Mercedes GLK är som den schweiziska armékniven

Mercedes GLK är en bil för urbana godsägare och bilvärldens svar på den schweiziska armékniven – mångsidig! Trivs bra både på asfalt och ute i...
Annons

Mercedes GLK är en bil för urbana godsägare och bilvärldens svar på den schweiziska armékniven – mångsidig! Trivs bra både på asfalt och ute i skogen. I vår provkörning ger vi GLK 4,5 stjärnor och förutspår en tuff utmanare till Q5, XC60, X3 och 9-4X!

 

Mercedes GLK är som den schweiziska armékniven

Vår testförare Nisse Svärd har i GLK hittat en sällsynt fin kombination av komfort och spänstig respons vid sportigare körning.

Den gamla hederliga Geländewagen firar nästa år sitt 30-årsjubileum och efter 29 år på marknaden lanserar nu Mercedes ett mindre syskon i ”G-familjen” kallad GLK. På ytan råder det ingen tvekan om att Mercedes vill spela på släktskapet. Den kantiga designen med de raka linjerna är en direkt flört till trotjänaren G-klass, vilket ger GLK en egensinnig karaktär.
Rent tekniskt har G-klass och GLK vitt skiljda gener. DNA:t matchar desto bättre mellan GLK och C-klass, vars 4Matic-arkitektur utgör basen för den nya suvmodellen. Sämre släktband kan man ju ha och C-klassens fina kombination mellan köregenskaper och komfort går igen i GLK.
Komforten är självklart högklassig, men samtidigt är chassit med på noterna vid en mer aktiv körstil. Det hela skapar en synnerligen trivsam kombination mellan sävlig komfortinriktning och spänstig responsivitet vid sportigare körning.

Mercedes GLK är som den schweiziska armékniven

Är man släkt med gamla klassikern G-Wagen så är det upp till bevis i skogen – och GLK klarar sig alldeles utmärkt!

Förutom snabba transportsträckor på det tyska motorvägsnätet kring Düsseldorf och Köln, skedde stora delar av provkörningen på små, kurviga landsvägar i det vackra och kuperade området Bergisches Land. Oavsett vägtyp kändes det alltid som om GLK var i rätt element. Mycket av det fina väguppträdandet kan härledas till den standardmonterade adaptiva fjädringen från C-klass, kallad Agility Control.
Dessvärre förtas det fina väguppträdandet av den adaptiva servostyrningen, som är standard i de sexcylindriga versionerna. Den ger för mycket servoverkan vilket skapar en artificiell styrkänsla som dämpar körglädjen. Fyrcylindriga 220 CDI har den adaptiva styrningen som tillval och det finns ingen anledning att kryssa för den rutan i tillvalslistan.
Generna från slitvargen G-klass märks istället under en provtur längs en terrängbana i skogen. Visserligen finns det ingen lågväxel, men ett litet substitut är teknikpaketet Offroad. Det ger speciellt körprogram som bland annat optimerar 4Matic-systemet för bättre kraftfördelning, klart mindre känslig gasrespons, samt förändrat ESP och ABS-program. Med detta tuggar sig GLK uppför branta, leriga sluttningar och tar sig smidigt över både stock och sten. GLK:s terrängegenskaperna är fullt tillräckliga för de allra flesta.

Mercedes GLK är som den schweiziska armékniven

Framstolarna är alldeles utmärkta och även i baksätet sitter man bra i GLK, även om stolarnas utrymmen för fötterna är onödigt trånga.

Mercedes fina framsäten med goda inställningsmöjligheter är en bidragande orsak till den härliga komforten. Även i baksätet njuter man av sköna, lätt skålade ryggdynor och man har en bekväm sittställning. Sittdynan är okej, men lite kort. Det kompakta yttermåttet märks till viss del i benutrymmet där bak, men det som stör är underdelen på framstolarna som skaver på smalbenen ifall framsätet är ockuperat av en person över medellängd. Orsaken är nederkanten på stolsryggsfickan som är onödigt vass.
Överlag erbjuder GLK en gedigen känsla i inredningen, men likt C-klassen är kvalitetskänslan i mittkonsolen av varierande kvalitet. Inte riktigt gammal hederlig Mercedesklass rakt igenom alltså.
Motormässigt passar GLK klart bäst med den fina V6-diesel som fi nns bakom beteckningen 320 CDI. Den är kraftfull och samtidigt väldigt len och tyst. Instegsmodellen 220 CDI kommer till Sverige under våren 2009 och har tillägget BlueEfficiency, vilket är samlingsnamnet för Mercedes extra snåla versioner.
Även om effekten påminner om tidigare 220 CDI-motorer (170 hk, 400 Nm) är motorn helt nyutvecklad från grunden. Dubbla turboaggregat delar på arbetet och det mindre aggregatet laddar för fullt redan på låga varv. Det ger gott om kraft på ett varvtalsområde där andra dieslar känns döda. Redan vid 1.400 varv ger motorn 400 Nm.

Mercedes GLK är som den schweiziska armékniven

Mercedes GLK saknar lågväxel, men med dieselmotorernas fina vridmoment går det oväntat bra ändå ute i terrängen. Redan vid 1.400 rpm ger 220 CDI 400 Nm!

Provkörningen skedde med några förseriebilar, då motorn ännu inte är i produktion, vilket kan förklara det påtagliga motorljudet. Men kraftmässigt räcker 220 CDI till för de flesta. 0-100 avklaras på fullt tillräckliga 8,8 sekunder och toppfarten anges till 205 km/h. Den officiella förbrukningen uppges till 6,9 l/100km. Sett till bilens prestanda är det snålt, men det måste kännas lite snopet för Mercedes att både Audi Q5 2,0 TDI och BMW X3 2,0d är snålare än deras BlueEfficiency-version …
Den sjustegade 7GTronic-lådan lämpar sig bättre till dieselmotorernas kortare momentområde än till bensinmotorerna. I den bensindrivna 350-versionen känns lådan nervös och växlar väl ofta. Det verkar som det alltid finns en annan, bättre växel och växlandet sker i tid och otid utan någon egentlig skillnad – i synnerhet i stadstrafik. Däremot sker växlingarna snabbt och smidigt.
Mercedes GLK började säljas i Sverige i oktober och man beräknar att sälja omkring 400 till 500 exemplar per år. I motsats till Volvo XC60, som dragit tillbaka den sexcylindriga versionen i Sverige, kommer GLK initialt enbart med V6-motorer. Priserna börjar på 419.900 kronor för 280, medan 350 och 320 CDI betingar ett pris på 439.900 kronor. Våren 2009 kommer alltså instegsmodellen 220 CDI 4Matic BlueEfficiency och den förväntas bli populärast bland köparna med ett planerat pris av 379.900 riksdaler.
Den kompakta suv-klassen växer så det knakar och GLK ser ut att vara en av de svåraste konkurrenterna. Prislappen är förvisso hög men standardutrustningen är också hög. GLK blir valet för den som vill sticka ut i trafiken designmässigt och kunna tugga lite lera vid lantstället.

Annons
Annons
Rulla till toppen