AMG har trimmat bilar åt Mercedes sedan 1967. Här kommer en tillbakablick på tidernas hårdaste, läckraste och mest sällsynta Mercedesbilar som försetts med AMG-märke.
Mercedes-AMG är ett dotterbolag till Mercedes-Benz och bildades i Stuttgart 1967. Förutom att förse helt vanliga familjebilar från Mercedes med galna motorer har AMG egen motortillverkning och racingverksamhet. V12-motorn i exempelvis Pagani Zonda och nya Huayra tillverkas av AMG.
Fyra generationer Mercedesbilar med måsvingar: Mercedes 300 SL (W 198), experimentbilarna C 111 och C 112, samt dagens Mercedes SLS AMG. KLICKA FÖR STÖRRE
En av de mest klassiska AMG-modellerna är Mercedes 300 SEL 6.3, populärt kallad ”Röda suggan”, som deltog i 24-timmars på Spa och i European Touring Car Championship. Mercedes ställde också upp i DTM under 1980-talet med Mercedes 190 E 2.3-16. En av de mest sällsynta modellerna är E 36 AMG med W124-kaross och rak sexa på 275 hk och 385 Nm.
1971 tog Mercedes klasseger och blev tvåa totalt med en 300 SEL 6.8 AMG i 24-timmars på Spa. KLICKA FÖR STÖRRE
Mercedes C 36 AMG från 1993, 300 SEL 6.3 från 1971, 300 CE 6.0 AMG från 1988 och SL 55 AMG från 2001. KLICKA FÖR STÖRRE
Mercedes SL 60 AMG var en relativt vanlig AMG-variant av SL-modellen med karosskod R129. Den hade en 6.0-liters V8 på 381 hk och 0-100 km/h tog 5,6 sekunder. Betydligt ovanligare var SL 73 AMG och SL 70 AMG med samma V12-motor som i Pagani Zonda. KLICKA FÖR STÖRRE
Johnny Cecotto med startnummer 44 i DTM 1988. Mercedes ställde upp med 190 E 2.3-16. KLICKA FÖR STÖRRE
Mercedes-Benz E 36 AMG Cabriolet med W124-kaross såldes 1993-1997 – men bara i 68 exemplar. KLICKA FÖR STÖRRE