BMW Z4 sDrive35i: Läckraste cabben?

BMW har en lång tradition av nätta roadsters, och nya Z4 tar vid där föregångaren lämnade av. Nu med läckrare design och lyxigare känsla. Z4...
Annons

BMW har en lång tradition av nätta roadsters, och nya Z4 tar vid där föregångaren lämnade av. Nu med läckrare design och lyxigare känsla.

BMW Z4 sDrive35i: Läckraste cabben?

Z4 har vuxit upp och mognat till sig – men inte tappat den ungdomliga känslan bakom ratten!

Första intrycket är positivt. Nya BMW Z4 har en väldigt ombonad och välkomnande interiör – speciellt om det spöregnar ute. Och det gör det när vi anländer till det vanligtvis soliga Alicante på den spanska östkusten.

Tio grader och regn är kanske inte optimalt när man vill känna på en helt ny roadster, men å andra sidan ger regnet mig en chans att kolla huruvida taket är tätt. Inte alltid en självklarhet när det gäller plåttak. Ja, den andra generationen Z4 har plåttak och bilen ni ser här till vänster ersätter således både gamla Z4 Roadster och Z4 Coupé.

BMW Z4 sDrive35i: Läckraste cabben?

Sån tur för alla potentiella köpare i vårt regniga Sverige, att den är snygg även i coupéutförande.

Regnet öser ner när jag letar mig ut ur Alicante och ger mig ut på de kurviga vägarna inåt landet. Och jag träffas inte av en enda droppe vatten, så BMW:s ingenjörer har gjort ett utmärkt jobb med takkonstruktionen (som för övrigt fälls helt elektriskt på cirka 20 sekunder).

Även designerteamet förtjänar en eloge för sättet de ”gömt” taket på när det är nedfällt. Nya Z4 är till skillnad från sin föregångare inte ritad av Chris Bangle, utan av en tyska. Ja, av en kvinna, faktiskt. Designern ansvarig för Z4:ans kaross heter Juliane Blasi, och kommer från München. Även interiören är signerad av en kvinna, och i likhet med karossen är den klart mer elegant än hos förra generationen Z4.

BMW Z4 sDrive35i: Läckraste cabben?

Interiören har tagit ett rejält kliv uppåt kvalitetsmässigt – nu är det mer ”7-serie”- än ”1-serie”-kvalitet.

Kvalitetsintrycket har tagit ett rejält kliv uppåt och nu har många reglage samma fina känsla som i de stora 5- och 7-serierna istället för att kännas som om de vore hämtade från 1- eller 3-serien. Detta gör mycket för den totala upplevelsen interiört, och även plåttaket gör sitt till.

Innertaket går att få klätt i ljust tyg, och det ger en större rymdkänsla än i föregångaren som hade en mörk sufflett. Sidorutorna är större och bakrutan likaså, BMW anger att nya Z4 har 40 procent bättre runtomsikt än gamla Z4 och det märks verkligen.

När man kör på så fantastiska vägar som de i närheten av Alicante är det omöjligt att tänka på någonting annat än bilens köregenskaper. Trevligt då att nya Z4 är både bättre och mer komfortabel än sin föregångare. Komfortlyftet märks kanske inte så mycket på dessa släta vägar, men förlåtande köregenskaper kommer väl till pass.

Gamla Z4 var nästan onödigt hårt fjädrad och det har man även noterat på BMW. Nykomlingen är mjukare fjädrad men utan att körskärpan påverkats negativt. Resultatet är inget annat än bländande. Ladda för hårt in i en böj och bilen kommer ovillkorligen att ploga lätt över framhjulen, men med rätt mängd attack är bilen helt neutral i sitt uppförande. Viktfördelningen är 50/50 fram respektive bak, som brukligt på en BMW.

Med tung gasfot i kurvans utgång tänds ESP-lampan även på torrt underlag – kraft finns så det räcker och blir över genom hela varvtalsregistret. Treliterssexan med direkt-insprutning och turbo ger 306 hästar och 400 Nm, och har en härlig baston i mellanregistret.

BMW Z4 sDrive35i: Läckraste cabben?

Nya Z4 är snygg oavsett vinkel, men fronten är nog allra mest lyckad.

Styrningen har mycket fin känsla trots elektromekaniskt servo, och grymt bra respons. På de här kurviga vägarna måste man bara ta om i hårnålarna, styrningen är mycket direkt och fin.

Z4 sDrive35i har Dynamic Drive Control, en knapp bredvid växelspaken som styr bilens temperament. Styrning och gasrespons kan ställas i tre lägen: Normal, Sport och Sport+. Även bilens ESP-system påverkas av vilket läge man valt, i Sport+ släpper bilen de elektroniska tyglarna rejält och man kan ta böjarna på lätt sladd. Mycket skoj!

Har bilen DKG-låda påverkas även växlingspunkter och -hastigheter av Sport- och Sport+-lägena. DKG är tillval för 24.900 kronor.

Någon M-version av nya Z4 lär vi inte få se, men bilen går att få med adaptivt M-chassi för 12.800 kronor, vilket ger en sänkning med 10 millimeter och kraftigt uppstyvad fjädring, framför allt i läge Sport+.

Nya Z4 handlar annars mer om komfort och elegans än om rena prestanda. Dock är Z4 sDrive35i en våldsamt snabb bil, tro inget annat.

Z4 har vuxit med hela femton centimeter på längden, men den största skillnaden är känslomässig. En körglad men inte alltid väluppfostrad bil har vuxit upp och mognat till sig. Men, och det är ett viktigt men, den är fortfarande barnsligt kul att köra!

BMW Z4 sDrive35i: Läckraste cabben?

Se provkörning av nya BMW Z4 här!

Annons
Annons
Rulla till toppen