Knivskarpt Infiniti-koncept

En konceptbil ska oftast visa essensen av vad ett bilmärke står för och vad de kan göra. Därför väljer Infiniti att kalla sin konceptbil för...
Annons

En konceptbil ska oftast visa essensen av vad ett bilmärke står för och vad de kan göra. Därför väljer Infiniti att kalla sin konceptbil för just Essence som präglas av ledorden ”prestanda, design och teknologi”.

Knivskarpt Infiniti-koncept

Infiniti såg dagens ljus för första gången 1989 med lyxbilen Q45. Lagom till 20-års jubileet och strax efter intåget på europamarknaden presenterar man en konceptbil som enligt egen utsago ska spegla märkets profil.

Inför vårsalongen i Genève har det japanska lyxmärket Infiniti ansträngt sig lite extra och tagit fram en spännande konceptbil till bilmässan på hemmaplan. Nåja, det är i alla fall hemmaplan för Infinitis huvudkontor i Europa som är beläget i byn Rolle som ligger vid Genèvesjön, mitt emellan Genève och Lausanne. Dessutom säger Infiniti att bilen är en present till dem själva då de i år firar 20-årsjubileum.
Konceptbilen är 4,7 meter lång, men är ändå bara en två sitsig coupé med knivskarpa linjer. Designern Shiro Nakamura säger att linjerna inte ska symbolisera framgång och välstånd, utan mystik.

Knivskarpt Infiniti-koncept

Med en två sitsig coupe på cirka 4,7 meter, blir det långa svepande former som dominerar exteriören.Man har medvetet hållit fronten designmässigt ren utan störande dimljus och luftintag. Den långa motorhuven ger ett klassiskt formspråk, dock med moderna linjer.

Under de smäcka linjerna återfinns två motorer – en bensinsexa på 3,7 liter samt en elmotor som producerar omkring 160 hk. Som sig bör anno 2009 är alltså konceptbilen en hybridbil med litiumjonbatterier som kraftkälla. Förbränningsmotorn är Nissans och Infinitis välkända V6 på 3,7 liter.
I utställningsbilen har den fått dubbla turboaggregat och ger i detta utförande 440 hk. Elmotorn ger 160 hk och ett imponerande vridmoment på 550 Nm. Bägge motorerna levererar kraften till bakhjulen.

Knivskarpt Infiniti-koncept

En minimalistisk och förarorienterad interiör. Mätartavlan efterliknar en finare urtavla, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att konceptet visas i den klassiska urmakarstaden Genève.

Utöver de aktiva säkerhetsattributen likt ”antivingelsystem” och adaptiv farthållare, återfinns även ett ”Back-up Collision Prevention” (BCP). BCP-systemet som ska förhindra att man backar på föremål bakom bilen. Om föraren fortsätter att backa trots varningssignaler från parkeringsvarnaren, kan bilen själv lägga an bromsarna och förhindra en sammanstötning.
I vissa fall kan man hoppas på att konceptbilen är en förstudie på kommande modeller, men Infiniti säger helt frankt att konceptet endast är till för att låta ingenjörerna leka av sig och skapa en bil som kan representera märket på Genèvesalongen.
Så ni som hoppas på en serieproduktion hoppas dessvärre förgäves …

Annons
Annons
Rulla till toppen