NU MED TV-INSLAG! Det stora numret hos Mercedes: Alla fyrdörrarskupéers helige anfader CLS i ny version. Har tyskarna backat en smula för att hitta fler kunder? Vi har tittat närmare, och funderar på om inte den gamla var mer herrklubb.
KLICKA FÖR ATT SE TV-INSLAG!
Rent visuellt är den behaglig att se på, vilket är en positiv överraskning. Jag tyckte att pressbilderna när den lanserades (som ni ser nedan) gav intrycket av en hård och överdesignad bil. Men här på mässgolvet upplevs den som smakfull.
Reporter-Nisse blev positivt överraskad av att se nya CLS live. Det syns väl?
Jämfört med föregångaren känns CLS mycket mer som en ”vanlig bil” – alltså inte lika utpräglat kompromisslös coupe- och livsstilsaktig. Precis som Audis tolkning av coupékonceptet med sin Sportback, har Mercedes valt att ge CLS en högre vardagsduglighet. Framförallt är bakluckan större och det ynka brevinkastet på gamlingen är historia.
Fram känner man igen sig från E-klass, men CLS har mer påkostade material med en högre användning av krom. I alla fall på mässbilen. Bak sitter man bra upp till 180 cm, sedan blir nog taklinjen ett problem på höjden. I sidled begränsar den utsikten rejält även om man är kortare än så.
Sammantaget är nya CLS mer en snygg sedanmodell än en tajt coupé. Det kanske kan bredda kundunderlaget? Jag tror att många av dem som tidigare valde en dyrare och motorstark E-klass sedan, nu väljer en CLS i stället.
Ett klassiskt modellnamn gör comeback: 300SL.
En annan nyhet hos Mercedes är en fyrcylindrig snåldieselversion av lyxkryssaren S-klass S250 CDI. Motorn ger 500 Nm, vilket faktiskt är det samma som den klassiska 6,3-litersmotorn i 300 6,3 gav en gång i tiden. Då hade 300 6,3 en förbrukning av 15,5 l/100km medan S250 CDI klarar sig på 5,7 l/100 km. Nytt klassbästa. Fast ronden ”motorljud” vinns överlägset av gamlingen