Förra generationen Ford Focus RS hade 2,5-litersmotor med turbo från Volvo, och arbetades om ordentligt för att ge 305 hästkrafter. Tack vare den smarta diffbromsen Revo-Knuckle klarade framhjulen av kraften förbluffande väl.
Nu avslöjar en Fordchef några nya detaljer om uppföljaren. Gunnar Herrman, som är chef för märkets modeller i C-segmentet, säger till tidningen Drive att nya Focus RS blir ännu vildare, får ännu mer kraft och blir fortsatt framhjulsdriven.
I nuläget vet vi inte exakt vad ”ännu mer kraft” innebär i fallet Focus RS, men förra generationen lanserades i RS500-version med 350 hästkrafter. Nästa version av Focus RS skippar Volvomotorn och får istället en 2,0-liters EcoBoost-motor. Det verkar inte finnas någon sanning i ryktena om en fyrhjulsdriven Focus RS, där bakhjulen drevs av en elmotor.
Det är inte känt om Ford fortsätter med en omarbetad turboladdare, eller
monterar dubbla turbo. Precis som tidigare hjälper både Revo-Knuckle
och begränsat vridmoment på första växeln till för att minska risken för
att effekten spinns bort.
”Jag tror mer kraft för nästa Focus RS är hållbart. Med den begränsade
upplagan av RS500 gick vi upp till 350 hk och några av våra
utvecklingsbilar hade 380 hk. Och vi flyttade även vridmomentet uppåt.
Bilen kan hantera det, säger Gunnar Herrmann.
Nya Ford Focus RS dyker upp 2014, när hela Focusprogrammet får en
ansiktslyftning. Nästa Focus ST börjar säljas 2012 och får drygt 250 hk.