Audi satsat på en treliters V6 medan Volvo håller sig till fyrcylindriga motorer. Skiljer sig förbrukningssiffrorna? Enligt vårt testlag förbrukar 3,0 TDI 8,4 liter/100 km jämfört med Volvo D5 som drar 8,1 liter/100 km. Ägarnas siffror är snarlika. Enligt ägarna drar Volvos D5-motor 7,6 l/100 km medan Q7 3,o TDI drar 8,3 l/100 km. Audi erbjuder en laddhybrid med dieselmotor medan Volvo har kombinerat sin hybriddrift med bensin – kanske ett smartare val i dessa tider med dieselrädsla?

Ljudnivån är avsevärt lägre i Audi, kupén är bättre ljudisolerad och motorn låter mindre. Enligt ägarna är komforten högre  i Q7, liksom bagage- och innerutrymmena. Både Q7 och XC90 går att få som sjusitsiga alternativ och med luftfjädring som tillval. Det är tydligt att Q7 är det mest komfortabla, driftsäkra, förnuftiga och körglada alternativet just nu vilket också avgör denna duell. 

FELRAPPORTEN

(Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden)

Kvalitetsbrister: Det är framför allt elektronik- och mjukvaruproblem som drabbar XC90. Q7 har betydligt lägre felfrekvens.

Den andra generationen Q7 har bantats och sänkts. Fyrhjulsstyrning är ett tillval som minskar vändradien.

Hög kvalitetskänsla och marknadens snyggaste digtala instrumentpanel, Virtual Cockpit.

Luftfjädringen ger XC90 utmärkta långfärdsegenskaper men ägarna är inte helt nöjda med ljudnivån i kupén och motorljudet från de fyrcylindriga motorerna.

Flott och smakfull interiör med stor pekskärm, som kräver en viss tillvänjning. Bowers & Wilkins högtalarsystem har en suverän ljudbild tycker ägarna.

I XC90 T8 får du en växelspak i kristall från svenska Orrefors.