Begtest: Alfa Romeo Giulia mot BMW 3-serie

Det har gått drygt ett år sedan Giulia kom och skakade om i mellanklassen. Har den levt upp till ägarnas förväntningar? Har försäljningen tagit fart? Och hur är den italienska kvaliteten? Krossar den klasskungen BMW 3-serie?

Begtest: Alfa Romeo Giulia mot BMW 3-serie

BMW 3-serie har länge varit herre på täppan när det kommer till att kombinera körglädje och vardagsfunktionalitet. Är detta något som italienska Giulia kan ändra på? Alfa Romeo är kända för att förmedla känslor och förväntningarna på nya Giulia var skyhöga. Äntligen ett hetlevrat alternativ i den populära mellanklassen. Är Giulia en riktig Alfa? Ja, bilen gick rakt in i hjärtat hos såväl motorpress som det svenska folket. "Jag kör med ett konstant leende på läpparna" och "Giulia är en Alfa i ett nötskal, fantastiskt chassi och bra styrrespons" är två ägarkommentarer. 

Omdömena om såväl köregenskaper som design och kvalitet var över förväntan. Men "alfisti" (Alfaägare) har i likhet med nyförälskade en tendens att bara se det positiva alldeles oavsett om något är dåligt. Därför har vi även tittat närmare på felstatistiken (se diagramet nedan) som bekräftar att Giulia verkar förskonad från allvarliga fel. Det rör sig mestadels om elektronikfel och olika garantiärenden. Men här bör tilläggas att de bilar som är betygsatta i vår databas enbart har rullat i snitt 900 mil. Vad kan man säga om framtidsvärdet?

Typiskt Alfa, klassiskt runda instrument nedtryckta i var sitt rör. Giulia är bakhjulsdriven men finns även att få med fyrhjulsdrift i Quadrofoglio och Veloce-utförandena.

Körorienterad interiör och härligt tjock BMW-ratt.

Låt oss titta på hur det det gått med försäljningen. Har den tagit fart? I Sverige såldes det 64 bilar förra året  (84 % diesel och 16 % bensin) och i år har 257 bilar registrerats (37% diesel och 63% bensin). Det är inga stora volymer utifrån ett andrahandsvärdesperspektiv vilket är positivt. Så länge efterfrågan är större än utbudet hålls priserna uppe och mycket tyder på att Giulia kommer hålla ett högt andrahandsvärde.

En snabb skanning av Blocket visar att det i nuläget finns elva stycken begagnade Giulia till salu. Lovande andrahandsvärde och hög tillförlitlighet, men hur är det med ägandekostnader och körupplevelse jämfört med 3-serien? "Den 3-serie (F30 M-sport) som jag hade tidigare är distanserad med hästlängder vad gäller kördynamik och design, däremot uppvisar den något bättre kvalitetskänsla i vissa detaljer än vad Giulia gör", skriver en före detta BMW-ägare. Och vi på redaktionen minns hur förvånade vi blev när vi fick vredet till stolsvärmen i handen på en av de tidiga testbilarna. Så viss italiensk "charm" finns fortfarande kvar. "Snyggt och prydligt men inte lika solid känsla som i BMW", skriver en annan ägare. 

Giulia Quadrofoglio har aktiv frontspoiler samt tak och motorhuv i kolfiber. Startknappen sitter på ratten – precis som i Ferrari F30 och alla Ferrari därefter.

"Bilen är otroligt tyst och mjuk, övergången mellan el och bensin märks i princip inte. Har kört diesel (BMW) i tio år, men den perioden är slut", skriver en 330e-ägare.

En jämförelse av ägarnas uppgivna förbrukningssiffror visar att Giulias motorer är snålare. Ett plus är att även Alfa erbjuder en snålversion (150-hästars diesel) likt BMW:s efficient dynamic. Men vågar man köpa diesel tänker någon? Ja! En rundringning till flera oberoende bilhandlare tyder på att efterfrågan på dieselbilar inte minskat i realiteten. "De som kör mycket bil och gillar bilar med prestanda har inte avskräckts, men den klassiska V 70-kunden har däremot blivit en aning mer avvakatande", berättar en handlare.

Jämförelsen mellan Giulia och 3-serien är jämn på de avgörande punkterna. Milkostnaden skiljer knappt en krona. Tillförlitligheten verkar likvärdig liksom servicepriserna. Däremot talar Giulias temperament till Alfas fördel och det faktum att den är en ovanligare syn på vägarna. Vill du maximera körglädjen och samtidigt inte vara som alla andra, köp Giulia!

Avgörs bilköpet däremot av bagageutrymmets storlek är man förpassad till 3-serie Touring eftersom Giulia inte finns i kombikaross, men vem vet vad framtiden erbjuder. Även om man sagt att Stelvio ska vara det rymligare alternativet i Alfafamiljen kan man inte vara säker. Nyligen släppte Porsche sin första kombi ... med det sagt kan allting hända. 

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Kvalitetsbrister: Det är i synnerhet elektronik och knarrande inredning som felar. En första genomgång visar att Giulia håller väl.

Begduellen var ursprungligen publicerad i auto motor & sport nr 23/2017