Test Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi: Superkombin slår till

Premium Det finns de som är snabbare rakt fram, men i vår värld räknas hela varvet. Mercedes-AMG E 63 S kombi är världens snabbaste kombi runt Nordslingan. Det visar vårt utförliga test!

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi. 2.103 kilo låter inte särskilt tilltalande för ett rekordvarv. Och det finns bilar som är snabbare rakt fram, men i vår värld räknas hela varvet. Mercedes-AMG E 63 S kombi är världens snabbaste kombi runt Nordslingan. Och avsett om den flyger över krön, hanterar undulationer eller kurvor hänfaller den stora kombin varken till irriterande krängningar eller nickande rörelser.

En snabbtitt i databasen avslöjar vilken bil som var lika snabb här för tio år sedan: Första generationen av Porsche 997 GT3 RS – ett precisionsvapen för racingbanan med sportdäck och stenhård fjädring! Tänk att en bil i kombiutförande kan få legenden GT3 RS att åldras så.

V8-motorn i S-version har dubbla turbo och bjuder enligt fabriksuppgifter på makalösa 612 hästar och 850 Nm. Ändå övertygar den med sin fina körbarhet.

 

 

Test Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi: Superkombin slår till
Ju lägre tyngdpunkt desto bättre. Därav fällda säten. Absurt att en bil som kan svälja 1.840 liter bagage också kan matcha en Lamborghini Gallardo LP560-4 runt Nordslingan.

Snabbaste sedan, snabbaste framhjulsdrivna bil, snabbaste suv – vad som en gång började som Sport Auto-trofén för snabbaste gatlegala bil 1995 har snabbt växt sig till en massrörelse. Nu för tiden verkar biltillverkarna nästan vara beroende av en marknadsförings-runda på Nordslingan.

Man kan kritisera att rekordvarven får alltmer tvivelaktiga drag och kanske är det så att elektrifiering och autonom körning snart kommer att döda tillverkarnas intresse för Nürburgring. Och med de upplyftande orden är dagens uppgift att kora världens snabbaste kombi runt Nordslingan. 

En sökning på nätet visar att det är Seat Leon ST Cupra som har rekordet för blöjexpresser på Ringen. 2015 slog racerföraren Jordi Gené rekordet med en 280-hästars familjebil. Tiden var 7 minuter och 58 sekunder. Sedan dess har det varit förvånansvärt tyst i klassen. Tills i dag, för här kommer Mercedes-AMG
E 63 S 4Matic+ Kombi.

Skalstolarna från AMG Performance erbjuder en perfekt sittställning. Den trivsamt låga sittpositionen gör att man för någon sekund glömmer bort att man sitter i en fem meter lång kombi med en lastkapacitet på 1 820 liter. Andra prestandabilar med racingkostym kan ofta tvinga en hjälmförsedd förare att sitta framåtlutad för att inte slå i taket. I Mercedes-AMG-kombin får man däremot touringbilskänsla. Okej, det kanske är att överdriva en aning men man känner sig i alla fall inte lika obekväm i full racingmundering som om man skulle ge sig på en 100-meterssprint i full hockeyutrustning. Med skalstolarna visar E 63 S definitivt sin klasstillhörighet. 

2.103 kilo är lika tilltalande som virkade underkläder. På riktigt. Med tanke på massan är min entusiasm för att ens försöka mig på ett rekordvarv runt Nordslingan något begränsad. Men mina förhoppningar om en underhållande utflykt till greppgränsen ställs emellertid till Mercedes-AMG:s nya långsiktiga utvecklingsmål. Det är nämligen mer fokus på kurvhastighet än dito rakt fram. 

 

Alcantarainläggen i ratten är standard på S-versionen. Fattas bara!

Starten går vid sektion T13. Som för alla sportbilar börjar tidtagningen här även för Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi. Vänstersväng – Hatzenbach, här kommer vi! Det är bara namnet som avslöjar storleken på denna powerkombi. Alla kombiliknande utbrott av känslomässig karaktär märks knappt.

Efter att E 63, som en liten aptitretare, klarat Hatzenbachbogen i 151 km/h förstår man att denna herrgårdsvagn bara är en vanlig kombi till namnet. En snabbtitt i databasen avslöjar vilken bil som var lika snabb här för tio år sedan. Första generationen av Porsche 997 GT3 RS! Precis som i dag är det en stenhård 911 på 1 424 kilo med bur och Michelin Pilot Sport Cup – ett precisionsvapen för racingbanan. 

Det är svårt att beskriva med ord. Att en bil i kombiutförande kan få legenden GT3 RS att åldras så. Men Nordslingan är lång, hela 20,6 kilometer. Även längre ner i Hatzenbachs S-kurvor smiter E 63 lätt genom böjarna. Efter några kurvor märker man däremot att fysikens lagar väger tyngre på bromsarna. 

Sena bromspunkter är inte superkombins bästa gren och är man riktigt våghalsig kan man känna hur den tunga framaxeln vill häva sig över framhjulen innan de börjar kasa när man vrider på ratten. Det är väl egentligen det enda man behöver tänka på när man leker i gränsområdet med E 63 S Kombi. Om man bara bromsar lite tidigare före ingången till kurvan och trampar progressivt på pedalen blir man stolt över hur lekfullt den 2,1 ton tunga bilen nästan dansar fram längs ideallinjen. På ren svenska: om E 63 inte redan tvingats till underkastelse vid ingången till kurvan bjuder powerkombins framaxel på en förvånansvärt exakt återkoppling.

Förutom att den har kombiklassens bästa styrrespons har den även en välavvägd styrning. Den elektromekaniska adaptiva styrningen ger en direkt känsla utan att ha ett för spetsigt mittläge. Styrutslaget är inte stort nog för en buss men väl för en sportig bil i den övre mellanklassen. 

 

Ska du bara ha något tillval utöver de 1.237.900 kronor du lägger på bilen är det 38.900 kronor för skalstolarna!

Tack vare den fina styrningen framstår inte superkombin som en lat läskeblasktransportör på vare sig landsvägar eller racerbanor, utan snarare snabbfotad. Trögheten i motståndet i styrningen skiljer sig åt i Comfort, Sport och Sport Plus. Både komfortgökar, som föredrar ett något mjukare styrmotstånd, och banfreaks, som gillar när det är lite tajtare, känner sig förstådda av powerkombin. 

Och när man talar om trollen. Vi har just passerat dubbelhögern vid Flugplatz och stormar nu fram mot krönet vid Schwedenkreuz. "Storma" är också helt rätt ord här: V8 Biturbon i S-version bjuder enligt fabriksuppgifter på makalösa 612 hästar och 850 Nm. Men även i sitt mest kraftfulla utförande övertygar den internt benämnda M 177 med sin fina körbarhet. 

För första gången har AMG monterat turboaggregat med twin-scrollfunktion i M 177. Förutom ökad prestanda har responsen också förbättrats. I likhet med den närbesläktade 4,0-litersmotorn M 178 (sitter i AMG GT) är E 63-motorn perfekt för turboförhållanden och den får höga poäng för sin jämna kraftleverans.

Just hur brutalt snabbt slagskeppet faktiskt är illustreras av V-max i den aktuella sektionen: 268 km/h över krönet vid Schwedenkreuz under nästan full belastning är lika fort som i Mercedes-AMG GT S. När vissa produktionsbilar lite nervöst vill lyfta på bakaxeln här sväljer muskelkombin oimponerat krönet och reser sig knappt ens. 

"268 km/h över krönet vid Schwedenkreuz är lika snabbt som Mercedes-AMG GT S".

Downforce genom massa? Skämt åsido, det är inte bara aerodynamiken som ger de fina köregenskaperna. Chassiingenjörerna har gjort ett kanonjobb när bilen kan accelerera vilt med båda axlarna i 200+ km/h. Oavsett om den flyger över krön, hanterar undulationer eller kurvor hänfaller den stora kombin varken till irriterande krängningar eller nickande rörelser. För om en powerkombi uppför sig som en båt i grov sjö vill man inte störta ner för Fuchsröhre i 250 km/h!

Jämfört med den vanliga kombin har AMG-modellen en helt egen fram- och bakaxelkonstruktion. Förutom sportchassit med justerbar luftfjädring i tre lägen (Comfort, Sport och Sport Plus) är S-modellen också standardutrustad med dynamiska motorfästen. Det låter väldigt mycket sportbil under kombikostymen. 

Men det är inte bara på de snabbaste sträckorna på Nordslingan som Mercakombin bevisar sin kapacitet, utan den vill vara snabbast över hela varvet. Kan E 63 även briljera på den slingriga kurvsektionen kallad Wehrseifen? Om den kan! Som tidigare nämnts kräver det att man inte väntar till sista metern för att bromsa. Det är bättre att gå långsammare in till apex och därefter gå på gas igen tidigt. Använder man den körstilen kommer man att bli förvånad över hur smidigt AMG-sumobrottaren dansar runt böjen. 

 

Snabbare runt den korta slingan på Hockenheim än Porsche 997 GT3 RS!

Under belastning glänser den fyrhjulsdrivna bilen inte bara med sitt grepp, speciellt i körprogrammet Race med en riktigt sportig fyrhjulsdriftskalibrering. Först drar den sig neutralt ut ur kurvan innan den låter häcken glida ut en aning vid utgången. Precis som i sedanversionen av E 63 har även båda versionerna av kombin det nyutvecklade fyrhjulsdriftssystemet som tillåter momentfördelning på både fram- och bakaxel.

En elektromekanisk koppling förbinder den permanent drivande bakaxeln variabelt med framaxeln. Momentfördelningen varierar beroende på körsituationen men också efter önskemål från föraren. Tack vare det nya driftläget kan kombin också avnjutas i ett rent bakhjulsdrivet tillstånd. Ett rent skojläge som inte hjälper på Nordslingan när vi jagar varvtider och det är därför inget vi lägger mer fokus vid i detta test. 

Desto viktigare under de närmaste meterna är de keramiska bromsarna (tillval, 80.000 kronor). Kan man lita på dem? Visst kan man det, i alla fall de första varven. Bromstrycket är konstant och de är lättdoserade, förutsatt att de kyls ned ordentligt efter varje varv runt Nordslingan. Flera attackvarv i följd med E 63 är inte att rekommendera. Inget konstigt egentligen, eller har du glömt bort de 2,1 tonnen av rörlig massa i all den smidiga lekfullheten?

Vi lämnar Flugplatz och ger oss av bort mot Schwedenkreuz uppe på krönet. För allt vad den är kapabel till ser den förvånansvärt beskedlig ut ur denna vinkel. De 20 tum stora, smidda kryssekerfälgarna från AMG är tillval för 20.700 kronor.

Tillbaka till raceprotokollet. Trean, fyran, uppför backen vid Exmühle – programmeringen av den nya niostegade lådan förtjänar sina lovord, inte bara här i denna branta backe. I Raceläget skiftar lådan upp och ned helt själv. Därmed prickar AMG-lådan också in de perfekta växlingspunkterna, något som vi annars bara upplevt med Porsches PDK. Föraren behöver numera inte sträcka sina fingrar efter en växlingspaddel – inte det mest emotionella sättet att byta växel på, men sannerligen det snabbaste. 

Efter Lauda-vänstern närmar vi oss Bergwerk. Åter igen är det tidigt på bromsen som gäller för att också kunna kliva på gasen tidigt och få med momentet uppför Kesselchen. Det är i denna långa passage som den tunga kombivikten kommer att göra sig mest påmind på hela Nordslingan. Vågar vi hålla stumt genom den lilla vänsterknycken? I en sportbil med ett halvt ton mindre att släpa på och en lägre tyngdpunkt, kanske. Men i dag, nej.

Medan V8-biturbon oförtrutet stormar på, trycker den ut powerkombin mot kurvans ytterkant. Ett snabbt lyft innan höger hjulpar närmar sig gräskanten. Att smeka det gröna underlaget mellan asfalt och Armco i 220 km/h skulle vara ganska otrevligt. Det är först på väg mot Brünnchen som man märker att däcken sakta ger efter lite grann. Superkombin från Affalterbach börjar att understyra vid instyrning och vid acceleration ut ur böjen. Generellt fungerar de Michelin Pilot Sport 4S som sitter på bra och de håller under en lång tid en hög greppnivå med tanke på den enorma vikten – dessutom är de inte heller renodlade sportdäck som Michelin Cup 2. 

Pflanzgarten, Schwalbenschwanz, Galgenkopf – genom de sista partierna på Nordslingan står det alltmer klart att E 63 S Kombi pulvriserar alla tidigare rekord för serietillverkade kombibilar. Superkombin rusar vidare i 292 km/h under Bilsteinbron och den lilla knycken vid Antoniusbuche kräver sitt mod.

Vi är inte överraskade över att E 63 S sätter ett nytt varvrekord för prestandakombibilar, utan av den tid som den gör det på. Med en varvtid på 7.45 rör sig Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi i ett område som för tio år sedan dominerades av sportbilar som 997 GT3 RS (7.48) och Lamborghini Gallardo Superleggera (7.46).

Det räcker med att bara blicka fyra år tillbaka i tiden: Audi R8 V10 Plus fixade Nordslingan på samma tid som E 63 gör i dag. Hatten av, Mercedes-AMG!

Christian Gebhardt på väg för att utvärdera hur snabbt man kan pendla runt Nordslingan i världens snabbaste kombi.