Audi A2 – första skissen på nya bilen

Nu är det bekräftat: Audi ska bygga en ny A2, ett lättviktsbygge i aluminium men med elmotor den här gången. Vi får bara några skisser och beskedet att konceptbilen ska visas i Frankfurt. Fast några detaljer vet vi ändå.
Annons

Audi A2 – första skissen på nya bilen
Audi avslöjar inte så mycket om sitt A2-koncept – ännu. Några designskisser är allt vi får (se högupplösta bilder i bildgalleriet nedan) men det blir nog mer information innan Frankfurtsalongen öppnar.

Audi bekräftar idag det som ryktats rätt länge – det blir en
ny A2. Precis som förra gången byggs bilen i aluminium men den här gången blir
drivlinan helt elektrisk. Och förmodligen även med räckviddsförlängare/hybrid, läs mer om Aud A2 och tidigare rykten genom att klicka på länken.

Som ni alla minns lanserades förra generationen Audi A2 1999
och fick en egensinnig design signerad av den då ganska unge Luc Donckerwolke. Han gick sedan vidare till Lamborghini, blev
chefsdesigner på Seat och helt nyligen fick Luc Donckerwolke
en ny tjänst som chef för ”Advanced Design” hos VW Group
. Audi A2 blev ingen
storsäljare och varför den aldrig riktigt accepterades hos de stora grupperna –
fast den älskades av många entusiaster – har debatterats flitigt. Kanske var
det inget större fel på Audi A2, men den var helt enkelt allt för tidigt ute –
vem vet?

Nya generationen Audi A2 ska visas som
konceptbil på Frankfurtsalongen och förhoppningsvis kan vi redan på kvällen den
12:e september berätta mer, då tjuvstartar VW Group med en egen visning dagen
innan bilsalongen öppnar för media. Ännu så länge bjuder Audi bara på några designskisser men vi får lite fakta också.

Nya Audi A2 ska bli 380 centimeter
lång, 169 bred
och 149 centimeter hög. Jämfört med föregångaren från 1999
innebär det att nya A2 blir 26 millimeter kortare, 17 millimeter bredare och
får hela 63 millimeter lägre takprofil. ”Skuldrorna” på sidorna blir mera
markerade och fönstren flyttas upp. Fronten får Audis typiska grill och
strålkastarnas skarpa profil ger lite dramatik i fronten. Det tyder mot att nya
A2 sannolikt får en mindre ”spinkig” karaktär, gamla bilen uppfattades av många
som allt för hög och smal. Men vi får vänta med omdömet tills vi ser bilen i
verkligheten, designskissen avslöjar inte så mycket.

Audi A2 – första skissen på nya bilen
A1-wankeln har singelrotor och kammarvolymen 254 kubikcentimeter. Effekten anges inte men den arbetar konstant på sitt optimala varvtal, som är 5.000 r/min. Och som alla wankelmotorer går den extremt vibrationsfritt och tyst.

Kanske får A2 samma räckviddsförlängare som Audi visade för ett drygt år sedan. Wankelmotorn och hela generatorpaketet väger bara 70 kilo, får plats i bakvagnen, under bagageutrymmet. Klicka på bilden för att läsa mer.

Konceptbilen har ett glastak som kan
skifta
mellan genomskinligt och mörkt, vilket onekligen låter ganska likt den
teknik som Mercedes presenterade på sin nya generation av SLK, ”Magic Sky
Control”
(klicka för att läsa mer). Nytt hos Audi är också
belysningstekniken, som kallas för ”matrix beam”, där ljusbilden byggs upp av
små reflektorer med varsin lysdiod (LED). Den tekniken bygger förmodligen på
samma idéer som Hella visat i sitt nya extraljus med flera starka lysdioder som
har varsin reflektor, ett ljus som för övrigt börjar säljas nu i höst.
Varselljusen byggs också upp av lysdioder men här sprids ljus med fiberoptik.
Bakre dimljus skapas av något som Audi kallar för ”laserdioder” som ger formen
av en triangel och därmed varnar bilister som närmar sig bakifrån.

Drivlinan är som sagt elektrisk men
mycket mer än så får vi inte reda på nu. Sannolikt väljer Audi att erbjuda
flera alternativ och man skulle kunna tänka sig en renodlad elbil med
batterikapacitet som räcker för det dagliga pendlandet. Vi vet sedan förut att
Audi jobbat intensivt med så kallade ”räckviddsförlängare” – samma princip som
Chevrolet Volt – där en liten förbränningsmotor kan startas vid behov och ladda
batteripaketet.

En intressant konceptbil med
räckviddsförlängare
visades på Genèvesalongen våren 2010. I en liten A1 e-tron
hade Audi
packat in en kompakt wankelmotor som laddade litiumjonbatterierna
(läs mer genom att klicka på länken). Kanske får vi också se ett sådant
alternativ i nya Audi A2? Förhoppningsvis får vi reda på mer på
Frankfurtsalongen. Längre ned på sidan har vi ett bildgalleri med fler skisser på Audi A2 Concept, längst bak i raden ligger också några nytagna bilder på Audis nya 4,0 TFSI med dubbla turboaggregat.

Audi A2 – första skissen på nya bilen
Så här tror vår illustratör Schulte Design att nya Audi A2 ser ut, i seriemässigt skick. I Frankfurt får vi se hur korrekta de gissningarna var.
Annons
Annons
Rulla till toppen