Fabriken i Rumänien kostar Ford 250 milj extra

På onsdagen blev det klart att Ford får köpa Daewoos gamla bilfabrik i Craiova i Rumänien. EU-kommissionen har granskat affären sedan i höstas, eftersom man...
Annons

På onsdagen blev det klart att Ford får köpa Daewoos gamla bilfabrik i Craiova i Rumänien. EU-kommissionen har granskat affären sedan i höstas, eftersom man misstänkte otillåtet stöd från rumänska staten, som äger majoriteten av fabriken. Utslaget blev att Ford måste punga ut med 27 miljoner euro till, utöver det överenskomna priset 57 miljoner euro.

Fabriken i Rumänien kostar Ford 250 milj extra

Bilfabriken i Craiova ägdes från början av koreanska Daewoo (som togs över av GM) och nu ägs den av rumänska staten – som säljer den till Ford.

Affären där Ford tar över den bilfabrik i rumänska Craiova som tidigare ägts av koreanska Daewoo, har varit på gång länge. Men när EU-kommissionen fick del av villkoren för övertagandet, begärde konkurrenskommissionären Neelie Kroes att affären skulle detaljgranskas.
I klausulerna ingår bland annat att Ford ska investera minst 675 miljoner euro och utöka antalet anställda till cirka 9.000 personer. Det skulle betyda att produktionen från 2011 byggs ut till 300.000 tillverkade bilar och lika många motorer. Investeringarna ska nå cirka en miljard euro 2012.
Med dessa villkor i affären hade parterna kommit överns om att Ford skulle betala 57 miljoner euro kontant till rumänska staten i dess egenskap av ägare till 72 procent av bilfabriken.
Nu har alltså villkoren detaljgranskats av EU-kommissionen, och i slutrapporten slås fast att Ford måste betala ytterligare 27 miljoner euro till rumänska staten – för att affären inte ska betraktas som subventionerad av Rumänien.
Fords Europachef John Fleming säger sig vara nöjd med utslaget och berömmer EU-kommissionen för att den arbetat så snabbt.
Nu kan Ford starta moderniseringen och utbyggnaden av fabriken, som sannolikt kommer att få motsvarande effekt för landet som Renaults satsning på Dacia: med underleverantörer som etablerats intill bilfabriken, har Daciaprojektet skapat 25.000 nya jobb på mindre än åtta år.

Vilka bilmodeller som Ford ska bygga i Craiova har inte meddelats, men det lär inte vara alldeles tokigt att gissa på ny Fiesta, som ska vara en världsbil, med försäljning på alla marknader globalt. Fiesta ska tillverkas som halvkombi men också som fyradörrars sedan, den biltyp som uppskattas särskilt i Rumänien och dess grannstater i östra Europa.
Innan affären är helt genomförd måste den godkännas av rumänska parlamentet, eftersom det finns en särskild lag som gäller just privatiseringen av bilfabriken i Craiova. Den processen väntas bli klar den 4 mars.

Annons
Annons
Rulla till toppen