Fisker: "Saabs räddning är en galen Muller"

Henrik Fisker har en ”galen” vision om att erövra världen med sina lyxiga pluginhybridbilar. ”Med tre års försprång kan vi ge BMW en match!” Men...
Annons

Henrik Fisker har en ”galen” vision om att erövra världen med sina lyxiga pluginhybridbilar. ”Med tre års försprång kan vi ge BMW en match!” Men Henrik känner också en annan galning – en som nyss köpt ett svenskt bilföretag…

Fisker: "Saabs räddning är en galen Muller"

”Om man bestämmer sig för att börja äta mer hälsosamt går man inte till McDonalds även om de har sallader.” Det är anledningen till att människor kommer att välja ett miljövänligt – men relativt okänt – bilmärke.

Genèvesalongen är överfylld med optimister. Överallt står det bilar som aldrig skulle ha byggts om inte drömmar var en av världens starkaste drivkrafter.
Hur ska alla överleva?
En av alla drömmare som år efter år visar upp sig, utan att sälja en bil är Henrik Fisker. Men det finns mycket som talar för att Fisker vekligen kommer igång och det i stor skala.

Fisker: "Saabs räddning är en galen Muller"

”Vi har ett försprång på tre år, vi kommer att ge BMW en match”, säger Henrik Fisker.

Jag hoppar in i en förseriebil av Fisker Karma.
Någon rymlig lyxbil är det inte. Baksätet är mer +2, trångt och svårt att komma in i. Kvaliteten är också som i en prototypbil – vilket det är. Men den är mycket snygg och stor. En bil som man kommer att synas i när man kommer glidande,

”Vi ska bli stora på en gång. Vi har order på 1.600 bilar (varje order kostar 5.000 dollar) och nästa år kommer vi att sälja 15.000 bilar. Men vi satsar på att bli riktigt stora, vår nästa modell ska sälja 100.000 per år!”

– Vilken ny modell talar du om?
”Nina, det blir en bil i BMW 3-seriestorlek. Mer vill jag inte säga.”

– Inget mer?
”Nej. Okej, priset kan hamna runt 45.000 Euro. Och den kommer 2012. Och i två versioner. Nästa generation av plug-inhybrid-teknik.”

– En bild så är jag nöjd.
”Nej. Men den ska byggas i USA.”

– Men hur ska ni kunna klara motståndet från Audi, BMW, Mercedes, Lexus…
”Vi är tre år före konkurrenterna med vår teknik. Det försprånget ska vi behålla och då kommer vi att växa snabbt. Vi bygger vårt varumärke.”

– Men hur ska ett helt okänt varumärke kunna slå ut etablerade märken på nolltid?
”Många bilköpare längtar efter något nytt. Man vill ha ett varumärke som inte är förknippat med olja. Det handlar om en ny syn på livet, som många har fått. Om man bestämmer sig för att börja äta mer hälsosamt går man inte till McDonalds även om de har sallader.”

Men alla tillverkare är ju på samma spår. Till och med Ferrari med Kers och Porsche med hybriddrift.
”Vi står för den nya tidens lyx. Även om en Ferrari har hybriddrift så ”ser den inte grön ut”. Att kunna köra runt i megastäders inre kärnor på ren eldrift. Köra in i London utan att betala vägtull. Dagens supersportbilar kommer att vara utestängda. Men vi kommer att rulla där, och vår image säger att här kommer det en sexig miljöbil. Folk vill ha något radikalt nytt. En Lexus LS 600h med hybriddrift får inte direkt Greenpeace att göra tummen upp. Men det kommer våra bilar att få.”

– Ett annat spår. Saab är en liten tillverkare som också ska försöka överleva på egen hand. Vad tror du om Saabs möjligheter?
”Vi åkte alltid Saab i familjen när jag var liten, jag växte upp med Saab. Men tyvärr har märket sakta tappat sin karaktär. Det svåra för Saab är att överleva 4-5 år till innan de kan komma med helt nya och spännande produkter.”

– Vad tror du om Spyker som ägare?
”Det bästa med Spyker är att de inte är normala. Spykerbilarna är inte som andra superbilar. Jag känner Victor Muller och han är inte heller normal. Det är mycket bra för Saab! Men Saab måste bli mycket annorlunda i annat fall finns det ingen existensrätt.”

– Hur är Victor Muller, mer än galen?
”Han är en mycket bra kille. Saabs varumärke är också starkt, får Victor fram kapital tror jag att Saab kommer att fixa det.”

– Alla här försöker att kopiera Apples framgångar. Ni också. Varför ska ni lyckas?
”iPhone var Apples första försök att göra en telefon. På sex månader hade man 20 procent av marknaden för dyra telefoner. De gjorde något helt nytt. Vi gör samma sak. Folk är redo för våra bilar. Likt Apple har vi ett försprång. Men vi måste satsa hårt och växa snabbt för att kunna fortsätta att ha ett försprång. Vi kan inte heller vara en liten nischtillverkare.”

Annons
Annons
Rulla till toppen