Mazda 3 halvkombi blir miljöbil

Andra generationen av Mazda 3 i sedanversion hade nyligen premiär, och på salongen i Bologna nu står halvkombin. Till Sverige kommer den med tre dieslar,...
Annons

Andra generationen av Mazda 3 i sedanversion hade nyligen premiär, och på salongen i Bologna nu står halvkombin. Till Sverige kommer den med tre dieslar, varav en kvalar in som miljöbil. Vår utsände Björn Bergman konstaterar att nya 3:an är rymligare och även bekväm i baksätet.

 

Mazda 3 har fyllt fem år och tillverkats i över två miljoner exemplar. Och nu är det dags för andra generationen, som är helt ny utanpå och inuti men bygger vidare på den plattform som den delar med Ford Focus och Volvo S40/V50.

<br />Mazda 3 halvkombi blir miljöbil” /></p>
<p class=Man sitter bra och kan hitta bra körställning, konstaterar Björn Bergman på förarplats i nya Mazda 3 halvkombi.

Det betyder att nya Mazda 3 behåller axelavståndet, men som kombisedan växer den 4,5 cm på längden och blir en av de längsta i Golfklassen med sina 446 cm. De extra centimetrarna och 2 cm högre sittdyna har ökat komforten i baksätet. För min egen del sitter jag riktigt bekvämt där, särskilt om föraren framför inte är längre än 180 cm. Takhöjden räcker också till för min medellängd, men midjelinjen ligger högt och man får en viss känsla av instängdhet. Inte alldeles barnvänlig utsikt alltså.
Förarplatsens huvudinstrument är stora och lättlästa och en rejält stor funktionsratt dominerar mittkonsolen. Lätt överdimensionerad tycker säkert någon, men lättarbetad. Under den tre rattar för klimatet, också enkla att hantera.

<br />Mazda 3 halvkombi blir miljöbil” /></a></p><div  class=

Grillen är kraftfullare och hjulhusen mer betonade, men det bakre fönstertriangeln ger identiteten.

Däremot ger jag personligen underkänt för alla reglage i den treekrade ratten; jag räknar till 15 knappar … Det finns mer ergonomiska lösningar för radio, telefon och farthållare.
Ratten är ställbar i höjd- och djupled och det går att hitta en bra körställning, trots att sittdynans höjdreglering mest påverkar dess bakkant. Ryggstödet har blivit 3,5 cm högre jämfört med föregångaren, och ställbart svankstöd ingår.

Insteget till framsätet går lätt, och även bak stiger man i och ur ganska komfortabelt, inte minst tack vare dörrarnas ovanligt stora öppningsvinkel.
Baksätets ryggstöd fälls enkelt med ett handgrepp ner över sittdynan, vilket ger en lastyta som inte är alldeles plan. Bagageutrymmet är annars lättlastat med stor lucköppning och relativt låg tröskel.

<br />Mazda 3 halvkombi blir miljöbil” /></p>
<p class=Mazda har placerat stereon i högsätet: den blanka ratten på mittkonsolen söker radiostationer och låtar på cd, och runt om den finns ytterligare 25 (!) reglage för ljudanläggningen. De tre vreden under är för klimatsystemet.

Den nya interiören är prydlig och har gott om ”beröringsvänliga”, mjuka ytor som effektivt döljer den underliggande plasten. På några ställen störs man dock av plastkänsla, bland annat i handskfackslucka, som känns lite sladdrig. Men det ska sägas att bilarna jag provsuttit är ur en mycket tidig förserie.

Trots att nya ”Trean” blivit större och fått mer utrustning, har den faktiskt också blivit lättare. Liksom hos syskonen Mazda 2 och 6 har ingenjörerna jagat gram, och bland annat genom ökat utnyttjande av höghållfast stål i karossen har den nya generationen minskat cirka 15 kg i vikt, lite beroende på version och utrustningsgrad.
Med den nya stålstrukturen har karossens vridstyvhet ökat, vilket också påverkat köregenskaperna till det bättre, enligt Mazdafolket. Hur väl det stämmer får vi inte reda på förrän en bit in på det nya året, när det är dags för de första provkörningarna.
Då får nya 3:an också bekänna färg när det gäller ljudnivån, som har varit en av de kritiserade punkterna hos hittillsvarande modellen. Nu har det lagts ner mycket arbete på att dämpa såväl motor- som rullningsljud. Enligt Mazda har vägljudet minskat med 6 till 11 procent och vindbruset med 6 procent. Trean ”tillhör därmed de tystaste bilarna i klassen”.

Motorprogrammet för nya Mazda 3 är speciellt anpassat för Europa. Det omfattar tre dieslar och två bensinmotorer.
Den minsta dieseln på 1,6 liter och 109 hästkrafter är vidareutvecklad och förbrukningen har minskat från 4,8 till 4,5 l/100 km i blandad körning. Det innebär att versionen 1,6 DE nu kvalar in som miljöbil enligt den svenska definitionen: den släpper ut 119 gram kolidioxid per kilometer.
Den tidigare tvålitersdieseln har ersatts av en helt nyutvecklad diesel på 2,2 liter, som tillverkas med effekten 150 alternativt 185 hästar. Max vridmoment är 360 Nm respektive 400 Nm som finns att tillgå redan från 1.800 r/min. Motorn är tidigare presenterad och finns att få till Mazda 6 i Sverige under februari månad.
I 150-hästarsversionen drar motorn 5,4 l/100 km och med 185 hästkrafter 5,6 liter. Utsläppet av CO2 är 144 respektive 149 gram/km.

Båda varianterna har ett nytt partikelfilter med ny patenterad teknik och uppfyller avgasnormen EU 5.
Det nya filtret uppges vara mycket effektivare än dagens filter i förbränningen av sotpartiklar, och minskar antalet nödvändiga regenereringar i katalysatorn med hälften. Det sänker också bränsleåtgången i processen.
Även bensinmotorn på 1,6 liter och 105 hästkrafter har minskat sin förbrukning med cirka 10 procent och klarar sig nu med 6,3 liter/100 km i blandad körning, vilket betyder att CO2-utsläpp på 149 gram/km.

På programmet finns också Mazdas tvåliters bensinmotor på 150 hk, som erbjuds i kombination med femstegad automatlåda.
Säkerheten i nya Mazda 3 ligger på den nivå som man förväntar sig i dag i Golfklassen: här finns antispinn- och antisladdsystem, panikbromsassistans samt fyra krockkuddar plus krockgardin.
I olika utrustningsnivåer har nya Mazda 3 också bi-xenonstrålkastare med aktivt kurvljus, radarövervakning bakifrån med döda-vinkeln-varning samt däcktrycksövervakning och parkeringssensorer.
Nya Mazda 3 börjar säljas i Europa våren 2009 och lanseras i Sverige i början av maj. Några priser har ännu inte meddelats.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen