Genèves bilsalong är hemmaplan för italien-schweizaren Franco Sbarro. I år visar han fyra vilda kreationer på basis av Citroen C2, C4 samt Ferrari 550 Maranello och 365 GT4.
Sbarros ombyggda 550 Maranello ska vara 'en Le-Mans-racerbil för gatan'
|
Sbarro driver numera en designskola i franska Pontarlier. I år hade han delat sin mässmonter i två delar. På ena halvan visade hans 30 elever sina arbeten, på andra halvan presenterade mästaren själv sina kreationer.
Design-skolan har stöd från Citroën, vilket visar sig att C2 och C4 var två av utgångsmodellerna.
Av C2 har eleverna gjort en bil med mottot: Att bestycka minsta Citroën med koncernens största motor. Alltså har man tryckt ner en 3-liters V6 med 220 hk i baken på C2:an. För att underlätta servicearbeten går hela aktern att lyfta uppåt. I kupén har C2 gjorts om till tvåsitsig med djupa, skålade racingstolar och en rörram stöttar upp karossen. Däck: 225/40-18 (fram) och 225/35-19 (bak).
Citroën C4 R-Pur ska öppna nya horisonter för de åkande. Denna C4-kupé har fått ett skjuttak i tre segment som försvinner ner i bilens akter, men upptar ändå bara tio procent av lastutrymmet.
Sbarro själv har än en gång ägnat sig åt Ferrari. Sbarro Tornado SB II är en vidareutveckling av den 550 Maranello han visade redan förra året – nu kallad för en ”Le Mans-racerbil för landsväg”.
Andra showbilen är Sbarro Replice Mille Miglia – en nostalgisk öppen sportbil med rötter i 365 GT4.
Inför OS i Fiat-huvudstaden Turin 2006 har Sbarro ett projekt på gång: en ryggsäcks-Multipla som förlängts 25 centimeter för att rymma packning för upp till sex personer.
Sbarros elever har tryckt ner en V6 i Citroën C2.
|
C4 med massor av friskluft
|