Begduell: Hyundai i30 Kombi mot VW Golf Sportscombi

Premium Hyundai i30 gör upp med Volkswagen Golf i de små herrgårdsvagnarnas kamp. Räcker det med en vanlig begagnad kombi år 2018, eller ska det vara en sportscombi?

Begduell: Hyundai i30 Kombi mot VW Golf Sportscombi

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


När Hyundai lanserade andra generationen i30 hade man tagit ett enormt kliv upp i både kvalitet samt körkänsla. Siktet var inställt på toppen av Golfklassen, och när vi testade bilen i halvkombiutförande mot just VW Golf och Honda Civic i nummer 09/2012 gick den segrande ur striden. Men det var då, och dessutom mot sjätte generationen Golf. Som begagnatspekulant på en kombimodell är det vettigare att jämföra den med sjunde generationen som släpptes strax därefter, vilket är vad vi gör idag.

Att handla en begagnad bil i Golfsegmentet är ingen enkel uppgift, det är en djungel av motorer och modellbeteckningar att hålla reda på. Men Hyundai har gjort det lätt för dig som konsument, det finns i princip två motorer att välja på till i30. Den då miljöklassade 1,6 liter stora GDI-bensinmotorn som vid lanseringen förväntades bli storsäljaren, och en lika stor dieselmotor som känns igen från bland annat koncernsyskonet Kia Cee'd. Det fanns även en mindre 1,4 liter stor bensinmotor vid lanseringen men den är i princip obefintlig på den svenska begagnatmarknaden. Absolut vanligast är dieseln i olika effektutföranden.

Har du ställt in dig på en Golf är det emellertid inte fullt så enkelt. Motor- och karossalternativen är nästan för många för att lista, men för tydlighetens skull är det alltså den traditionella kombiversionen, tidigare kallad Variant men numera Sportscombi här i Sverige som är föremål för jämförelsen. 

Fördelningen mellan bensin- och dieselmotorer är väldigt jämn när det kommer till Golf. I räkneexemplet hittar du den 1,4 liter stora TSI-motorn på 140 hästkrafter, men milkostnaden för en 1,6 TDi BlueMotion är nästan identisk.

FELRAPPORTEN

Hyundai i30 har problem med känslig lack och rost, var fjärde ägare har svarat att de haft problem med just detta. (Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)

Kikar du på de något effektsvagare TSI-varianterna sjunker milkostnaden lite, men faktum är att en tre till fyra år gammal Golf kostar nästan lika mycket att äga som en ett år gammal Seat Leon ST med liknande motor. Hyundai i30 är jämförelsevis billig att äga, mest tack vare den lägre försäkringspremien och dieselmotorns låga förbrukning. 

När vi är inne på ämnet motorer kan det vara tryggt att veta att sjunde generationen Golf inte lider av samma kamkedjeproblem de tidigare TSI-motorerna då man helt sonika bytt till en kamrem med lång livslängd. Men tidiga exemplar dras med en något hög förbrukning som du även kan se i milkostnadskalkylen. Över lag är dock Sportscombi en rätt problemfri bil, men inte fullt så problemfri som sin spanska koncernbroder Leon ST.

Hyundai i30 däremot är befriad från bekymmer, enligt ägarna. Ett driftsäkerhetsbetyg på 94 är för klassen osedvanligt högt och mycket bättre än storebror i40 med sitt betyg på låga 75. Men i30 Kombi är inte helt befriad från problem, den delar i40:s strulande parkeringssensorer och fuktkänsliga backkamera. Om bilen du är spekulant på har dessa monterade bör du alltså undersöka funktionen ordentligt för att slippa extra kostnader. 

Sportscombi lider istället av samma ryckighetsproblem med DSG-lådan som de övriga koncernsykonen. I synnerhet kökörning kan bli riktigt jobbig om bilen du spekulerar på är drabbad. Ofta räcker det dock med en omprogrammering av lådan för att åtgärda problemet. Något som är lite krångligare att avhjälpa däremot är skramlet från interiören som många Golfägare rapporterar om.

Oavsett vilken av bilarna du är sugen på är utbudet av begagnade exemplar stort och du kan vara kräsen med ditt val, speciellt i Golf-fallet. Om du är på jakt efter en diesel och bor i storstad kan det vara värt att tänka på att tidiga exemplar av de båda bilarna inte är Euro 6-klassade. Kanske blir de portade av miljözoner?

Vilken bil vinner duellen? Hyundai tar hem segern med i30 Kombi. En mer pålitlig bil som dessutom är tio procent billigare i drift är helt enkelt en vinnande kombination! 

MODELLHISTORIK

Hyundai i30 (GD)

2012 Säljstart för andra generationen i30. Under hösten dyker i30 kombi upp, då som 2013 års modell. På motorfronten erbjuds en snål och för tiden miljöklassad 1,6-liters GDI- bensinmotor på 135 hästkrafter, samt den 1,6 liter stora dieselmotorn CRDi med tre olika effekter: 90, 110 och 128 hästkrafter.
2015 i30 får en facelift. Bensinmotorn bestyckas med turbo och levererar 185 hästkrafter. Dieselmotorn går nu bara att få i 110- eller 135-hästarsutförande. En nyutvecklad dubbelkopplingslåda erbjuds som tillval.

Volkswagen Golf (Mk7)

2013 Säljstart för sjunde generationen Golf. Bilen bygger på den då nya MQB-plattformen och är något större än föregående generation, men väger ungefär 100 kilo mindre! Kombiversionen kallad Sportscombi lanseras i slutet av året. Både diesel- och bensinmotorer finns i en myriad av storlekar och effektuttag.
2017 Golf får en tekniskt omfattande facelift med nya motorer, större infotainmentskärmar och valbar Active Info Display i mätarhusen.

Ägarna om sina bilar

Efter faceliften fick i30 en front med något skarpare linjer.

Hyundai-ägarna gillar...

"En mycket problemfri bil."
"Mycket bil för pengarna."
"Låga servicekostnader."
"Bra dragvikt, hela 1 500 kg på B-kort!"

Hyundai-ägarna gillar inte...

"Vägljudet är i högsta laget."
"Bilen formligen äter glödlampor till halvljusen."
"Parkeringssensorerna skadas av fukt."
"Backkameran slutade att fungera vid två tillfällen."
"Klarlacken släppte efter två år vid tvätt."
"Vatten i backkameran."

Jämfört med föregående generation har Golf Sportscombi fått betydligt skarpare linjer och påminner tydligt om Passat.

VW-ägarna gillar...

"Mycket trevlig motor och DSG-växellåda."
"Finfin åkkomfort fram."
"Mycket prisvärd!"
"Låg förbrukning, bra komfort och rymligt bagage."
"Funktionell bil till en överkomlig kostnad."
"Världsklass på det mesta, den känns gedigen som en tysk släde!"
"Mycket bra utrymmen med tanke på bilens yttermått."

VW-ägarna gillar inte...

"Bromsarna väsnas väldigt mycket."
"Knarr instrumentpanelen."
"Fel på radarn för den adaptiva farthållaren."
"Koppling i DSG-lådan gav upp efter bara 1 000 mil."
"R-line påverkar komforten något negativt."
"Display till radion svartnar ibland."

Vill du ha 300 hästkrafter, turbo och fyrhjulsdrift? Inga problem, Golf Sportscombi R tar både dig, barnvagnen och Icakassarna till Nürburgring!

Ägarnas köpskäl

HYUNDAI i30 KOMBI (GD) 2013–2017

Ekonomi Nästan samtliga ägare som svarat uppger ekonomi som köpskäl.
Utrymmen Kommer in på en stark andraplats.
Design Hyundais nya formspråk ger resultat.

Volkswagen GOLF SPORTSCOMBI (Mk7) 2013–2018

Ekonomi Även för Sportscombi är ekonomi det primära köpskälet.
Utrymmen Och utrymmen kommer även här på andra plats.
Kvalitet Men Golfköparna värderar även kvalitet högt!

Kolla detta innan du köper!

HYUNDAI i30 KOMBI (GD) 2013–2017

Backkameran har en tendens att samla fukt och vatten, kolla att den fungerar som den ska och att bilden är tydlig.
Parkeringssensorer är något flera ägare klagar på att de fått byta frekvent, även på andra Hyundaibilar. Kolla om föregående ägare bytt dessa, de verkar hålla undermålig kvalitet.

VOLKSWAGEN GOLF SPORTSCOMBI (Mk7) 2013–2018

DSG En ryckigt växlande DSG-låda är ett tämligen vanligt förekommande problem på Golf, se till att ditt tilltänkta exemplar växlar mjukt.
Interiör Lyssna noga under färd efter missljud och skrammel från interiören.

Även före faceliften är interiören ett enormt lyft från föregående generation.

Interiören i Golf Sportscombi är klassisk Volkswagen: gedigen och genomtänkt.

Experten: "Är du ändå sugen på en Golf?"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Även om i30 vinner denna duell kanske du är inställd på en Golf. Det kan då vara klokt att även kika på VAG-koncernens övriga alternativ.

Faktum är att en ett år gammal Seat Leon ST kostar knappt en krona mer i milkostnad. Då får du en bil som bättre lever upp till den utlovade sportigheten i Golfens namn. Alternativt kan du kika på koncernsyskon nummer två: Skoda Octavia Combi. Precis som Golf och Leon bygger den på MQB-plattformen, och milkostnaden är nästan identisk med den hos en motsvarande Golf. Det du offrar i sportighet får du igen i benutrymme och ytterligare 120 liters bagageutrymme med sätena nere. Det är till och med mer än vad du får i en Audi A6 Avant!

Både Leon och Octavia får dock sämre betyg för ljudisolering, men ändå mycket bättre än i30!