Förbränningsmotor till elbil? Jodå!

Elbilars akilleshäl är deras räckvidd. Volvo håller just nu på med ett samarbete delvis finansierat av svenska Energimyndigheten där man tittar på olika lösningar för att öka elbilars användningsområde genom så kallade range extenders. Upp till 1.000 km mer i räckvidd är inte fy skam.
Annons

Förbränningsmotor till elbil? Jodå!

Volvo tar nästa steg i företagets elstrategi genom att ta fram testbilar med range extenders – elbilar utrustade med en förbränningsmotor för att utöka den faktiska räckvidden med upp till 1.000 kilometer. Projekten får stöd av Energimyndigheten och EU och omfattar en kombination av tre tänkbara tekniska lösningar. Tester med de olika koncepten kommer inledas under 2012.
– Detta är en spännande vidareutveckling av vårt allt intensivare arbete med elektrifiering. Batteriernas kostnad och storlek innebär att helt eldrivna bilar fortfarande har en ganska begränsad räckvidd. Med Range Extender utökas elbilarnas faktiska räckvidd med tusen kilometer, samtidigt som koldioxidutsläppen ligger under eller långt under 50 g/km, säger Derek Crabb, ansvarig för utveckling av drivlinor på Volvo Personvagnar.

Volvos tekniska utvecklingsarbete på området omfattar just nu tre olika kombinationer av tekniska lösningar med trecylindriga bensinmotorer som monteras för att komplettera eldriften på framhjulen. Samtliga varianter återvinner bromsenergi. Motorerna kan köras på både bensin och etanol (E85). Två av lösningarna bygger på Volvo C30 Electric. I båda fallen har storleken på standardbatteripaketet minskats något för att göra plats för förbränningsmotorn och dess bränsletank.

Koncept I: Volvo C30 med seriekopplad range extender
Lösningen bygger på en C30 Electric med en trecylindrig förbränningsmotor som ger 60 hästar som monterats under golvet till lastutrymmet bak. Bilen har också en bränsletank som rymmer 40 liter.
Förbränningsmotorn är kopplad till en 40 kW generator. Effekten som genereras används i första hand för att driva bilens elmotor men föraren kan också välja att låta generatorn ladda batteriet, vilket utökar bilens räckvidd med ren eldrift. Range extendern utökar elbilens räckvidd med upp till 1.000 km – utöver den räckvidd på 110 km som bilens batteripaket erbjuder.

Koncept II: Volvo C30 med parallellkopplad range extender
Bilen utrustas med en starkare trecylindrig förbränningsmotor bak och en bränsletank som rymmer 40 liter. Skillnaden mot koncept I är parallellkopplingen, där den turboladdade motorn på 190 hk i första hand driver bakhjulen via en sexstegad automatväxellåda. Det ger bättre bränsleeffektivitet när man kör med förbränningsmotorn i motorvägsfart. Via en 40 kW generator kan batteriet också laddas för att ge bilen längre räckvidd med enbart eldrift.
Elmotorn lämnar 111 hk, (samma som koncept I). De båda kraftkällorna ger bilen över 300 hästar totalt och den gör 0-100 km/h på mindre än sex sekunder. Range extendern utökar elbilens räckvidd med över 1.000 km, förutom de 75 km som bilens batteripack ger. 

Koncept III: Volvo V60 med parallellkopplad range extender
Här installeras hela drivpaketet under motorhuven fram. Elmotorn på 111 hästkrafter kompletteras av en trecylindrig, turboladdad bensinmotor som ger 190 hk (140 kW), en tvåstegad automatväxellåda och en generator som ger 40 kW. Kraften från förbränningsmotorn driver på framhjulen via växellådan och laddar batteripaketet vid behov. Upp till 50 km/h drivs bilen alltid enbart med el. Förbränningsmotorn aktiveras vid högre hastigheter. Dessutom laddar den batterierna när nivån når under en viss förutbestämd nivå.
Batteripaketet är placerat under lastutrymmets golv bak och ger föraren en räckvidd på 50 km enbart med el. Bilen har dessutom en 45 liters tank för bensin eller E85. Som i de övriga fallen utökar range extendern bilens totala räckvidd med över 1.000 kilometer.

Hybridlösningen med en seriekopplad range extender i C30 är en del av ett EU-projekt där Volvo är den enda personbilstillverkaren. Företagets båda hybridlösningar med parallellkopplade range extenders tas fram med ett bidrag på 10,8 miljoner SEK från svenska Energimyndigheten.
– Tack vare dessa tre projekt kan vi utvärdera range extenders olika möjligheter. Precis som med C30 Electric och V60 Plug-in Hybrid är målet att bilarna ska bli extremt koldioxidsnåla utan att vi kompromissar med kundernas krav i fråga om komfort, körglädje och praktiska lösningar, förklarar Derek Crabb.

Annons
Annons
Rulla till toppen