Brilliance korsar Stilla havet

Mycket har skrivits om de kinesiska bilarnas inträde i Europa men nu hägrar också USA. Till en början på bilsalonger men redan nästa år hoppas...
Annons

Mycket har skrivits om de kinesiska bilarnas inträde i Europa men nu hägrar också USA. Till en början på bilsalonger men redan nästa år hoppas Brilliance på försäljningsstart.

Brilliance korsar Stilla havet

Med ett härligt logiskt namnsystem och ett utseende som på denna BC3 är framgången ett faktum, eller?

Antingen har det handlat om katastrofala resultat i kroktester eller så har något europeiskt företag klagat över att deras formgivning stulits, ungefär så skulle man kunna sammanfatta de kinesiska biltillverkarnas pågående intåg i Europa. Nu har man dock bestämt sig för att satsa även på den amerikanska marknaden.
Anledningen till att det sker nu är delvis att amerikanerna till följd av de höga bränslepriserna börjat ställa in sin bilkonsumtion mer till mindre bilar i de klasser där kineserna redan har modeller.
Företaget som nu annonserat att de kommer att ställa ett antal modeller på nästa års Detroitsalong är Brilliance, ett av de mer kända märkena alltså som bland annat tillverkar BMW-modeller för hemmamarknaden.
De fyra modeller som ska ställas ut innefattar de sedan tidigare välkända BS4 och BS6 samt coupén BC3, som ses på bilden ovan, och slutligen Golf-utmanaren FRV, också känd som BS2.

Brilliance korsar Stilla havet

Ni läsare verkar uppskatta den eleganta men diskreta formen på BS4 och vi kan bara hålla med. Som en nedtonad BMW 5-serie ungefär.

Detta är inte första gången som en kinesisk tillverkare provar lyckan i USA men föregångarna har i regel misslyckats innan de hunnit sätta något verkligt avtryck. Två stora svårigheter är att etablera ett närverk av handlare samt att uppgradera bilarna så att de överhuvudtaget får säljas.
På det senare arbetar Brilliance för närvarande efter att utsläpps- och krockprovet misslyckades förra året när BS4 och BS6 var på besök i USA. Märkets chef He Guohua sa till Automotive News tidigare i år att resultatet från krocktesterna var bra medan exempelvis utsläppen av kväveoxider var alltför höga.
Till december ska dock de nödvändiga förbättringarna vara gjorda innan försäljningen påbörjas under nästa år, det senare enligt företagets optimistiska taleskvinna.

Många drar sig nog till minnes hur försäljningen av den större sedanen BS6 på vissa marknader stoppades efter att den kollapsat fullständigt i tyska ADAC:s krocktest. Sedan dess har modellen dock omkonstruerats vilket enligt Brilliance resulterat i goda resultat i ett spanskt krocktest. Målet är tre stjärnor hos EuroNCAP för både BS4 och BS6, hur det går lär vi få anledning att återkomma till.

Annons
Annons
Rulla till toppen