Vintern överraskar bilförarna - varje år!

För de flesta bilförare kommer vintern som en total överraskning. En undersökning visar att bara en tredjedel av bilägarna hinner byta till vinterhjul innan första halkan. Vill du ha några handfasta tips inför hjulbytet? Vi ger dig "10-stegs-metoden".

Bild 374889

Vill du ha några handfasta tips inför hjulbytet? Klicka då bilden ovan så visar vi dig "10-stegs-metoden".


Det kan låta som en självklarhet men vintern kommer efter höst - och ändå blir det en överraskning för en majoritet av alla bilägare varje år! Försäkringsbolaget If har gjort en undersökning hos 2.972 bilförare i Sverige och endast 31 procent uppger att de alltid lägger på vinterhjulen innan första halkan kommer. Så många som 13 procent säger att de sällan eller aldrig hinner få på vinterhjulen innan första halkan.

De regionala skillnaderna i Sverige är stora, enligt If:s undersökning. I Östergötland är man duktigast och där hinner 40 procent byta till vinterhjul innan första halkan, i Västmanland är det värre då bara 20 procent hinner byta i tid.
" Folk verkar bli allt sämre på att ta hänsyn till väglaget," säger Dan Falconer som är motorspecialist på If. "Många byter till vinterdäck alldeles för sent, eller tar av dem för tidigt på våren. Tänk även på att ha rätt lufttryck i däcken, då får du bästa väggrepp och spar både bränsle och miljö. Dessutom förlängs däckens livslängd."

I Sverige råder lag om vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars. Dubbdäcken får användas från 1 oktober fram till sista april, senast, såvida inte vinterväglag råder på den aktuella platsen. Definitionen av vilka däck som ska betraktas som "vinterdäck" tas fram av Vägverket och den listan, uppdaterad 2009-10-01, finns att ladda hem på den här länken som pdf-fil.

Bild 374890

Johanna Bratt höll på att tappa hjulen på sin Seat, då däckverkstaden glömt att spänna hjulbultarna - därför tar hon alltid i rejält! En pallbock stödjer fälgkorset, då riskerar man inte att halka och vrida sönder hjulbultar eller låsbult. Tryck till med både fot och händer, då blir man extra stark. Glöm inte att efterdra, efter cirka tio mils körning. Var försiktig med när bilen pallas upp, stå helst på ett betonggolv.