Mercedes GL 350 Bluetec: Ett rent under…

Hittills har bara amerikanerna fått ta del av Bluetec-varianten av Mercedes GL. Men nu ska även Europa få sin tilldelning av den utsläppsrenaste suven som...
Annons

Hittills har bara amerikanerna fått ta del av Bluetec-varianten av Mercedes GL. Men nu ska även Europa få sin tilldelning av den utsläppsrenaste suven som Stuttgart byggt.

 

Mercedes GL 350 Bluetec: Ett rent under...

Snittförbrukningen 0,9 liter per mil för en rymlig suv försedd med V6 är mer än godkänt. (Observera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nummer 19.)

Mercedes har en ”roadmap to emissionfree mobility” och exakt hur långt in på denna karta Mercedes kört är oklart – men i väntan på hybriddieselfordon och bränslecellsteknik finns nu Bluetec-varianter i modellserierna ML, GL samt R-Klass.
Snåldieslar är ett första steg och ingen behöver klaga över förbrukningen hos Mercedes GL 350 (som har en trelitersmotor trots beteckningen). En snittförbrukning på 0,9 liter per mil för en V6-försedd och rymlig suv som sväljer sju personer och 2.300 liter bagage måste betraktas som låg.

Mercedes GL 350 Bluetec: Ett rent under...

Förarplatsen i Mercedes GL är en av bilvärldens bästa, men smakar det så kostar det. Förutom vid pumpen!

Mercedes har dessutom jobbat bra med olika reningsåtgärder och fått ner de kväveoxider som inte låter sig elimineras via filter.
Tekniken bygger på en tillsatsvätska som sprutas in i avgaserna och frigör ammoniak. I en SCR-katalysator (Selective catalytic reduction) omvandlas en del av kväveoxiderna till harmlösa partiklar och vattenånga. En positiv sidoeffekt är att motorstyrningen kan programmeras att minska bränsleinsprutningen vilket även leder till mindre avgaser

Mercedes GL 350 Bluetec: Ett rent under...

Klicka för att se tekniska data, pris och omdöme.

totalt. Enda minusposten i systemet är en 30-liters tank med tillsatsvätska som ligger gömd under lastrumsgolvet.
Tekniken ger Bluetec-varianterna en till två deciliter lägre förbrukning jämfört med systermodellerna som redan klarar strängare Euro 6-gränsvärden på avgassidan.
Körintrycken försämras inte heller av den lilla effektförlust på 13 hästar som drabbar Bluetec-motorerna. Elektroniken kompenserar med lite högre vridmoment och GL 350 Bluetec känns förvånansvärt kraftfull och lättkörd.
Det gäller även i terrängen, standardutrustad som GL 350 är med låsbara diffar samt möjligheten att höja markfrigången till 30 centimeter. När GL 350 Bluetec kommer som 2010 års modell är den också ansiktslyft en smula i inredningen.
Påslaget för alla som väljer Bluetec till sin GL, ML eller R-Klass är 2.400 euro.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen