Brilliance i krocktest: noll stjärnor!

Den kinesiska bilmodellen Brilliance BS4 som sedan i höstas säljs i Europa, har krocktestats. Enligt Euro NCAP:s gamla betygssystem fick den tre stjärnor, men eftersom...
Annons

Den kinesiska bilmodellen Brilliance BS4 som sedan i höstas säljs i Europa, har krocktestats. Enligt Euro NCAP:s gamla betygssystem fick den tre stjärnor, men eftersom antisladd saknas får den officiellt inga stjärnor alls.

Brilliance i krocktest: noll stjärnor!

Det här ser inte så tokigt ut, men analysen visade att föraren slagit huvudet i rartten och att instrumentpanelen förskjutits in i kupen.

Kinesiska märket Brilliance säljs sedan hösten 2008 i flera europeiska länder. Modellen BS4 i storlek strax över Golfklassen är en sedan som säljs för 16.000 euro.
En tidigare modell av Brilliance blev rena katastrofen i ett krocktest hos tyska ADAC, som nu har gjort om samma prov med den nyare BS4. Resultatet framgår av bilderna här intill och krocktestspecialisterna hos ADAC anser att säkerheten här ligger tio år efter sin tid.

Brilliance BS4 är utrustad med förar- och passagerarkrockkudde plus sidokuddar i framstolarna. I frontkrockprovet visade det sig att kudden i ratten var så dåligt positionerad att förardockan slog huvudet i rattkransen samtidigt som bröstkorgen utsattes för kraftig påfrestning.

Brilliance i krocktest: noll stjärnor!

Den kinesiska vindrutan tycks vara av annan kvalitet än vi normalt ser. Sprickstjärnan till vänster har orsakats av passagerarkrockkudden.

Frontsmällen avslöjade också att karosstrukturen inte var tillräckligt stark: tröskelbalken på förarsidan vek sig och släppte i svetsfogarna, vilket fick torpedväggen att flyttas bakåt och pedalstället att fungera som "spett" mot förarens fötter, enligt ADAC:s kommentarer.
Instrumentpanelen försköts bakåt och under den finns skarpkantade detaljer som utgör stor risk för knän och lår hos både förare och passagerare.

Sidokrocken klarade BS4 bättre, tack vare stabil B-stolpe och väl tilltagen sidokrockkudde som gav bra skydd för förarens bröstkorg och huvud. Däremot gav kudden sämre skydd för bukregionen.

Brilliance i krocktest: noll stjärnor!

Tröskelprofilen brast på förarsidan och därmed krympte golvutrymmet. Dessutom försköts pedalerna bakåt och skadade förardockans fötter.

Totalt bedömer ADAC att BS4 är värd tre stjärnor för vuxenskyddet enligt Euro NCAP:s gamla betygssystem.
Men eftersom modellen inte säljs med antisladdsystem (ESP/ESC), kan den enligt de nya bedömningsnormerna inte få några stjärnor alls.

Delbetygen för barnskydd och fotgängarskydd redovisas inte av ADAC, men testteamet påpekar att informationen om barnstolar är otillräcklig.

Slutklämmen i ADAC:s kommentar är en allvarlig maning till Brilliace att bygga bort svagheterna i karosstrukturen, avlägsna de vassa komponenterna under instrumentpanelen och konstruera om pedalstället så att det inte kan skada föraren fötter. Dessutom måste antisladdsystem införas i serie snarast.
ADAC menar att BS4 ligger på en säkerhetsnivå som motsvarar slutet på 1990-talet – alltså en bra bit under dess europeiska konkurrenter i dag.

HSO Motors Europe, som är generalimportör för Europa, tycker att ADAC vilseleder konsumenterna när man går ut med betyget noll stjärnor. Det korrekta är tre stjärnor, anser importören.

Annons
Annons
Rulla till toppen