Porsches fantastiska museum – följ med på en historisk tur!

Porsche kompromissar inte. På lördag bevisas att det inte bara gäller bilarna – då öppnar det nya Porschemuseet i Zuffenhausen. På 10.000 kvadratmeter kan man...
Annons

Porsche kompromissar inte. På lördag bevisas att det inte bara gäller bilarna – då öppnar det nya Porschemuseet i Zuffenhausen. På 10.000 kvadratmeter kan man beskåda alla klassiska Porschemodeller, även koncept som aldrig gick i produktion. I den djärvt designade byggnaden finns dessutom restauranger i toppklass, ett jättelikt Porsche-arkiv och en bemannad renoveringsverkstad. Totalkostnad: drygt en miljard kronor!

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

Byggnaden som vilar på tre fundament liknar inget annat museum i världen. Fasadens yta är 10.000 kvadratmeter. Totalt har museet kostat drygt 100 miljoner euro.

På lördag den 31 januari öppnar Porsches nya bilmuseum i Stuttgart/Zuffenhausen för allmänheten. Det är knappast överdrift att kalla det världens häftigaste – inte bara för den djärva arkitekturen utan även för projektets storlek: totalt har Porsche investerat motsvarande drygt en miljard kronor för att dokumentera sin historia.
Det har tagit fyra år att bygga museet, som arkitektoniskt torde vara bland de djärvaste museibyggnaderna i världen. Innanför den 10.000 kvadratmeter stora glasfasaden finns en restaurang av högsta klass (som drivs av Porsches eget cateringbolag) med utsikt över Porscheplatz och fabriksbyggnaderna. Inåt lokalen ser man genom en panoramaglasvägg ut över de historiska bilarna i själva museet.

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

Entrehallen. Rakt fram finns renoveringsverkstaden innanför en glasvägg, i våningen ovanför ligger arkivet.

Ett 80-tal av Porsches klassiska modeller tar besökaren på en tidsresa genom mer än hundra år som illustrerar historien bakom ett av världens mest kända och berömda sportbilsmärken.

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

Man tar rulltrappan genom ett av husets ben upp till utställningsavdelningen. Först kommer man till avdelningen ”Prolog”, Ferdinand Porsches verk innan sportbilsföretaget startade.

Från museets entréhall med tio meter i tak kan man välja att börja vandringen i avdelningen "Prolog", om Ferdinand Porsches första tid som bilkonstruktör, eller kliva direkt in i historien om själva märket Porsche, som börjar 1948.

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

Den kallades Typ 64 och anses vara urfadern till alla följande Porschemodeller. Året var 1939 och karossen var handknackad i aluminium och tekniken var den som blivit klassisk: fyrcylindrig luftkyld boxermotor i bakvagnen. Volymen var 1.131 kubikcentimeter och effekten 33 hästkrafter. Toppfart 140 km/h. Ferdinand Porsche körde ofta bilen själv. (Karossen är en replika.)

På "prologavdelningen" inser man att dagens aktuella hybridbilar hade föregångare för mer än hundra år sedan: här finns elektriska hjulnavsmotorer från år 1900, som konstruerades av Ferdinand Porsche och ingenjören Bela Egger när de båda arbetade hos det österrikiska vagnbyggarföretaget Lohner. Förutom rent eldrivna bilar byggde de en modell som kombinerade elmotorerna med en bensinmotor som drev en generator och laddade batterierna. En sådan hybridbil kördes av Porsche i flera tävlingar under ett par år in på 1900-talet.

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

360 Cisitalia var en supersportbil före sin tid: motorn var en mittmonterad, vattenkyld kompressormatad V12 på bara 1,5 liter som gav hela 385 hk vid 10.600 r/min. Bilen var dessutom fyrhjulsdriven. Toppfarten låg runt 300 km/h.

Ferdinand Porsche hade startat eget företag 1931, och före andra världskrigets utbrott 1939 hade han konstruerat grunden till Volkswagen typ 1 (Bubblan) och även byggt prototypen Porsche 64 med aluminiumkaross som anses vara urfadern till alla följande Porsche-sportbilar.
Efter kriget kom Porsches verksamhet ingång på allvar 1948, men dessförinnan hade Ferdinand och hans son Ferry 1946 fått ett privat uppdrag av den italienske affärsmannen och racerföraren Piero Dusio att bygga en supersportbil med runt 300 hästkrafter, god för 300 km/h. Det blev den modell som kallas Porsche 360 Cisitalia, och som står som en raritet på avdelningen "före 1948".
Den stolta finalen på samma avdelning utgörs av Porsche "Nummer 1", som är den första prototypen till Porsche 356.

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

356 ”Nr 1” Roadster var den första modellen med namnet Porsche. Den byggdes i Österrike våren 1948. Motorn kom från Volkswagen och var monterad framför bakaxeln. Effekten var 33 hk, men bilen vägde bara 585 kg, prestanda var prestanda var bra för den tiden, med en toppfart på 135 km/h.

När man tar steget in på den "moderna" avdelningen, möter man alla modeller som många av oss minns, vare sig vi sett dem live eller bara läst och drömt om dem. Den första, från 1950, är Porsches 356 Coupé "Ferdinand", som var det första serietillverkade exemplaret av 356-serien. Bilen skänktes till Ferdinand Porsche på hans 75-årsdag den 3 september 1950. Den hade en luftkyld boxerfyra på 1.086 kubikcentimeter med maxeffekten 40 hästkrafter och toppade 140 km/h.

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

Efter 356 kom 911-serien 1964. Den skulle ha hetat 901, men nollan i mitten var redan upptagen av Peugeot. Den första 911 hade tvåliters luftkyld boxersexa på 130 hästkrafter som gav toppfarten 210 km/h. Världspremiär i Frankfurt 1963. Ferry Porsche berömde bagageutrymmet, där han nu fick plats med sin golfbag ”utan problem”.

Sedan kan man följa utvecklingen genom decennierna och njuta av legendariska modeller som 356 America Roadster 1953 med en karossvikt på bara 605 kg, 550 A Spyder 1956 som blev känd när filmstjärnan James Dean dog i den samt Porsche 914/8 – ett av två exemplar i VW-Porsche-projektet 914 som hade 8-cylindrig boxermotor.
Här finns också en rad extrema tävlingsmodeller, bland andra 917 Kurzheck Coupé, som 1971 vann Le Mans 24-timmars med en snittfart på 222,3 km/h. Den hade en 12-cylindrig boxer med effekten 600 hästkrafter och noterade en toppfart på 360 km/h.

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

Tävlingsavdelningen med de olika 917-modellerna samlade. I förgrunden 917 KH Coupe som vann det mesta i början av 70-talet. Motorn var en mittmonterad luftkyld 12-cylindrig boxer på 4,5 liter som gav 520 hk vid 8.000 varv. 1973 kom motorn med turbo och effekten höjdes till 1.100 hästkrafter. Modellen vann Le Mans 24-timmars 1971.

En klassiker är också 917/30 Spyder från 1973, som med en 12-cylindrig turbomatad boxermotor på 5,4 liter och 1.200 hästkrafter länge kallades världens starkaste racebil. Den hade en toppfart på 385 km/h.
Från samma år är 911 Carrera RS 2,7, som var sin tids snabbaste tyska seriebyggda bil. Den utmärktes av sin unika akterspoiler och diverse aerodynamiska detaljer, och kom att bilda skola för extremt spartanska sportbilar, godkända för gatbruk men helt fokuserade på effekt och fart genom maximalt minskad vikt. Boxersexan på 2,7 liter gav här 210 hästar och toppfarten angavs till 240 km/h. Detta var också den första 911:an som bar namnet Carrera, efter den klassiska landsvägstävlingen Carrera Panamericana.

Porsches fantastiska museum - följ med på en historisk tur!

Porsche 956 finns också på plats, men originellt nog upphängd i taket på tävlingsavdelningen. 956 hade en 2,7-liters boxersexa med dubbelturbo som gav 620 hästkrafter, Modellen vann Le Mans 24-timmars 1982, 1983, 1984 och 1985.

Självklart finns här också de modeller som fram till nu (Panamera) utgjorde parenteser i Porsche-historien genom att de hade frontmonterad motor: 924 och 928. Porsche 924 tillkom i mitten av 70-talet som ett svar på den dåvarande oljekrisen då Porsche tyckte sig behöva en "instegsmodell". V8-modellen 928 var först tänkt som ersättare till 911, men Porscheledningen insåg snart att den hävdade sin plats som egen modell vid sidan om svansmotorbilarna. 928 lanserades 1977 och blev året därpå första sportbil att utses till Årets bil i Europa, före BMW 7-serien och Ford Granada.

Den värdiga finalen på historien i museet (hittills) utgörs av supersportbilen Carrera GT, som byggdes i 1.270 exemplar mellan 2003 och 2006. En historisk racebil med mittmotor på 612 hästar och ultralåg kaross i kolfiber.

Detta var ett axplock ur den unika samlingen. Totalt finns det (från premiären den 31 januari) alltså 80 stycken Porschemodeller att beskåda i det smått fantastiska museet. Den som känner för att komma tillbaka efter kanske ett år, behöver dock inte riskera att se precis samma uppställning igen. Detta är nämligen "ett museum på hjul".

En mycket liten del av modellerna är riktiga museiföremål; de flesta av dem luftas en eller flera gånger per år för att delta i gammelbilstävlingar eller andra evenemang av olika slag. I år ska exempelvis 550 A Spyder ställa upp i italienska Mille Miglia, och 356 Carrera Abarth GTL ska delta i den historiska tävlingen Classic Adelaide i Australien.
Porschemuseet är inte bara "på hjul" – det är "levande" också. Bakom en stor glasvägg arbetar ett antal tekniker heltid med att serva de museibilar som "luftats" i något evenemang och behöver fräschas upp. Eller så behandlar man någon nyanländ klassiker som kräver mer omfattande renovering för att platsa som fullvärdigt museiföremål.

Det är också fullt möjligt för privata kunder att få hjälp med renovering eller reparation av sina ögonstenar av specialisterna bakom glasväggen.
Inte nog med det: museet inrymmer också ett jättelikt arkiv med "porscheana" i form av bilder, filmer, böcker och broschyrer. Här finns omkring 2.000 hyllmeter med arkiverat material – minst 2,5 miljoner bilder, över 1.500 timmar film och mer än 3.000 böcker med anknytning till Porsche.

Efter anmälan i förväg kan arkivet öppnas för journalister, forskare och ägare av klassiska Porschemodeller. Men den som får tillträde, får finna sig i att bli beskådad, ty arkivets läsesal är liksom verkstaden belägen bakom en stor glasvägg.

Museet invigs på onsdag den 28 januari av Porsches högsta ledning i närvaro av politiker i delstaten Baden-Württemberg samt staden Stuttgarts borgmästare.
På lördag den 31 januari öppnar museet för allmänheten. Öppettiderna är 09.00 till 18.000 alla dagar utom måndagar. Entréavgiften för vuxna är 8 euro och för barn, studenter och pensionärer 4 euro.

Annons
Annons
Rulla till toppen