Aston One-77 testas – njut av ljudet

Nu har Aston Martin släppt den första filmen från testerna av sin kommande supersportbil One-77. Äntligen kan vi se och lyssna på den bil som...
Annons

Nu har Aston Martin släppt den första filmen från testerna av sin kommande supersportbil One-77. Äntligen kan vi se och lyssna på den bil som har 7,3-liters V12-motor på över 700 hk och låg vikt tack vare kolfiber-monocoque. Zlatan lär visst vara spekulant.

Aston One-77 testas - njut av ljudet

Aston Martin har släppt den första videon från en testbana och det är bara att skruva upp ljudet och njuta. Högvarvig V12 på 7,3 liter och över 700 hk! Har man råd med en One-77 kan man säkert klimatkompensera mer än tillräckligt också. KLICKA FÖR ATT LÄNKA TILL YOUTUBE

Aston Martin ska bara bygga 77 bilar och där har vi förklaringen till namnet: ”One-77”. Även om kundkretsen förmodligen är högst begränsad är det nästan lite synd att bara 77 ägare får njuta av den nya supersportbilen där inga kostnader har sparats. Framför allt är det synd att så få får njuta av det fantastiska ljudet från en 7,3 liter stor V12-motor på över 700 hk.

En av dessa ägare kan bli fotbollspelaren Zlatan Ibrahimovic, som vi för ett år sedan såg på Genève-salonen i ivrigt samspråk med Aston Martins chef Urich Bez. Då premiärvisades den ”riktiga” One-77 för första gången och sedan dess har utvecklingsarbetet fortsatt.

Aston One-77 testas - njut av ljudet

Vår fotograf såg Zlatan samtala med Aston-chefen Dr. Ulrich Bez (t.v.) för ett år sedan på Genèvesalongen. Efter samtalet (blev det en beställning?) plockade Ulrich fram sin privata kamera och såg till att få ett idolfoto med Zlatan. KLICKA FÖR STÖRRE

One-77 ser ut som en jäst DBS men det är inte mycket de två modellerna delar i övrigt. One-77 har till exempel samma bärande ”chassi-skelett” som Formel 1 och sportvagnsracers, nämligen en kolfiber-monocoque bakad i autoklav. Det resulterar i en väldigt vridstyv men samtidigt lätt konstruktion som egentligen bara har en nackdel. Just det, priset… One-77 har också en avancerad hjulupphängning med liggande stötdämpare, inte heller det helt olikt F1. Stötdämparna har en ny typ av teknik som Aston Martin kallar för Dynamic Suspension Spool Valve (DSSV).

V12-motorn är som sagt hela 1,3 liter större än Astons vanliga tolvor och byggs inte i Köln utan av Cosworth i England. De har bland annat konstruerat en torrsumpsmörjning som gör att motorn sitter en decimeter närmare asfalten och därmed bidrar till att sänka tyngdpunkten på hela bilen. Som vi kan se på röntenillustrationen nedan hela drivpaketet flyttats bakåt till något som nästan liknar en mittmotorplacering, V12:ans framkant är faktiskt nära tre decimeter bakom framaxelns centrum. Cosworth är inte riktigt klara med finjusteringarna ännu men man har bantat hela motorn och vet redan att toppeffekten hamnar över 700 hk.

Fler tekniska detaljer finns i Aston Martins egen beskrivning, se textrutan nedtill. Allt som allt verkar det som om Mercedes SLS (nya Måsvingen) ska få en match. En hel del italienska fullblod får nog också börjat titta i backspegeln igen, ifall det skulle dyka upp ett Aston-nylle med vänsterblink på autobahn.

Annons
Annons
Rulla till toppen