Peugeot 3008: Som 308, fast snyggare

Nya crossovern Peugeot 3008 är Större och snyggare än 308, men lika fin att köra. Designen är mer återhållsam och framför allt har 3008 en...
Annons

Nya crossovern Peugeot 3008 är Större och snyggare än 308, men lika fin att köra.

Peugeot 3008: Som 308, fast snyggare

Designen är mer återhållsam och framför allt har 3008 en mindre ”mun” än vi har vant oss vid.

Så vad kan du säga om ditt första intryck av nya Peugeot 3008?
FP: Peugeot 3008 är en helt ny modell, en 308-baserad crossover. Tänk Nissan Qashqai. Och det är en, för en gång skull, återhållsamt men ändå elegant designad Peugeot. Det har ju länge varit lite väl mycket glada munnar, men nu är det betydligt lugnare på den fronten. Den ser fin ut och är dessutom väldigt snygg interiört. Det som är nytt interiörmässigt är att man har gjort en rejält tilltagen kardantunnel, ungefär som i VW Touareg, och då menar jag inte kvalitetskänslan utan stuket. Det finns en stor fin kardantunnel att vila armen på.

Peugeot 3008: Som 308, fast snyggare

Interiören är rikigt lyckad enligt vår testförare.

Hur skiljer den sig mot vanliga 308?
FP: Peugeot har har jobbat hårt med att få in vanlig 308-känsla i denna modell, som är både höjd och har högre tyngdpunkt. Och det har man lyckats bra med, den känns ganska nätt att köra. Stabil och fin. Nu har jag ju inte jämfört dem parallellt, det får vi göra på hemmaplan lite senare, men det känns ganska

Peugeot 3008: Som 308, fast snyggare

3008 känns fin och stabil att köra.

likt. Och så kanske jag ska tillägga att det har regnat väldigt mycket, vilket kan göra de här vägarna väldigt hala, så vi har inte kört så fort. Men i normalt tempo finns inget att anmärka på.

Vad kan du säga om köregenskaperna?
FP: För en gång skull i en Peugeot känns växellänkaget helt okej. Detta brukar annars vara lite sladdrigt och oprecist, men nu har man skärpt till detta på sin 6-växlade låda, som sitter i de 3008:or vi kör. Än så länge har jag bara kört en 1,6 bensin-turbo, men den går väldigt tyst och känns som en lyckad bruksmotor. Den kan ligga på femman, på låga varv i uppförsbackar och det funkar kanon.

Är det något som har överraskat?
FP: En positiv överraskning är att bagageutrymmet är väldigt finurligt utfört. Bagageluckan är tvådelad som på XC90. Man fäller ner den nedre delen, och den klarar i nedfällt lägae en belastning av två vuxna män, eller 200 kg. Dessutom kan man flytta bagagegolvet i olika nivåer. I högsta läget är golvet i höjd med den övre delen av luckan, nästa nivå är i höjd med den lägre delen av luckan, och så finns det en extralåg nivå.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
FP: Priserna är inte officiella, men jag har fått höra att 1,6 Turbo kommer att börja på 220.000-230.000 kronor i basutförande, som lustigt nog heter Premium. Utomlands finns dock en enklare nivå vilket förklarar saken.
Utan turbo blir den cirka 20.000 kronor billigare, men den 120-hästaren tas inte in till den början. Peugeot säljer mest av turbon i 308-karossen. Till Sverige kommer också en högre nivå i 3008, som heter Premium+ med lite mer lull-lull (bland annat glastak).
3008 är beställningsbar från augusti och kommer till handlarna i september.

Mer om Peugeot 3008 hittar du bland länkarna nedan.

En längre provkörningsrapport läser du i nummer 11, i butik 18:e maj.

Annons
Annons
Rulla till toppen