Begduell: BMW Z4 mot Mercedes SLK

Premium Med Z4 och SLK ville de tyska jättarna tvätta bort mjukisstämpeln som föregångarna drogs med. Men lyckades de, och bör du köpa en? Häng med när vi frågar ägarna.

Begduell: BMW Z4 mot Mercedes SLK

SPORTLICH LEICHT UND KURZ. Eller sportig lätt och kort. Det är vad förkortningen SLK står för på tyska. Men frågan är om det var någon som såg första generationen som särskilt sportig i jämförelse med den tyska rivalen från samma stad: Porsche Boxster.

Även BMW:s sedvanliga sportighet fick snabbt ett något tamt rykte om sig i jämförelse med den mittmotoriserade roadstern från Porsche. Kanske var det därför BMW valde att ge efterträdaren till Z3 ett annat namn? Därom tvista de lärda. 

Något det däremot inte tvistas om, är huruvida BMW lyckats eller inte. Betygen från vår ägarenkät visar nämligen på en förbättring på i princip samtliga punkter förutom problemfriheten, men mer om det senare.

I Mercedes fall behöll man namnet, men sportigheten hade man definitivt filat på. Andra generationen tar nämligen ett påtagligt skutt i körglädje och hamnar en ynka procentenhet efter Z4. SLK var faktiskt så kompetent att vi vid lanseringen gjorde ett supertest mellan SLK 350 och den då nya Boxster S på Nürburgring!

Både testet och ägarenkäten visar på att det dock är en bit kvar till klassledande Porsche Boxster när det kommer till kördynamiken. Men BMW:s och Mercedes sportiga ambitioner verkar dock uppskattas av ägarna, så pass att körglädjen faktiskt är det primära köpskälet för både Z4 och SLK! 

Har du sportiga ambitioner bör du dock hålla dig borta från Mercedes sjustegade automatlåda. Den lämpar sig utmärkt för cruising men fördärvar känslan fullkomligt vid sportig körning. Eller som vi skrev i tidigare nämnda test "Helt odistinkt, närmast oseriös!"

Där är istället BMW:s elhydrauliskt växlade SMG II att föredra om du inte ids växla själv. Den är dock inte lika pålitlig som Mercans automat och en av anledningarna till att Z4 inte är lika problemfri som sin föregångare. De manuella lådorna i bägge bilarna är däremot både driftsäkra och sportigt distinkta. BMW:n finns även med en vanlig automatlåda med momentomvandlare och fem växlar före faceliften, samt i ett sexväxlat utförande i 3,0si efter faceliften.


FELRAPPORTEN - STRULANDE ELCAB

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

BMW har en del att lära av Mercedes när det kommer till problemfria roadsters då SLK generellt presterar likvärdigt eller bättre i felrapporten, än både Z4 och snittbilen för perioden. Framför allt är det elektroniken och då främst elcabben som sticker ut som ett problemområde på Z4.

När jag ändå pratar om tillval kan det vara värt att nämna Mercans "Airscarf". Tillvalet som alltså är ett varmluftsutblås bakom nacken. Ägarna berättar mer än gärna om hur det förlänger den annars rätt korta taklösa säsongen här hemma i kyliga Sverige. Det är definitivt något som bör ligga på din checklista om du är sugen på en SLK!

Kontrollera även att taket fälls både ned och upp som det ska på Mercan, då några ägare uppger att det har en tendens att kärva om det lämnats på över långa perioder. Detta gäller särskilt om tätningarna till sidorutorna och bagaget inte riktigt håller tätt, något som inte är helt ovanligt bör tilläggas. 

På Z4 är det ännu viktigare att kontrollera detsamma, då hydraulmotorn som sköter just fällning och resning av suffletten är den enskilt vanligaste problemkällan på modellen och den huvudsakliga anledningen till att betyget sjunkit. Bäst är om du kan hitta en bil där detta redan är åtgärdat, annars riskerar du att betala strax norr om 10 000 kronor för bytet! Den någorlunda samtida E46 3-seriecabben har inte problem med elhydrauliken i samma utsträckning och dessutom bättre besiktningsbetyg enligt Dekra.

Z4 placerar sig inte helt oväntat efter SLK i besiktningsstatistiken, men anmärkningsvärt nog också under snittbilen. Huruvida detta beror på att den lilla roadstern är tillverkad i Staterna istället för i Tyskland tänker jag dock låta vara osagt. Eventuella reparationskostnader är tack och lov rätt lätta att förlåta om man har den obefintliga värdeminskningen i åtanke.

Tänk dock på att kostnader för både försäkring och service på Z4 samt SLK är något högre än för motsvarande 3-serie eller C-klass som bilarna till viss utsträckning delar komponenter med. 

Att utse en vinnare mellan dessa två roadsters är inte bara svårt, utan nästan omöjligt. Så jämnt är det att ett krocktest var vad som fällde avgörandet till BMW:s favör. Men faktum är att oavsett vilken av bilarna du väljer har du en vinnare!

Frågan är bara om du föredrar din tyska roadster lite sportigare och från USA, eller lite mer ombonad och från Stuttgart. Eller kanske om du kan tänka dig att gräva lite djupare i plånboken för den sportigaste roadstern från Stuttgart: Porsche Boxster.


MODELLHISTORIK

BMW Z4 (E85)  

2002 BMW avtäcker Z4 på Parissalongen med säljstart tidigt året därpå. Till en början går bilen att få som roadster med motorerna 2,5i samt 3,0i på 192 respektive 231 hästkrafter. 
2004 Fyrcylindriga 2,2i med 170 hästkrafter lanseras.
2005 Ytterligare en fyrcylindrig motor introduceras, denna gång 2,0i med 150 hästar.
2006 Z4 får en facelift med nya motorer, samtidigt lanseras coupéversionen av bilen, samt M Roadster och M Coupé, bägge med 343 hästar.

Mercedes SLK (R171)  

2004 Säljstart för andra generationen SLK. Tre motoralternativ finns till en början. Fyrcylindriga 200 Kompressor (163 hästar), V6:an 350 (272 hästar) och toppmodellen SLK 55 AMG med V8 på hela 360 hästkrafter.
2005 Modellutbudet utökas med en treliters V6 på 231 hästar kallad 280.
2005 SLK 55 AMG Black series med 400 hästkrafter lanseras i begränsad upplaga.
2008 Faceliftdags med både ny front och akter. 280 stryks och 200 samt 350 får mer effekt.


Ägarna om sina bilar

Framifrån skymtar man tydliga drag av både Z8 och klassiska 507

Z4-ÄGARNA ÄLSKAR... 
Z4-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Otroligt mycket körglädje och karaktär för pengarna." "Går som en gokart!" "Bilen är underbar att köra." "Trots cab är bagageutrymmet alldeles strålande." "Motorn och motorljudet är oslagbart!" "En bra bil som är lite diskret och ovanlig." "Trevlig roadster som fungerar fint även som bruksbil."

"Hydraulmotor till suffletten trasig." "Undvik runflatdäcken!" "Förvånansvärt dålig kunskap och bemötande/service vid flera märkesverkstäder." "Utbytes SMG-växellåda havererade efter drygt 1 000 mil." "Larmar ibland utan anledning." 

 

Proportionerna får SLK att se betydligt nättare ut än Z4, trots att de nästan är identiska till måtten!

SLK-ÄGARNA ÄLSKAR... 
SLK-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Perfekt blandning mellan sportbil och cruiser!" "Väldigt bra komfort med taket nedfällt, även i högre hastigheter." "Går att använda året runt." "Väldigt mycket bil för relativt lite pengar." "En trevlig bil med bra prestanda som går att använda året om." "Bästa bilköpet jag har gjort!"

"Värmen i förarsätet slutade fungera och hela klädseln måste bytas." "Kontakt till airbag strular." "Läckage i bagageutrymmet." "Känslig inredning som lätt får skavmärken." "Trasiga gasfjädrar till bagageluckan."

 

Det BMW Z4 M Coupé saknar i kontroversiell design från sin företrädare Z3 M Coupé tar den igen med en mer sansad begagnatprisbild.

Ägarnas köpskäl

BMW Z4 (E85) 2003–2008

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Design Klassiskt svepande linjer.
Kvalitet Som bara tyskarna kan leverera.

Mercedes SLK (R171) 2004–2010

Körglädje Sportig, Lätt och Kort!
Design De nätta proportionerna uppskattas.
Kvalitet Världsstandard från Stuttgart.

Kolla detta innan köp!

BMW Z4 (E85) 2003–2008

Elcabben Det tveklöst vanligaste felet på Z4 av den här generationen är elcabben. Se därför till att suffletten fälls upp och ned som den ska utan hack och tveksamheter. När du ändå är igång kan det vara bra att inspektera skicket på suffletten.
Växellåda Den automatiserade SMG-lådan är inte lika pålitlig som den vanliga manuella lådan. Se till att den växlar ordentligt och att den inte läcker hydraulvätska.

Mercedes SLK (R171) 2004–2010

Taket Om taket lämnats i uppfällt läge länge, exempelvis vid vinterbruk kan det kärva. Se därför till att fälla taket både upp och ned några gånger innan köp.
Läckage Dålig tätning till bagageluckan och mellan taket och sidorutorna är vanliga problem och upptäcks enklast genom att kika i reservhjulsbaljan efter fukt.

En greppvänligt tjock ratt och tämligen avskalad interiör i BMW Z4 2007.

En myriad av knappar och vred, kontrasten mot Z4 är påtaglig!

KONTROVERSIELLT

ÄR DET CHRIS SOM BANGLAT BILEN?

Andrew Petrykowski, begagnatexpert

Egentligen skulle man kunna summera hela Chris Bangles chefsdesignerperiod på BMW Group som kontroversiell. Men det vore varken rättvist eller sant. Särskilt med skapelser som Z9 Concept som senare blev 6-serien. Men Z4 var kontroversiell när den lanserades! Man ansåg att BMW helt hade gått ifrån retroroadsterdesignen man lanserade med föregångaren Z3, och vi på ams kallade den för "en förvirrad blandning av linjer" när vi testade den i nummer 7/2003. 

Man hade även "begåvat" den BMW:s första elservostyrning. Väldigt vågat för en sportig roadster år 2003, inte så märkvärdigt idag när det till och med finns de som tycker elservo är bättre (ni har fel). Designmässigt är den inte riktigt någon Z8 eller 507, även om inspirationen kan skymtas ur vissa vinklar. Men den kanske är en blivande klassiker ändå?