Electroengines Saab 9-3 med eldrift – provkörd!

Auto motor & sport styrde kosan till Uppsala för en provkörning av Electroengines Saab 9-3. Med dubbla elmotorer är toppeffekten 335 hk och 0 –...
Annons

Auto motor & sport styrde kosan till Uppsala för en provkörning av Electroengines Saab 9-3. Med dubbla elmotorer är toppeffekten 335 hk och 0 – 100 km/h går på endast 6,3 sekunder. Alrik sitter bakom ratten och ställer den naturliga frågan: ”Är det här för bra för att vara sant?”

Electroengines Saab 9-3 med eldrift - provkörd!

Provkörningen av Electroengines Saab 9-3 kan du läsa i auto motor & sport nummer 20-2009. Någon transmission behövs inte och därmed har bilen ”automatlåda”. Foto: Peter Gunnars. KLICKA FÖR STÖRRE

Under Almedalsveckan på Gotland i somras presenterade Uppsalaföretaget Electroengine sin Saab 9-3 Aero Cabriolet – konverterad till elbil. Bilen fick stor uppmärksamhet i media men sedan några månader har det varit ganska tyst kring Electroengine. Var alltihop bara för bra för att vara sant?

Granskar man de viktigaste tekniska uppgifterna låter Electroengines koncept smått otroligt. Prototypbilen väger lika mycket som en vanlig 9-3 Aero, den har samma innerutrymme och går att köra hela 30 mil på en laddning. Priset uppges till "cirka" 495.000 kronor, vilket inte är billigt men heller inte speciellt dyrt med tanke på att modellen har 335 hk, går 0 – 100 km/h på 6,3 sekunder och kostar under hälften av vad till exempel sportelbilen Tesla gör (läs provkörning av Tesla här).

Electroengines Saab 9-3 med eldrift - provkörd!

Thomas Bergfjord, Christer Wikner och Per Bengtsson är ledartrojkan hos Electroengine i Uppsala. Nästa år planerar de att bygga 100 Saab 9-3 med eldrift.

Enligt Thomas Bergfjord, som är "teknikhjärnan" hos Electroengine i Uppsala är det konstruktionen av batteripaketet som är nyckeln till allt. Electroengine har nämligen utvecklat en annorlunda styrning och laddning av varje enskild battericell. Det innebär att batteriet kan djupurladdas mer än normalt, vilket ger fler mil i körsträcka. Dessutom kan batteriet snabbladdas effektivare och det går även att reparera en skadad cell i paketet genom att byta ut den. Normalt kan det vara mycket svårt att byta ut delar av batteripaket och vid en eventuell skada kan bilägaren tvingas ersätta hela paketet – något som kan bli mycket dyrbart.

Electroengines Saab 9-3 med eldrift - provkörd!

I nummer 20-2009 finns Alriks provkörning av Electroengines elkonverterade Saab.

Vår chefredaktör Alrik Söderlind reste till Uppsala med huvudet fullt av frågor men den viktigaste hade vi arbetskamrat skrivit med bläckpenna på handen: vad är haken?! För det måste ju finnas en hake, eller hur?

Ännu mer skeptiska blev vi när Alrik kom tillbaka och berättade att Electroengine etablerat ett samarbete med Saab Automotive som innebär att ett 100-tal elbilar ska byggas nästa år. Bilarna ska fördelas på olika intressenter och köras i vanlig trafik för utvärdering. Faller testet väl ut kan försäljningen ta bra fart om ett år. Bäst av allt: Electroengine funderar även på tillverka ombyggnadssatser för begagnade bilar.

Mer om Electroengine och deras elbilsteknik kan du läsa om i auto motor & sport nummer 20-2009, som ligger i kiosken fram till 5 oktober. Kan du inte slita dig från bildskärmen går det även att köpa ett digitalt exemplar av tidningen genom att klicka på den här länken. Då får du vet hur Alrik upplevde den 335 hk starka bilen med så många newtonmeter i vridmoment att det inte behövs någon växellåda – elmotorerna sitter direkt på drivaxlarna.

Electroengines Saab 9-3 med eldrift - provkörd!

Annons
Annons
Rulla till toppen