Volkswagen Tex – nästa Scirocco?

Historien upprepar sig: det här är konceptbilen Tex som kan bli nästa VW Scirocco. Hybridcoupén visas i Genève just nu och för designen svarar Giugiaro...
Annons

Historien upprepar sig: det här är konceptbilen Tex som kan bli nästa VW Scirocco. Hybridcoupén visas i Genève just nu och för designen svarar Giugiaro – som ritade första generationen av både Golf och Scirocco.

Intresset för Volkswagens och Giugiaros gemensamma konceptbil Tex var stort när den presenterades på Genèvesalongen. Den har hybriddrivlina och man kan utgå från att den utgör mönster för nästa generation av sportcoupén Scirocco.

Det har snart gått 37 år sedan Giorgetto Giugiaro gjorde sitt största avtryck i bilhistorien i och med den kompakta halvkombi som skulle bli världens förmodligen mest kända bilmodell: Volkswagen Golf.

Och på tisdagen, den 1 mars, kan man säga att cirkeln slöts. Då kunde designmästaren själv, 73 år, i Volkswagens Genèvemonter avtäcka två konceptbilar som utan tvivel kommer att spela stor roll för utformningen av kommande modeller från VW-gruppen. Den ena kallas Tex och skulle direkt kunna tas för nästa generation av Volkswagen Scirocco.

Giorgetto Giugiaro driver sedan 1968 design- och konstruktionsföretaget Italdesign Giugiaro, som förutom Golf, Passat och Scirocco har ritat ett flertal modeller åt Volkswagen samt Audi 80 och konceptbilen Porsche Tapiro. I maj 2010 köpte Volkswagenkoncernen via sitt dotterbolag Lamborghini Holding drygt 90 procent av Italdesign, som därmed nu är helt integrerat med VW Group som dess idé- och designstudio.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

Tydligare kilform än hos dagens Scirocco och hela bakluckan i glas utmärker konceptcoupén Tex som är 135 cm hög och 175 bred.

De båda konceptbilarna i Genève är Italdesign och Giugiaros första bidrag till Volkswagens kommande modellprogram. Bägge bilarna är resultatet av Giugiaros egna idéer om dels en mpv, dels en sportcoupé som ska passa Volkswagenmärkets inriktning i en framtida urban trafikmiljö. Bilarna baseras på den arkitektur för tvärmotorbilar som Volkswagen kallar Modularer Quer-Baukasten (MQB) och som i en och samma modell möjliggör helt olika drivlinor – från batterielektrisk drift och laddhybrid till förbränningsmotorer med bensin, diesel och gas som drivmedel.

Bilarna byggdes av Italdesign Giugiaro i samarbete med VW, men det var först när Volkswagens ledning såg resultatet som man bestämde sig för att köpa hela designföretaget.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

Tex drivs av en 1,4-liters turbobensinare plus en elmotor på 116 hästar, vilket ger totalt 400 Nm. Det laddbara litiumjonbatteriet ger maximala räckvidden 35 kilometer vid enbart elektrisk drivning.

”Vi har samarbetat med Italdesign i flera årtionden och vi är glada att företaget nu som en integrerad del av Volkswagen Group i högre grad än tidigare kan fungera som ett kreativt centrum för våra varumärken”, sa VW-bossen Martin Winterkorn när konceptbilarna presenterades för media.

”Italdesign som en division av Volkswagen utgör en mycket viktig byggsten i våra planer att inta platsen som största tillverkare i bilindustrin 2018”, betonade Winterkorn.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

Giugiaro sätter ergonomin, förarens samspel med bilen, i centrum. Förarplatsen i Tex är både elegant och funktionell.

Den ena konceptbilen kallas Go och är en mycket kompakt mpv, bara 399 cm lång, men tack vare samma axelavstånd som dagens VW Passat – 270 cm – ändå rymligare invändigt än en betydligt större familjebuss. Den har tilläggsnamnet Blue-e-motion och är helt elektriskt driven, med samma drivlina som tidigare presenterats i en eldriven Golf och i stilstudien ”Milano Taxi”.

Batteripaketet (litiumjon) är placerat under de främre och bakre sätena och har en kapacitet som ger maximala räckvidden 240 kilometer. Genom smart trollande med inredningen har Italdesign skapat både en spatiös kupé och ett överraskande rymligt bagagerum som sväljer mellan 400 och 525 liter.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

VW Giugiaro Go är en multifunktionell storstadsbil med extrema innerutrymmen på totallängden 399 centimeter. Den är eldriven och har en uppgiven räckvidd på 24 mil.

Bakdörrarna på Go är upphängda i speciella gångjärn som ger en öppningsrörelse bakåt längs karossidan som en skjutdörr. Den lösningen tillåter ett ordentligt armstöd på insidan samtidigt som man slipper den löpskena i karossen som en skjutdörr kräver (och som Giugiaro kallar ”oattraktiv”). Bakdörrarna på konceptbilen kan fjärrstyras elektriskt, och detsamma gäller fällningen av baksätet.

Ett designgrepp som Giugiaro betonar särskilt är de generösa glasytorna. Sidofönstren är neddragna under den egentliga midjelinjen, vilket underlättar vid parkering och passering av gathörn. Originellt är också att bara den nedre halvan av rutorna är öppningsbar. Det betyder att hissmekanismen hanterar mindre tyngd och därmed kan göras lättare. På listen som delar dörrutorna horisontellt sitter en liten kamera som ersätter backspegeln.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

Bakrutan liksom sidofönstren går ner under midjelinjen för bra närsikt. Tvärslån ovanför bakljusen döljer bakrutetorkaren och backkameran.

Bakfönstret är delat på samma sätt och tvärlisten där döljer bakrutetorkaren och den integrerade backkameran. Bakljusen ligger innanför fönsterglaset och innanför bakluckan finns en extra uppsättning bakljus som alltså syns även när luckan är öppen.

Även uppåt ger konceptet Go ovanligt ostörd utsikt i och med att nästan hela taket är av glas.

En lyxig men praktisk detalj är att man kan aktivera bakluckans elektriska öppning genom en rörelse med foten under bakre stötfångaren. Alla som stått vid en bagagelucka med kassar i båda händerna inser värdet av den finessen.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

Huvudinstrumenten i Go ligger framme i vindrutans underkant, mer än en meter framför föraren, vilket minskar behovet för denne att ställa om mellan fjärr- och närseende.

Formgivarna hos Italdesign är mycket måna om förarplatsens ergonomi, och i VW Giugiaro Go har man minimerat mängden reglage och gjort instrumenten maximalt lättlästa. Huvudinformationen såsom hastighet, laddning/drivmedel och energiförbrukning presenteras i underkant av vindrutan, så långt bort från föraren som möjligt för att kräva minsta möjliga omställning av ögats fokuseringsdjup.

Tex – förtitt på nästa Scirocco?
Den andra konceptbilen kallas Tex, och den enkla förklaringen till namnet är att både Giugiaro och VW:s designchef Walter de Silva gillar den tecknade italienska serien Tex – om den ridande polisen Tex Willer. Han sägs ha ”ett starkt hjärta och en vänlig själ”, och det tycker den gamle designmästaren passar in på den här bilen.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

Nästa generation av Scirocco? Italdesign och mästaren Giugiaro har 37 år efter sin berömda första Scirocco ritat en Volkswagen sportcoupé som bygger på märkets nya arkitektur MQB, vilken ger möjlighet till olika drivlinor.

Vi utformade Tex med det uttalade syftet att den skulle vara vägvisande för kommande sportbilsmodeller från Volkswagen”, säger Fabrizio Giugiaro, son till mästaren och vd för Italdesign. Han ser Tex som en naturlig stilmässig evolution från dagens Scirocco, samtidigt som den är anpassad till morgondagens olika drivsystem.

Sportcoupén Tex är bara 135 cm hög (4,5 cm lägre än Scirocco) och 175 cm bred. Den har vindruta och tak i ett stycke glas, varav takdelens ljusgenomsläpp kan regleras elektroniskt. Också bakluckan är helt i glas, och liksom på systerbilen Go är den delad av en list som döljer torkare och backkamera.

VW Giugiaro Tex är en laddhybrid med en drivlina utvecklad av Volkswagens egna ingenjörer. Den har en 1,4-liters turboladdad bensinmotor på 150 hästkrafter, som i kombination med en elmotor på 85 kW/116 hk ger totalt 400 Nm vridmoment. Det räcker för att dra iväg Tex 0-100 km/h på cirka 6 sekunder och garanterar en toppfart på 220 km/h. I stadstrafik kan elmotorn ensam driva bilen, med en räckvidd på cirka 35 kilometer. Kraften överförs till framhjulen via Volkswagens sjuväxlade dubbelkopplingslåda DSG, som sköts med rattpaddlar om den inte arbetar i automatläge.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

Vindrutan övergår direkt taket av glas som har inbyggd elektriskt styrd kristallorientering som steglöst reglerar ljusgenomsläppet.

Interiören i Tex är utformad som en klassisk sportcoupé med instrumentpanelen vinklad mot föraren och tydliga virtuellt analoga instrument mitt framför ratten. Baksätena är individuellt fällbara för att bilda en bagageplattform när man är två eller tre personer ombord.

Varken Volkswagen eller Italdesign säger något om när eller i vilken skepnad vi får se de båda koncepten omsatta till nya modeller i serieproduktion.

Volkswagen Tex - nästa Scirocco?

Skål för Tex ­- Volkswagens nästa sportbil! Designlegendaren Giorgetto Giugiaro, 73 år i augusti, kan se cirkeln sluten: det var också han som skapade Volkswagens första sportbil, Scirocco.

Annons
Annons
Rulla till toppen