Tillbehören som alla vill ha

Tre av fyra konsumenter vill ha navigationssystem i bilen, hellre än aktivt kurvljus och bilbio i baksätet. Men tar man hänsyn till priset, hamnar backhjälp...
Annons

Tre av fyra konsumenter vill ha navigationssystem i bilen, hellre än aktivt kurvljus och bilbio i baksätet. Men tar man hänsyn till priset, hamnar backhjälp i topp i stället.

Europeiska konsumenter är i hög grad medvetna om ny teknik i bilen, och en majoritet skulle vilja ha navigationssystem -om det inte vore så dyrt.

Tillbehören som alla vill ha
Tyska och brittiska bilägare har fått önska sina favorit-tillbehör. (Klicka för större bild).

Undersökningsföretaget J D Power and Associates har frågat konsumenter i Storbritannien och Tyskland vilken av 14 nya tekniska finesser som de helst skulle välja till sin bil.
I topp hos 75 procent av de tillfrågade hamnade navigationssystem, med backhjälp på andra plats, mest önskat av 72 procent.
Men när priset för de olika prylarna avslöjades, föll navigationen nästan till sista plats. (Frågan gällde fabriksmonterat system.) Med hänsyn tagen till priset hamnade i stället backhjälpen (”parkeringsradar”) i topp hos de europeiska konsumenterna, före aktivt kurvljus.

Önskelista – utan prislapp
När de tillfrågande fick lista tillvalsutrustning utan att priset angavs, såg fem-i-topplistan ut så här:
1. Navigationssystem
2. ”Backradar”
3. Aktivt kurvljus
4. Dödavinkelnvarning
5. Centralt manöversystem

Önskelista – med prislapp
När priset togs med i önskningen blev rangordningen en helt annan.
1. ”Backradar”
2. Aktivt kurvljus
3. Centralt manöversystem
4. Trådlös uppkoppling (av telefon, mp3)
5. Radio för digitala sändningar (DAB-radio)

Skillnaderna mellan konsumenter i Tyskland och Storbritannien var ganska stora. Tyskarna är mer intresserade av ny teknik än britterna – utom när det gäller DAB-radio, baksätesunderhållning och satellitradio.
För britterna hamnade baksätesunderhållningen (”bilbio”) trea på listan över utrustning man känner till, medan den av tyskarna sattes på åttonde plats av 14 nya tekniklösningar i bilen.
När de tillfrågade måste ta ställning till priset, var tyskarna mer villiga att satsa på ny teknik som backhjälp och kurvljus medan britterna hellre valde konventionell utrustning som cd-växlare. Britterna var också allmänt mindre villiga att lägga pengar på extra utrustning än tyskarna.

Annons
Annons
Rulla till toppen