Krocktest: Liten modern bil är säkrare än en stor gammal

Man vill gärna tro att en stor Volvo från 1990-talet fortfarande är en säker bil – både tung och säkert konstruerad. Men nu avslöjar Folksam...
Annons

Man vill gärna tro att en stor Volvo från 1990-talet fortfarande är en säker bil – både tung och säkert konstruerad. Men nu avslöjar Folksam i ett krocktest att en modern småbil faktiskt är mycket säkrare, trots viktskillnaden.

Krocktest: Liten modern bil är säkrare än en stor gammal

En ruskig smäll: en ny Toyota Yaris frontalkorckar med en Volvo 945 som väger nästan 450 kg mer: båda håller 64 km/h. Jodå, den modernare Yaris klarar sig bäst.

Folksam tog en Volvo 945 från 1996 – en av de vanligaste bilarna på svenska vägarna och en av de säkraste bilarna för sin tid – och krockade den mot en Toyota Yaris som är den småbil som säljer bäst idag och som fått fem stjärnor i Euro NCAP. Volvon var försedd med krockkudde för föraren och Yaris har standardmässigt full uppsättning krockkuddar, inklusive en som skyddar förarens knän.

Krocktest: Liten modern bil är säkrare än en stor gammal

Bilarna krockades med cirka 40 procent av vänstra fronten mot varandra i 64 km/h.

Bilarna krockades front mot front med vänstra halvan av fronten på respektive bil. Båda höll i krockögonblicket 64 km/h, vilket är samma hastighet som används vid Euro NCAP:s krockprov – med skillnaden att då är motparten en stillastående barriär. I det här fallet blev kollisionshastigheten den dubbla i och med att båda bilarna höll samma hastighet.

Krocktest: Liten modern bil är säkrare än en stor gammal

Bilarnas respektive vikt har stor betydelse för utgången av en frontalkollision; i regel klarar sig den tyngre bilen bäst. Denna gång fick den 450 kg lättare Yaris ta upp större krockvåld på kortare tid än Volvon och dessutom tvingades den rotera nästan ett halvt varv, vilket ger extra påkänningar på de åkande.

Det framgår också av skadorna på bilarna att detta var en mycket kraftigare smäll än hos Euro NCAP. Toyota Yaris, som är femstjärnig, trycktes ihop betydligt mer här än i barriärkrocken.
Ändå är resultatet för småbilen imponerande. Det så kallade överlevnadsutrymmet i kupén är klart större i Yaris än i Volvon, som ser skrämmande demolerad ut efter smällen. Av vänstra fronthalvan på Volvon återstår bara någon halvmeter, och framhjulet har trängt in genom torpedväggen och gett krockdockan mycket svåra benskador. Ratten har också förskjutits bakåt och gett föraren kraftiga belastningar på bröstkorg och huvud, trots krockkudden i ratten.

Krocktest: Liten modern bil är säkrare än en stor gammal

Trots att krockhastigheten var den dubbla mot en Euro NCAP-krock, trängde inte framhjulet in i förarens fotutrymme på Toyota Yaris. Därför klarade sig Yarisföraren betydligt bättre än förardocken i Volvo 945.

På slow motion-filmen inifrån Volvon syns att ratten förskjuts åt höger och att dockans huvud därmed till en del missar krockkudden.
Folksams forskningschef Anders Kullgren, som analyserat mätresultaten, konstaterar att belastningen på Volvoförarens bröst och huvud inte är så hög som filmerna ger intryck av.

– I en krock som den i testet skulle båda förarna sannolikt ha överlevt, men föraren i Volvon skulle få mycket svåra skador på båda benen och bäckenet. Utan krockkudde skulle föraren i Volvon sannolikt ha fått dödliga eller mycket svåra skador, vilket visar vilken skillnad krockkudden kan göra i en så här svår kollision, säger Anders Kullgren.
– Testresultatet visar på den enorma säkerhetsutveckling som småbilar genomgått de senaste åren. Numera sitter man minst lika säkert i en modern småbil som i en stor gammal bil. Saknar den gamla bilen krockkudde är man till och med betydligt säkrare i en modern småbil.
Anders Kullgren anser att krockprovet visar att det vore bra för säkerheten att skrota ut äldre bilar. Speciellt gamla bilar som saknar krockkuddar.
– Vi har i samarbete med Vägverket gjort en studie som visar att det finns stora samhällsekonomiska vinster med att ersätta gamla bilar med dålig säkerhet. Men det förutsätter att man ersätter gamla bilar med nya som har högsta säkerhet, fem stjärnor i Euro NCAP, säger Anders Kullgren.
Samma sak säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Cleas Tingvall i en kommentar till Folksamprovet.

– Vi har haft en säkerhetsutveckling inom bilindustrin utan motstycke de senaste tio åren. Där har Volvo och Saab spelat en betydande roll . Men alla tillverkare har inte kommit lika långt, och man måste verkligen välja med omsorg för att få bästa möjliga säkerhet, säger Tingvall till Dagens Nyheter.
Alla gamla bilar på våra vägar är ett problem, anser Claes Tingvall som är positiv till en skrotningspremie för att få bort de gamla farliga bilarna. Men en sådan morot ger inte självklart rätt resultat, menar Tingvall.
– Titta på Tyskland – där får man 2.500 euro i skrotningspremie, men det ställs inga säkerhetskrav på den nya bil man köper. Där säljs nu mängder av små och billiga bilar, av vilka en del har usel säkerhet, säger Claes Tingvall till DN.
– Den nya skräpbilen kommer att rulla ytterligare kanske 15 år, medan den äldre bilen ändå skulle ha försvunnit från vägarna om ett par tre år, slutar Tingvall.
– I dagens ekonomiska läge är det säkert många som överväger att köpa en billigare begagnad bil, eller så vill man ha en liten bränslesnål bil som är inte är så dyr i drift. I båda dessa fall ger Folksams statistik och krocktest viktig information om säkerheten, säger Anders Kullgren.

Se krockfilmerna på Folksams hemsida genom att klicka här!

Annons
Annons
Rulla till toppen