Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!

Sverige satsar stenhårt på E85-bilar, för miljöns skull. Tyvärr verkar det vara helt fel väg.Det förstår jag efter att ha samtalat med Scanias utvecklingschef Hasse...
Annons

Sverige satsar stenhårt på E85-bilar, för miljöns skull.
Tyvärr verkar det vara helt fel väg.
Det förstår jag efter att ha samtalat med Scanias utvecklingschef Hasse Johansson, på den stora miljömässan Michelin Bibendum i Shanghai.

Scania har kört sina dieselbussar på etanol i över 20 år, och man är nu inne på sin tredje generation dieselmotorer som går på E95.
Det fantastiska är att man får ut i stort sett samma verkningsgrad med etanol i tanken som med diesel! 43 procent – mot 44 procent för dieselmotorer på dieselbränsle.

Söderlind: Tanka etanol i dieselbilar!

Hasse Johansson, utvecklingschef på Scania.

Alla vet att en E85-bil drar mellan 30-40 procent mer bränsle än en vanlig bensinbil.
Och alla vet att en dieselbil drar cirka 30 procent mindre än en bensinbil.
Alltså borde vi konvertera dieselbilar för etanol, och inte bensinbilar.
Hasse Johansson säger lite skämtsamt att han brukar säga till Saabs chef Jan-Åke Jonsson: ”När ska ni börja bygga riktiga etanolmotorer!”
Nästa år kommer Scania att sälja mindre lastbilar som går på E95, och dessutom kommer man testa hybridbussar i större skala i Stockholm. Kombinationen hybrid och E95 låter som en riktigt klimatvänlig lösning.
Det bränsle som Scania kör på består till 95 procent av etanol och fem procent av en tändförbättrare. Enligt Hasse Johansson är konverteringen av en dieselmotor för etanoldrift lite mer komplicerad än konverteringen av bensinmotorer där det mesta bara handlar om att materialen ska tåla etanolen.
”För en dieselmotor måste också spridarmunstyckena anpassas till etanolbränslet, men det är inga stora problem” säger Hasse Johansson.
På frågan om varför vi använder etanol till törstiga bensinmotorer i stället för energieffektivare dieselmotorer svarar Hasse: ”Saab kunde för mycket om bensinmotorer och för lite om dieselmotorer.”
Min slutsats är att Sverige styrt in på E85-spåret eftersom Saab lyckades övertala Göran Persson om att E85 är den rätta vägen. Tänk om Göran Persson också hade frågat Scania, och om de svenska lastbilstillverkarna Scania och Volvo hade haft ett intimt teknikutbyte med de svenska biltillverkarna… Då skulle vi redan idag kunna köra riktigt energieffektiva bilar på biobränsle, och alltså ha en etanolförbrukning på runt 0,6 l/mil jämfört med 1,3 l/mil som dagens törstiga Saab-E85-bilar drar.
Vi skulle alltså kunna komma dubbelt så långt per liter etanol, om vi tankade den i dieselbilar.
Men tåget har inte gått. Varför inte erbjuda valfri etanolblandning på besinmackarna?
Kör du en E85-bil får du E85. Många bensinbilar går för övrigt att köra på E15, men någon sådan säljs ju inte.
Kör du dieselbil konverterad för etanol får du en E95 med tändförbättrare.
Så vem blir först med en E95-dieselbil?! En sådan vill jag ha.

Annons
Annons
Rulla till toppen